13 911 läst ·
41 svar
14k läst
41 svar
Börja röka (fisk, ost och kött) - handla från Danmark?
Medlem
· Stockholms län
· 80 inlägg
Jag tänker skaffa mig en rök, närmare bestämt Weber Smokey 47cm. Den här röken verkar otroligt billig i Danmark, men de flesta ÅF verkar inte sälja till Sverige. Nån som har tips på webbutik i Danmark (eller annat billigt land) man kan beställa weberprylar från?
Så här ser priserna ut i Danmark: http://www.pricerunner.dk/pl/335-3057967/Grill/Weber-Smokey-Mountain-Cooker-47cm-Sammenlign-Priser
I Sverige: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455538
Med valutakursen inlagd diffar det ca 500 spänn.
Så här ser priserna ut i Danmark: http://www.pricerunner.dk/pl/335-3057967/Grill/Weber-Smokey-Mountain-Cooker-47cm-Sammenlign-Priser
I Sverige: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455538
Med valutakursen inlagd diffar det ca 500 spänn.
Weber är mer populärt i Danmark än något annat land i Europa, så det finns fler återförsäljare som pressar ner priset, speciellt när lagret skall tömmas. Dom du hittar på billigast pricerunner är troligen lokala järnhandlare och bygghandlare som vill bli av med de sista innan vintern. Så jag tror du får svårt att hitta någon billig som vill skicka.
Men Smokey Mountain 47cm verkar trevlig, har du testet den?
Men Smokey Mountain 47cm verkar trevlig, har du testet den?
Vi skaffade en elektrisk rökugn i våras, Bradley heter den. Nu vill du ju inte ha en elrök men måste ändå berätta varför det blev en elrök. Vi har pratat i flera år om att bygga en rök som eldas med ved. Projektet blev aldrig av, tiden räckte helt enkelt inte till. Vi insåg till slut att vi inte ville/hade tid att vedmata en rök stup i kvarten under många timmars tid. Och när vi var hos någon som hade en elrök (vi hade aldrig ens tänkt på elrökar) bestämde vi oss på stört att det var en sådan vi ville ha. Helt fantastiskt enkel att sköta. Digital så man ställer bara in temperaturen, lägger i rökbriketter (finns olika t.ex. al. hickory,äpple m.fl. i ett rör som sedan automatiskt var 20:e puttar in en ny brikett. Nån gång öppnar man dörren för att kolla men annars ingen passning alls. Och man kan kallröka t.ex. lax. Vi har rökt allt möjligt från fisk, räkor, rimmad fläsklägg, fläskfile som skivas tunnt till pålägg, nötkött men även paprika , vitlök (blir mjuk som mos och smakar fantastiskt.Enkelheten gör faktiskt att man använder den ofta.
Nå, ursäkta att det blev så mycket matprat, det var ju inte det du frågade efter. Men tänkte att du, precis som det var för mig, inte har hört talas så mycket om elrökar. I min värld fanns det bar Alurök och den Weber du vill ha. Vill du kika på den jag köpte kan du gå in foodsmoker.se. Jag har den digitala med 4 galler och det följde med 2 tätare galler för räkor, kostade 4995.. Annars kan du gå in på Bradleysmoker.com eller Bradleysmoker.nu. Som du förstår är röken just nu min älsklingspryl.
Nå, ursäkta att det blev så mycket matprat, det var ju inte det du frågade efter. Men tänkte att du, precis som det var för mig, inte har hört talas så mycket om elrökar. I min värld fanns det bar Alurök och den Weber du vill ha. Vill du kika på den jag köpte kan du gå in foodsmoker.se. Jag har den digitala med 4 galler och det följde med 2 tätare galler för räkor, kostade 4995.. Annars kan du gå in på Bradleysmoker.com eller Bradleysmoker.nu. Som du förstår är röken just nu min älsklingspryl.
http://www.loofsgasol.se/shop/3761---spanhallare-for-kallrokning
Med en sån här eller liknande, går även att lägga spån på folie och tända på
Med en sån här eller liknande, går även att lägga spån på folie och tända på
Det var som fan.
Medlem
· Stockholms län
· 80 inlägg
Tack för svaren! Elrök är inget alternativ, jag vill göra det "på riktigt". I somras var jag på en grillkurs med Weber, instruktören menar att en Weberrök behöver man bara fylla på kol på 1-2 ggr under en tiotimmarsrökning, det tycker jag isåfall är hanterbart. Men Bradley är nog bra grejer, den lokals yrkesfiskaren tipsade också om den.
Jag har själv inte testat Weber Smokey-röken, sist jag rökte var i en ABU-rök för 25 år sedan.
Tack för tipset om kallröklösningen förresten, intressant!
Jag har själv inte testat Weber Smokey-röken, sist jag rökte var i en ABU-rök för 25 år sedan.
Tack för tipset om kallröklösningen förresten, intressant!
Medlem
· Stockholms län
· 80 inlägg
Det blev en Weber Smokey 47 cm, precis färdigmonterad. Känns gedigen.
Såg också att Weber har en nyhet, ett tillbehör för kallrökning - ungefär samma grej som nämndes ovan: http://www.webergrill.se/grillmodel...eber-original-kallrokningsenhet-17636-s7.aspx
Såg också att Weber har en nyhet, ett tillbehör för kallrökning - ungefär samma grej som nämndes ovan: http://www.webergrill.se/grillmodel...eber-original-kallrokningsenhet-17636-s7.aspx
Roligt att du bestämt dig och köpt en rök. Du måste skriva om hur rökningen blir och vad du röker.
Ett nybörjartips jag fick och som jag här vidarebefordrar är att röka räkor. Billigt, enkelt och jättegott.
Man köper en 1kg-påse stora (70-90) frysta räkor och lägger i en bunke. Man kokar upp 1 liter vatten och häller i 1/2 dl salt, rör om så saltet smälter, och häller sedan den kokande blandningen över de frysta räkorna. Efter några minuter är vattnet kallt och räkorna tinade. Lägg på galler (gärna ett tätare galler så inte räkorna ramlar emellan och rök i 1-2 timmar i 50-70 grader. Färdigt! Serveras gärna med en hemgjord aioli och ett gott bröd
Jag röker gärna med hälften al och hälften hickory, och röker uppåt den högre temperaturen(då räcker en timme drygt annars blir de torra)
Vi hade några vänner där vi bodde förut och vi var alltid inbjudna till dem dagen före julafton för provsmakning av julskinkan som han alltid varmrökte i en vanlig webergrill. Det tog hela dagen men det var hans sätt att koppla av innan jul. Svålen var alldeles svartbränd och skars förstås bort. Själva skinkan var underbar, varm och skuren i ganska tjocka skivor. Helt underbart god!
Lycka till med röken!
Ett nybörjartips jag fick och som jag här vidarebefordrar är att röka räkor. Billigt, enkelt och jättegott.
Man köper en 1kg-påse stora (70-90) frysta räkor och lägger i en bunke. Man kokar upp 1 liter vatten och häller i 1/2 dl salt, rör om så saltet smälter, och häller sedan den kokande blandningen över de frysta räkorna. Efter några minuter är vattnet kallt och räkorna tinade. Lägg på galler (gärna ett tätare galler så inte räkorna ramlar emellan och rök i 1-2 timmar i 50-70 grader. Färdigt! Serveras gärna med en hemgjord aioli och ett gott bröd
Jag röker gärna med hälften al och hälften hickory, och röker uppåt den högre temperaturen(då räcker en timme drygt annars blir de torra)
Vi hade några vänner där vi bodde förut och vi var alltid inbjudna till dem dagen före julafton för provsmakning av julskinkan som han alltid varmrökte i en vanlig webergrill. Det tog hela dagen men det var hans sätt att koppla av innan jul. Svålen var alldeles svartbränd och skars förstås bort. Själva skinkan var underbar, varm och skuren i ganska tjocka skivor. Helt underbart god!
Lycka till med röken!
Hmm! Själv röker jag räkorna frysta med mycket extra salt på. Jag lägger dem på grillgallret, ovanpå enris som ligger på en folie, så att det inte blir för hett, sedan är det bara att pyrelda ris i max 30 minuter, de blir inte torra!
Medlem
· Stockholms län
· 80 inlägg
Den här boken kan jag rekommendera! Många fina recept och en del bra tips och tricks. Finns här: http://www.adlibris.com/se/bok/rok-allt-om-maten-smaken-metoden-9789113065335
Frysta räkor hinner ta upp mer smak innan de blir sega och torra, pröva det. Vi rökte alltid frysta på min tid i rökeri. Dock kallrökning...Hemmakatten skrev:Roligt att du bestämt dig och köpt en rök. Du måste skriva om hur rökningen blir och vad du röker.
Lycka till med röken!
Jag blev helentusiastisk när jag läste denna tråd och köpte en http://www.loofsgasol.se/shop/3761---spanhallare-for-kallrokning. Men den rackaren slocknar ju! Den har glödit i ca 3 cm men jag har varit tvungen att tända den några gånger. Det går väldigt dåligt tycker jag faktiskt. Jag tror inte detta kommer att bli färdigt i år...
Nån som har några heta tips till kvällens aktiviteter?
Nån som har några heta tips till kvällens aktiviteter?