7 197 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Bordssåg vs sänksåg
Om man ser till "normalanvändande" så börjar mina tankar bli att en sänksåg kanske är svaret på vilken bordssåg man ska ha....
Bordssåg vill jag alltså ha, men har egentligen inte plats för en sådan...
Kan man tänka sig att en sänksåg klarar av de flesta uppgifter som man normalt låter bordssågen fixa?
Personligen så är det skivor eller ca en tums brädor jag tänker på som ska kapas.
Tack på förhand!
Bordssåg vill jag alltså ha, men har egentligen inte plats för en sådan...
Kan man tänka sig att en sänksåg klarar av de flesta uppgifter som man normalt låter bordssågen fixa?
Personligen så är det skivor eller ca en tums brädor jag tänker på som ska kapas.
Tack på förhand!
Kanske, bygg ett eget bord till den så har du ju båda.
Hade jag inte haft det mesta så hade jag nog siktat på en sänksåg och satt den i bord emellanåt (rätt ofta).
Skall du klyva eller kapa bräderna?
/Kent
Hade jag inte haft det mesta så hade jag nog siktat på en sänksåg och satt den i bord emellanåt (rätt ofta).
Skall du klyva eller kapa bräderna?
/Kent
Sänksåg är ju lite mer allround. Ska du ha bordssåg tillräckligt stor för skivor så blir det ju monstermaskiner som Felder, Hammer och liknande. Mindre bordssåg från vanliga märken är sällan utbyggbara. Så kanske du kan göra som jag hade tänkt göra, skaffa sänkssåg och senare komplettera med CMS-modulen. Dyrt ja men utbyggbart och tar mindre plats.
Jag har samma lösning, det vill säga en sänksåg som sitter i en CMS. Har man plats till riktig bordssåg (Hammer, ...) så är en sådan bättre. Men har man inte plats och vill ha en riktigt bra bordssåg, så är detta svaret. Men köp då en TS75 istället för en TS55 om du vet att det slutar i en bordssåg.End skrev:Sänksåg är ju lite mer allround. Ska du ha bordssåg tillräckligt stor för skivor så blir det ju monstermaskiner som Felder, Hammer och liknande. Mindre bordssåg från vanliga märken är sällan utbyggbara. Så kanske du kan göra som jag hade tänkt göra, skaffa sänkssåg och senare komplettera med CMS-modulen. Dyrt ja men utbyggbart och tar mindre plats.
Varför en sänksåg kommer att till slut vara fel svar om du fortsätter snickra:
- Du vill bygga en hylla, alla sidor skall vara lika breda. Hur bred är inte lika viktigt som väldigt lika breda. Bordssåg, sätt måttet, gör ett par sidor, sänksåg, mät och mät igen, de blir ändå aningen olika.
- I hyllan skall du ha ett par hyllplan, alla hyllplan skall vara lika breda. Se ovan varför bordssågen är bäst.
- Du bygger ett par dörrar, Dörrarna gör du med speglar. Speglarna som sådant har vi nyss hanterat bredden av ovan, men nu skall de också kapas på kortsidan. Bordssåg, du sätter skivan mot stoppet, kör alla skivorna mot stoppet på justersidan av sågen och du är klar. Sänksåg, mät och mät igen, nu är det både avstånd och vinkel som måste bli lika varje gång,
- Nu skall du göra ramen, förr eller senare vill du ha annan bredd än standardbredder du kan köpa. Bordssåg, ställ önskad bredd, klyv dem alla. Sänksåg, lite värre än en skiva, de är för smala, så du måste göra en mall att hålla dem i för att skenan skall ligga bra. Detta gäller lika mycket för lådor.
- Nu skall du kapa ramen. Bordssåg, kör all ramars en sida på justesidan. Kör sedan de två grupperna för sig, en med stoppet ställt för längden, en med stoppet ställt för bredden. Sänksåg: tja du vet principen, skillnaden är att här kan man lägga många samtidigt under skenan, så länge de inte flyttar sig det minsta. Samma sak här, gäller lika mycket för lådor.
- För allt annat, fräsning, Domino, hyvling, ... Du kommer att göra allt mycket lättare om du istället för att mäta och mäta igen gör dig små enkla distansmallar (för avstånd mellan fräsningar, för höjder till dörrgångjärn, för ....) Med en bordssåg, ställ måttet och du har en mall, med sänksåg, ack ja, se ovan....
--- Mats ---
Jag har en ElekraBeckum 250 mm bordssåg som jag haft i ca 5 å och som har tjänat mig väl. Köpte dock i vinter en Makita SP6000K och började ifrågasätta mig själv varför jag inte gjort det tidigare för att kunna kasta ut det stora aset (EB250:n) ur det överbelamrade garaget.
Dock så har jag nu insett att jag behöver båda.
Sänksågen åker fram när jag ska:
- kapa alla sorters byggskivor
- all kapning i bänkskivor
- gera vinklar som min kap/gersåg inte klarar
Bordssågen använder jag till att:
- falsa ur reglar
- klyva upp virke till mindre dimensioner
Dessutom har jag en vanlig cirkelsåg (Makita 5704R) som jag numer bara använder till till "fulsågning"
Dock så har jag nu insett att jag behöver båda.
Sänksågen åker fram när jag ska:
- kapa alla sorters byggskivor
- all kapning i bänkskivor
- gera vinklar som min kap/gersåg inte klarar
Bordssågen använder jag till att:
- falsa ur reglar
- klyva upp virke till mindre dimensioner
Dessutom har jag en vanlig cirkelsåg (Makita 5704R) som jag numer bara använder till till "fulsågning"
Med FS-PA (heter det väl) så får man ju till viss del finnessen med att sätta ett mått och sen såg på. Ibland smidigare än bordsåg, ibland inte. Kan va lite klumpiga att hantera ibland men ska man kapa stora skivor så är det onekligen smidigt. Att ta sågen till arbetsstycket tycker jag är väldigt smidigt, jag har dessutom ofta stora skivor. Har inte använt bordsågen på lång tid nu, försöker hitta andra lösningar. Helst skulle jag vilja göra mig av med bordsågen faktiskt.
Jag har FAS-PA och håller med om att den är väldigt smidig där den passar in. Tyvärr passar den inte alltid in, bordssågen tycker jag passar oftare. Framförallt är FS-PAs förmåga att såga efter inställt mått mest användbar på korta mått. Kunde den hantera långa mått lättare hade den gjort underverk på just stora skivor.krijo1 skrev:Med FS-PA (heter det väl) så får man ju till viss del finnessen med att sätta ett mått och sen såg på. Ibland smidigare än bordsåg, ibland inte. Kan va lite klumpiga att hantera ibland men ska man kapa stora skivor så är det onekligen smidigt. Att ta sågen till arbetsstycket tycker jag är väldigt smidigt, jag har dessutom ofta stora skivor. Har inte använt bordsågen på lång tid nu, försöker hitta andra lösningar. Helst skulle jag vilja göra mig av med bordsågen faktiskt.
-- Mats ---
Håller med Mats men det går att montera en sänksåg i ett bord med.
Sen beror det på vilka bordssågar vi jämför med.
Sen kan man trixa lite med sänksågen och skenan så den funkar som en radialarmsåg med, då löser man kapning mot anhåll enkelt med. Dvs skenan monteras på typ gångjärn och fälls ner över ämnet. Vet inte om det är det som avses med FAS-PA?
Det är mest en själv som sätter gränserna för hur mångsidig man vill den skall vara och man måste inte köpa Festools grejor utan man kan trixa ihop grejor själv.
Sen älskar jag med bordssågen, inget snack om det, den är oumbärlig och jag har ingen sänksåg (än). Med stor formatsåg på jobbet känns en sänksåg som sådär *S*
/Kent
Sen beror det på vilka bordssågar vi jämför med.
Sen kan man trixa lite med sänksågen och skenan så den funkar som en radialarmsåg med, då löser man kapning mot anhåll enkelt med. Dvs skenan monteras på typ gångjärn och fälls ner över ämnet. Vet inte om det är det som avses med FAS-PA?
Det är mest en själv som sätter gränserna för hur mångsidig man vill den skall vara och man måste inte köpa Festools grejor utan man kan trixa ihop grejor själv.
Sen älskar jag med bordssågen, inget snack om det, den är oumbärlig och jag har ingen sänksåg (än). Med stor formatsåg på jobbet känns en sänksåg som sådär *S*
/Kent
Ska du ha 100% exakta mått om och om igen så är det bordssåg som gäller, i andra fall räcker en bra cirkelsåg med sågskena till i de flesta fall.
Har en Hitachi cirkelsåg modell bättre med sågskena sedan ngt år. funkar otroligt bra och ger fina snitt (har en fintandad klinga), har inte använt Festool men jag har svårt att tro att den gör jobbet nämnvärt bättre.
Stora bordsågen är oslagbar för att klyva plank och när alla bitar måste vara Exakt lika stora.
Har en Hitachi cirkelsåg modell bättre med sågskena sedan ngt år. funkar otroligt bra och ger fina snitt (har en fintandad klinga), har inte använt Festool men jag har svårt att tro att den gör jobbet nämnvärt bättre.
Stora bordsågen är oslagbar för att klyva plank och när alla bitar måste vara Exakt lika stora.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag köpte cms och en sänksåg som jag satte i den med tanken att ta loss och använda den med skena när det behövdes, men jag tror inte jag orkade ta loss och sätta fast den mer än ett par ggr innan jag körde och köpte en sänksåg så jag har en lös också... 
Klicka här för att svara