Byggahus.se
F
Har en Mitsubishi Ecodan installerad i februari. Något mycket märkligt har börjat hända nu.

Har satt varmvattnet på att köra 15:30 (oftast varmast ute vid denna tid). Måltemp är 53 grader. Igår visade pumpens utomhus sensor 26 grader kl 15:30. På min elmätare så ser man hur förbrukningen går upp vid 15:30 i takt med att pumpen kör hårdare. Men klockan 16 stängde den av utedelen och startade elpatronen! (9kw).

Samma sak ser ut att hänt i förgår. Har inte så lång historik men detta har pågått ett tag ser det ut som.

Nu idag kl 9:00,utomhus temp 21, testade jag forcera vv och samma sak hände, efter ca 15 minuter slog den över till elpatron. Nu hade dock inte tanken hunnit gå ner så mycket ännu.

Är det något fel på vp? Eller är detta normalt vid sommartid? 😳 Är säker på att den inte behövt göra detta tidigare. Enbart använt patronen vid legionellakörning upp till 60 grader.
 
Redigerat:
F
Spännande, körde 02:45 imorse. Utetemp 16 grader. Enligt elmätare toppade den på 2.5kw så ingen elpatron användes. Max temp på framledningsvattnet blev 60 grader och inte 70 som när det är 25 grader varmt ute.

Tycker man borde hittat fler med samma problem.
 
Har också en ecodan, detta vill jag ju ha koll på. Hur ser jag när/om elpatronen kört?
 
F
O olofh skrev:
Har också en ecodan, detta vill jag ju ha koll på. Hur ser jag när/om elpatronen kört?
Hörs ett högt klick/klack ljud och på displayen syns en blixt. Men jag har också haft koll på min elmätare. Har inte så mycket som drar 9kw.😳
 
  • Mobilskärmdump visar elanvändning i kilowatt, tidsperiod, val för område och enhet, toppar och dalar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Samma sak hände hos mig igår.
Får nog ändra tiden på när varmvattnet ska köras.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Ok. Tittat igenom dagsförbruknignen på ”mina sidor” och kan bara se 2 onormala staplar men de är inte så stora förbrukningar men mitt i natten så ngt har kört men det kanske är den där legionellakörningen som väl ska göras 1ggr/veck
 
  • Appgränssnitt visande elanvändning över en dag med stapeldiagram och förbrukning vid klockan 3:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
O olofh skrev:
Ok. Tittat igenom dagsförbruknignen på ”mina sidor” och kan bara se 2 onormala staplar men de är inte så stora förbrukningar men mitt i natten så ngt har kört men det kanske är den där legionellakörningen som väl ska göras 1ggr/veck
Man får ju dock skilja på förbrukning och effekt. Men ja om förbrukningen inte är högre än vanligt så kvittar det ju. Rent krasst så blir det ju mindre slitage på kompressorn..

Legionella dagen ställs in när man ändrar klockslag på den. Min kör varannan lördag kl 12:30 när elpriset är lite billigare oftast.
 
F
F Fideliox skrev:
Man får ju dock skilja på förbrukning och effekt. Men ja om förbrukningen inte är högre än vanligt så kvittar det ju. Rent krasst så blir det ju mindre slitage på kompressorn..

Legionella dagen ställs in när man ändrar klockslag på den. Min kör varannan lördag kl 12:30 när elpriset är lite billigare oftast.
Men jag har haft COP 1.5 nu när den kört elpatron och drygt 2.7 utan när den kör på natten. Så är viss skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.