Ska sätta upp en plafond i mitt kökstak, och tänkte borra tre små hål. Det tar stopp efter dryga centimetern. Har testat både med slag och metallborr. Vad kan det vara för material?
Huset är ett flerbostadshus byggt 1943. Tror att väggarna kallas ”franska väggar”. Är det granit i taket, eller?
Huset är ett flerbostadshus byggt 1943. Tror att väggarna kallas ”franska väggar”. Är det granit i taket, eller?
Absolut, den har slag. Och på bilden har jag metallborr i, men det var bara för att testa så att jag inte kommit fram till trä. När jag kör slag så har jag cormantborr (eller vad det heter).E etompau skrev:
Det kan ju va så att du träffar ett armeringsjärn också. Då går det trögt. Alternativt är att flytta hålet lite.Fredrik111 skrev:
Visst, men de skall ändå ligga med "täckande betongskikt" oavsett användning och täckande betongskikt är inte 10mm. Och då de första 10mm var lättborrat så är nog det knappast betong. Det minsta mått från betongkant tills det kan komma armering är minst 20-30mm troligtvis mer.G Gukken skrev:
Det var nog jag som va lite mesig med borrandet, och dessutom så var nog det första borret lite slitet. När jag bytte till ett större borr och tryckte ordentligt så kunde jag borra.
Klicka här för att svara