Hej, vi kom överens med vår bank att binda vårt lån. Vi fick papper skickade till oss, jag frågade en extra gång ,över mail, om räntan vi kom överens om stämde (för att få det skriftligt också). Vi skrev under och skickade tillbaka. en vecka senare frågar vår bankman om vi skickat papperna eftersom de inte fått några. Jag gjorde en anmälan till posten. Skrev även tillbaka till banken att vi hade skickat dagen efter.

Sen mailar jag igen och frågar hur vi går vidare, får vi nya papper eller hur gör vi. Fick inget svar, mailade både banken och vår bankman fick inget svar. Samtidigt har jag försökt ringa bankmannen utan kontakt, banken svarade att de skulle vidarebefordra vår önskan att komma i kontakt. Jag fortsatte maila och ringa utan svar. Detta tog en månad tills idag då vår bankman tog kontakt. Han försvar var att han hade haft mycket att göra. Nu sa han att räntan kommer ändras till en högre ränta än den vi kom överens om.

Kan banken göra såhär?

Med vänlig hälsning, E

Ja, räntan sätts den dag lånet startar.

Vi hade ju ett helt annat världsläge för en månad sen så kan förstå att den nya bundna räntan gått upp.

Hej, tack för svar. Men lånet skulle ju startat för över en månad sedan och då till den räntan han sa. Jag förstår att räntan är från dag till dag. Därför hade jag specifikt frågat honom stämmer vår ränta om vi ändrar bindningstid nu, svaret vi fick var att vi kommer få den räntan.
// E

K kaxigamyran skrev:
Hej, tack för svar. Men lånet skulle ju startat för över en månad sedan och då till den räntan han sa. Jag förstår att räntan är från dag till dag. Därför hade jag specifikt frågat honom stämmer vår ränta om vi ändrar bindningstid nu, svaret vi fick var att vi kommer få den räntan.
// E
och det var därför jag låg på att hur vi går vidare då vi verkligen ville ha den räntan vi fick.

Verkar lite rörigt.
1. När kom ni överens med bankmannen om bindningstid, ränta och startdatum?
2. När blev startdatumet för lånet? Stämmer det med 1?
3. Har ni skriftligt på räntelöftet?

1. När han fick det påskrivet skulle det ändras.
2. Fick inget startdatum då de inte fick papperna, sen fick jag ingen kontakt på över en månad...
3. Yes
:-)

K kaxigamyran skrev:
1. När han fick det påskrivet skulle det ändras.
2. Fick inget startdatum då de inte fick papperna, sen fick jag ingen kontakt på över en månad...
3. Yes
:)
Då har ni säkerligen fått samma ränterabatt men då ränteläget gått upp så går er ränta upp. Är det den förklaring ni fått?

Har inte fått någon förklaring mer än att "den räntan vi kom överens om då har ändrats". Men då jag inte fick någon som helst kontakt med banken under en månads tid och helt plötsligt svarar att nu ändras räntan.
Jag skulle ju kunnat byta bank och förhandla om ränta osv under denna tid. Vilket jag kanske borde göra nu, men det ger oss antagligen inte bättre ränta.... har alltid varit nöjd med nuvarande bank innan.

K kaxigamyran skrev:
Har inte fått någon förklaring mer än att "den räntan vi kom överens om då har ändrats". Men då jag inte fick någon som helst kontakt med banken under en månads tid och helt plötsligt svarar att nu ändras räntan.
Jag skulle ju kunnat byta bank och förhandla om ränta osv under denna tid. Vilket jag kanske borde göra nu, men det ger oss antagligen inte bättre ränta.... har alltid varit nöjd med nuvarande bank innan.
...och att vi skulle ju bundit lånet till den räntan vi fick

Låter ju som banken klantat sig. Är det lång bindningstid på lånet?

3 år, verkligen banken som klantat sig. Visst jag kunde åkt in till banken och bankat på dörren (men dagens bensinpriser...) Vet inte om det spelar någon roll att jag har allt på mail med alla försök till kontakt och där bankmannen säger att räntan stämmer och lånen läggs om när papper kommer in...

H
Om du vart intresserad så har du väl fått tag på banken?
Är väl mer än en som jobbar på banken eller?
När vi fick erbjudande om att ändra lånen kom det i internetbanken så bara in och signera med bank id.

Jag skrev detta också går det inte att göra digitalt?
Men nej det skulle vara papper.
Jag fick ju tag på banken och de sa att de inte kunde göra mer än att säga till ”min” bankman.

H
Låter som en stor seriös bank

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.