Byggahus.se
Jag köpte ett bättre Bosch bilbatteri. Efter googling så förstår jag att tillverknigdatum bör vara "stansat" i plasten och kring minuspolen. Det enda jag hittar som är stansat på batteriets ovansida är 4st bokstäver, i versaler. Ungefär : HIQS. Det som förbryllar mig är att det inte finns någon info som nämner att det ska vara bokstäver, utan en serie som börjar med 1-2 bokstäver och sedan en rad siffror. Några av dessa siffror ska efter en tabell visa tillverkningsdatum. (De printade sifferserier jag hittar på batteriets klistermärken är något annat)

Någon som känner till en Bosch tabell med bokstäver?

(Denna länk är omfattande men hjälpte mig inte) : https://chaika.net/how-to-determine-the-manufacturing-date-of-a-bosch/

Såhär ser en "vanlig" tabell ut :
 
  • Tabell med årliga och månatliga numeriska data från januari till juli, år 2007 till 2014.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte hur Bosch märker sina batterier. Jag brukar ta med en multimeter till butiken då jag köper batteri och mäta spänningen så att den är hög. Jag vill inte köpa nått skrot som stått ett halvår på hyllan utan att laddas. Är den under 12,3V kan dom behålla sitt batteri.
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Vet inte hur Bosch märker sina batterier. Jag brukar ta med en multimeter till butiken då jag köper batteri och mäta spänningen så att den är hög. Jag vill inte köpa nått skrot som stått ett halvår på hyllan utan att laddas. Är den under 12,3V kan dom behålla sitt batteri.
Men du kan ju inte veta om det återladdats i butiken.
 
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Men du kan ju inte veta om det återladdats i butiken.
Nej men om det underhållsladdats så är det en butik som sköter om batterierna, då vet jag att dom är i skick. De flesta butiker bryr sig inte om att ladda utan låter batterierna stå och förfalla.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.