Vi plockade ner och flyttade för ca 5 år sedan en timrad liten stuga från ett skogsskifte där den stått ca , till havsnära läge i Västerbotten. Varje år sedan dess uppstår påväxt i timmerskarvarna på den östra fasaden insida på några ställen. Något år uppstod det även på fasadens utsida.
Påväxten blir i form av svarta bollar ca 1-2 cm som om man trycker på dem sönderfaller till ett pulver.
Är det någon som har en idé om vad det kan vara eller hur man kan göra för att få svar?
Påväxten blir i form av svarta bollar ca 1-2 cm som om man trycker på dem sönderfaller till ett pulver.
Är det någon som har en idé om vad det kan vara eller hur man kan göra för att få svar?
Anticimex skulle jag nog prata med.
Hittade via Anticimex att Eurofins Pegasuslab ägnar sig åt detta och skickade en kort fråga för vägledning Av bilden bedömer de att det är fråga om s k slemsvamp (Myxomycet) som inte är en svamp utan mer ett djur dock inte tränedbrytande, däremot en indikator på trä med hög fuktighet. Låter inte otroligt men ändå lite förvånande då fasaden iofs vetter mot havet men inte är särskilt utsatt för slagregn o dyl. Dessutom uppträder det till minst 95% på insida vägg. Lika mycket denna torra och varma sommar som fjolårets källa och blöta, men kanske är en trög process med koppling till vintern och tidigare än så.
Vi fortsätter bo i stugan och ska testa att under ickesommartid hänga upp en skyddande pressning och se om det hjälper nästa år.
Vi fortsätter bo i stugan och ska testa att under ickesommartid hänga upp en skyddande pressning och se om det hjälper nästa år.
Det är en liten stuga i friggebodstorlek i kraftigt timmer med fasta ventilationshål vid golv och tak och otätade fönster, där vi endast vistas ca 12-15 nätter per år sommartid och då inte dagtid. Inget vatten är heller indraget så sammantaget är tillförseln av fukt är mycket begränsad och ventilation "naturlig" året runt. De nätter vi bor där är fönstren öppna.
Endast insidan av fasaden mot havet är påväxt.
Visst, temperaturväxlingar ger naturligtvis förhöjd RF, särskilt under hösten, men jag tycker inte det ska ge sådana extrema fukthalter i träet att det ska skapa påväxt.
Visst, temperaturväxlingar ger naturligtvis förhöjd RF, särskilt under hösten, men jag tycker inte det ska ge sådana extrema fukthalter i träet att det ska skapa påväxt.
Förvisso så nu, men samtidigt är våra vintrar och vårar i norr relativt torra och detta uppträder varje år och initialt redan på våren innan vi kommit till stugan. Och inga andra väggar eller byggnader på tomten har påväxt.
Jag ser inte riktigt logiken i diagnosen om den lokalt så höga fukthalten i timret.
Vi får försöka minimera tillskottet av fukt från havs-/vindsidan under övriga året och se om det gör skillnad.
Jag ser inte riktigt logiken i diagnosen om den lokalt så höga fukthalten i timret.
Vi får försöka minimera tillskottet av fukt från havs-/vindsidan under övriga året och se om det gör skillnad.
Hej.
Nu bumpar jag liv I denna gamla tråden då det var svårt att finna info om den sortens slemsvamp.
Hur har det gått sen för dig?
Har de svarta bollarna återkommit eller har ni behandlat med något. Ansågs det vara ofarligt?
Idag hittade jag en lite svart kula som va helt sotfylld när jag pillade sönder skalet. Aldrig sett nåt liknande innan. Den växte fram i fönsterkarmen hos oss.
Fönstret monterades dit för 2 år sedan i en nybyggd del av huset men har tidigare suttit i 40 år på ett annat ställe. Ett gammalt timmerhus i övrigt.
/Marco
Nu bumpar jag liv I denna gamla tråden då det var svårt att finna info om den sortens slemsvamp.
Hur har det gått sen för dig?
Har de svarta bollarna återkommit eller har ni behandlat med något. Ansågs det vara ofarligt?
Idag hittade jag en lite svart kula som va helt sotfylld när jag pillade sönder skalet. Aldrig sett nåt liknande innan. Den växte fram i fönsterkarmen hos oss.
Fönstret monterades dit för 2 år sedan i en nybyggd del av huset men har tidigare suttit i 40 år på ett annat ställe. Ett gammalt timmerhus i övrigt.
/Marco
Det är i princip oförändrat med nya "sotiga" bollar varje försommar när vi öppnar upp efter vintern. Jag har inte skickat in något för analys pga andra större pockande behov i andra fastigheter vi har...
Det vore dock intressant att gå till botten med vad det är och hur det förebyggs.
Det vore dock intressant att gå till botten med vad det är och hur det förebyggs.
Ja det var en märklig företeelse. Och det var inte så lätt att googla fram resultat. Inte ens när du hade tagit reda på vad det var för art. Verkar väl inte vara nåt som är jätteskadligt åtminstone inte så snabbt tempo.
Du får väl skriva här om du någon gång får fram nåt intressant från experterna.
Du får väl skriva här om du någon gång får fram nåt intressant från experterna.
Undar vilken typ av färg ditt fina timmerhus är målat med? Kan det vara så att färgen sluter in fukten i timmret?P Pistvakt skrev:Det är en liten stuga i friggebodstorlek i kraftigt timmer med fasta ventilationshål vid golv och tak och otätade fönster, där vi endast vistas ca 12-15 nätter per år sommartid och då inte dagtid. Inget vatten är heller indraget så sammantaget är tillförseln av fukt är mycket begränsad och ventilation "naturlig" året runt. De nätter vi bor där är fönstren öppna.