Byggahus.se
Det har ju skrivits en hel del på byggahus forumet om hur man bäst sågar i lackade ytor utan att det lossnar bitar av lacken (t.ex. knepet att tejpa och använda en "offerbräda" etc) - finns det liknande knep för att borra och försänka i lackade paneler med snyggt resultat eller är detta helt enkelt inte möjligt att lyckas med till 100%?
 
Vad är det för material du vill borra och försänka i ?
 
Ok..då kan jag tyvärr inte hjälpa dig för jag kan inget om detta material.:(
 
Jag hade satt på en tejpbit maskeringstejp, trycka till den ordentligt med tummen några gånger.
Försänkt.

Se till att ha vass försänkare, måttligt med tyngd bakom.

Sen om man ska ha en, två eller fyr-skärig försänkare törs jag inte säga något om vilken som är bäst.
 
Jag får experimentera på någon skräpbit - tack för tipset om att olika typer av försänkare möjligen kan ge olika resultat.
 
Står det Granlund på försänkaren och den är treskärig så har du en god chans att lyckas.
Försänker du för djupt kommer man att se den bruna MDFen mellan lackytan och skruvskallen.

Protte
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Ja det där med att inte gå för djupt måste jag vara försiktig med. Vill bara få ner en platt skruvskalle samt framför allt undvika att det flisar sig när jag skruvar åt den så ut fasningen skall bara vara typ en millimeter eller så i detta fall.
 
Skall du sänka ned en platt skruvskalle så vill du väl egentligen inte ha en konisk försänkning. Då kanske ett bättre alternativ är att köra med handöverfräsen och en notfräs med bottenskär så får du en platt botten.

Annars så har jag goda erfarenheter av försänkare av snäckmodell. Den dyra varianten:
https://www.festool.se/Produkter/Ac...2520&name=CENTROTEC-foersaenkare-QLS-D-2-8-CE

Eller något billigare som också funkar:
http://www.axminster.co.uk/axminster-chatter-free-countersink
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Om det tex är köks luckor eller tillbehör till ett kök så är lacken superhård och då lätt flisar. Om man då vill borra ett hål så bör man inte använda vanlig borr.
Utan tex en borr för trä med centrum spets eller en som kalas för kvistborr. Båda typerna av borr har yttre skär på borren som skär vilket inte vanlig bor har då hela spetsen är konisk och skärande.
Om man använder en vanlig borr, och borrar för hand med en skruvdragare så "vobblar" borren, och med ojämn matning som blir när man gör det för hand så blir hålet förstört alltså kanterna på hålet har lättare att flisa.

Pär
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Granlunds har platta försänkare med styrpinne , tyvärr svindyra att köpa och dom ska användas i en pelarborrmaskin.
 
Platt skruvskalle är nog en försänkt.

Motsatsen är en kullrig, NORMALT så försänks den inte

Sedan finns mellantinget, kullerförsänkt som ska försänkas men som ändå sticker ut lite, om man inte använder brickor för kullerförsänkta (användes flitigt i gamla tågvagnar).

Protte
 
Hmm..tänkte som vanligt inte på skruvar till trä..ber om ursäkt.:surprised:
Du har nog rätt prototypen angående platt skruvskalle. :)
 
Samma här, när jag läste "platt" så tänkte jag på undersidan, :banghead: dvs kullrig skruv alternativt "brickskruv" / montageskruv. Men det är ju klart att försänkta skruvar är ju platta på ovansidan vilket också verkar mer rimligt. Isåfall tror jag på att göra ett försök med snäckförsänkaren som jag länkade till ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.