862 läst ·
5 svar
862 läst
5 svar
Bonjour - c'est pas le problème?
Eller också är Bonjour mitt problem, jag får inte riktigt min skrivare att fungera med Airprint. Jo, jag vet att ämnet har varit uppe tidigare och att det blivit lite "dålig stämning" men jag tänkte så här: Det är ju 2016 trots allt, och vi ska väl inte behöva två system som motarbetar varandra, eller? Nåväl, eftersom jag anslutit mig till hp eprint (har en ny Hp Deskjet 3634) så går det att skriva ut den vägen men eftersom den också ska ha Airprint känner jag att det vore bra om det funkade.
Min router är en TP- Archer C20i bla.bla och jag är inte så bra på att ställa in saker i den om det är den som krånglar. Det står i manualen till skrivaren att det är viktigt att prylarna ligger i samma nätverk, och jag råkar ha installerat ett undernät till TP:n via en extender, rätt eller fel.
Så har ni några tips om vad som behöver ställas in eller om jag ska ge upp projektet direkt och glömma att skriva ut via Airprint, känn er fria att svara.
Min router är en TP- Archer C20i bla.bla och jag är inte så bra på att ställa in saker i den om det är den som krånglar. Det står i manualen till skrivaren att det är viktigt att prylarna ligger i samma nätverk, och jag råkar ha installerat ett undernät till TP:n via en extender, rätt eller fel.
Så har ni några tips om vad som behöver ställas in eller om jag ska ge upp projektet direkt och glömma att skriva ut via Airprint, känn er fria att svara.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Airpirint funkar med automatik om skrivaren befinner sig på samma fysiska nätverk som dator (eller iOS-enheten). Problemet ligger i att inte alla routrar hanterar detta snyggt mellan Ethernet och WiFi och då dyker inte skrivaren upp. Det är säkerligen ditt "undernät" som ställer till det eftersom den troligtvis routar en extra gång. Kolla om du har en inställning som heter typ "Enable IGMP Proxy" på vardera router och se om det hjälper.
Går annars inte att göra något åt om du inte byter routrar/accespunkter mot något som klarar det.
Bonjour - il n'y a pas de problème.
Går annars inte att göra något åt om du inte byter routrar/accespunkter mot något som klarar det.
Bonjour - il n'y a pas de problème.
Redigerat:
Jag antar att skrivaren inte dyker upp alls som tillgänglig airprintskrivare? Bonjour är beroende av multicast, och multicast över wifi tycks fortfarande vara något av en utmaning för en del prylar
Ofta har det med nyckelhanteringen (för krypteringen) att göra, så prova att tillfälligt stänga av krypteringen i ditt wifinät och starta om alla prylar. Syns skrivaren nu? Om ja så är det förmodligen buggig multicasthantering i routern (och då är det nog läge att prata med deras support), om nej prova utan din extender för att se om det är den som är boven i dramat. Glöm inte att aktivera krypteringen igen! 
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Ungefär såhär:

Jag har inte provat starta om, eller ändra krypteringen. Första gången jag provade skrivaren direkt efter installation syntes den som Airprintskrivare och började på en utskrift (hela dokumentet kom inte med). Den fungerar med hp:s eprint som sagt. Men eftersom den har en funktion som heter Wi-Fi direct så...
Nu hittade jag instruktioner, det var koder som skulle skrivas ut av skrivaren själv, sedan har den ett eget nätverk som man måste logga in på. Provar detta nu...
Nu hittade jag instruktioner, det var koder som skulle skrivas ut av skrivaren själv, sedan har den ett eget nätverk som man måste logga in på. Provar detta nu...
Jo, den inställningen är ibockad på både WAN och LAN.Johan Gunverth skrev:
Har dock inte kollat extendern ännu, kanske ska koppla ur den för jag minns inte inloggningsuppgifterna till den...
Men skrivaren fungerar att använda via Wi-Fi direct, kollat o klart. Lite trist kanske att behöva logga in men huvudsaken är att det funkar de gånger man använder iPad eller iPhone. Och det var sååå nära att det blev en iMac i somras, då hade detta aldrig hänt
Klicka här för att svara