Byggahus.se
Hej!

Om man ska börja använda en gammal brunn som stått oanvänd i flera år, vad bör man tänka på då?

Ska den spolas ut eller tvättas på något sätt invändigt?

Ska man passa på att utföra något annat underhåll?

Jag har tänkt ta fullständiga vattenprover, kan det göras direkt, eller hur länge ska man vänta?

Det är oklart om det är en borrad eller grävd brunn. I nuläget vet jag inte mer än att det ska finnas två brunnar nära varandra, varav den ena är nere i en sänka och enligt uppgift ska pumpa upp vatten till den övre brunnen.
 
Det var en udda lösning. Jag skulle se till att börja ta vatten ur den en period. En vattenanalys säger inte så mycket om det inte tagits vatten från den på länge.
 
Okej!

Jag har knappt sett en brunn förut så jag har gått på säljarens uppgifter. Dock har säljaren inte använt brunnen på 5år då denne inte bott på fastigheten. Det jag såg var iaf två betongrör ca 1m i diameter med varsin plåtkon ovanpå. Därav lite luddigt med info.
 
L
Finns det kommunalt VA , eller är det eget vatten och avlopp , dom brunnar som du säger 2 st varav en ska ge till den andra låter lite konstigt , har du tittat ner i dom , lite diffust nu och bara en tanke , kan det vara avloppsbrunnar ? säljaren säger bara brunnar enligt dig , du bör nog kolla upp vilken sorts brunnar det är
 
Eftersom du säger att det är betongringar på ca 1m i diameter så är det grävda brunnar.
Stoppa ned en lång pinne eller nåt och kolla hur djupa de är.
Det bästa, om det går, är att pumpa dem torra. Då får du också koll på hur bra tillrinning det är.
Därefter tar du vattenprover och skickar in.
 
Tack för svaren!

Det är ej kommunalt VA. Enligt säljaren har det aldrig varit vatten indraget i huset förut och därför borde det inte heller finnas någon avloppsbrunn, tänker jag mig. Jag får ta lite bilder och kolla vidare när jag får möjlighet.
 
Jag skulle se till att få bättre genomströmning innan jag tar prover. En tömning är inte fel. Sedan kan du se till att ta en del vatten. Vattna trädgården i ett par veckor eller så. Då bör resultatet bli någorlunda representativt.
 
Man måste anlita en spolbil som helsanerar brunnen med natriumhypoklorit. Den har två
tankar, en suger upp medan den andra högtrycksspolar. Sedan måste vattnet omsättas
innan man kan ta ett vattenprov.
 
Nej det måste man inte.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Hej igen!

Nu har det blivit köp av fastigheten i fråga, så brunnen/brunnarna behöver åtgärdas på något sätt.

De första tre bilderna visar den översta brunnen. Den har en strömbrytare och ett frigolitlock, så jag antar att den innehåller pump och vatten. Den innehåller även sniglar och tusenfotingar. Frigolitlocket var tidigare bara en träskiva. Brunnen är placerad ca 50m från bostadshuset, och marknivån är ca 3m lägre. Innerdiameter ca 0,9m.
Övergiven brunn med frigolitlock i ett gräsbevuxet område omgivet av träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongbrunn med rostigt metalllock omgiven av grönska, indikation på vatteninfrastruktur i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överblick av en äldre brunn med frigolitlock, synlig strömbrytare och små djur, som sniglar, inuti brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare en brunn är placerad nedanför en slänt, ca 7m från den översta brunnen. Kanske på 4m lägre nivå. Det finns stora hål i brunnsringarna och även här sniglar och något annat gojs i vattnet.
Gammal brunn med frigolitlock och strömbrytare omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insyn i brunnen med synliga rötter och skräp, vattenytan och brunnsringar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur hade ni kunniga gått vidare med detta?
Täta nedre brunnen/byta brunnsring och sedan nya modernare/täta lock?
Därefter sanera brunnarna?

Eller är det dags att investera i en borrad brunn i stället, och kanske placera den närmare boningshuset?
 
D09
Glöm inte ev lås på locken ( barnsäkerhet ) om det inte redan finns bra lösning :)
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Töm på vatten-skura med rotborste-muddra gärna botten på slam med skopa-täta hål i cementringarna med bruk-låt vattnet cirkulera några dygn genom spola mycket vatten-börja använd vattnet i hushållet- Ta ett vattenprov efter några veckor om ni vill vara extra trygga med ert vatten.

obs. Nån snigel eller några maskar i en brunn är inte hela världen och finns nog i de flesta grävda brunnar. Det man skall se upp med är att inte få i råttor eller möss.
 
Redigerat:
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.