Byggahus.se
Vi har ett hus med tvättstuga, kök, 2 badrum och två mindre toaletter. Det innebär totalt 9 blandare av olika sorter. Hittills vid renovering av badrum tex har vi per rutin bytt blandare som kanske har 5-15 år på nacken trots att det fungerar utmärkt. Är det totalt slöseri eller vad man brukar göra för att vara säker på att det ska hålla framåt?
 
De allra flesta (alla?) blandare sitter ju vid nån form av avlopp, så ett läckage ger ju sällan en vattenskada... Jag kan inte se att det är nödvändigt att byta för att blandaren nått sin tekniska livslängd, snarare att man vill uppnå nån form av helhetskänsla av "nytt"...

När jag renoverade badrum 1 hamnade blandaren (som var 10-15 år gammal) i badrum 2 som hade en 42 år gammal blandare... Hade tänkte göra samma sak nu när jag renoverade köket, sätta den blandaren i tvättstugan, men tyvärr var jag för lat och orkade inte ta bort den från diskbänken, så jag knäckte slangarna... Blev återvinningen för den...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Så sant -jag tror vi har varit lite snabba att byta men har åtminstone lyckats återanvända ett par av dem.
 
Det enda vi tog med från gamla köket när vi byggde nytt kök var blandaren, å andra sidan var den bara 5 år gammal.
 
Blandare håller i all evighet om man kan tänka sig att byta backningar eller i förekommande fall keramik.
 
Är det en normal standard är det ju väldigt lätt att byta i efterhand, om den skulle gå sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.