Byggahus.se
Hej!

Jag har flyttat in i ett 125kvm radhus med LLVP på nedervåning och stödvärme med direktverkande el.
I huset sitter det sen innan en Panasonic CS-E9EBEK. Den har nog säkert, 17 år på nacken om inte mer?

I vilket fall: när jag provkör den går den igång, kör på HEAT och fläkt 4. Efter ett tag går den dock ner i fläkthastighet och sen går den inte att justera mer. Den kör bara på lägre fläkthastighet hur mycket jag än trycker på kontrollen.

Hur ser ni på det här.. .vad kan det vara för fel? Ska jag bry mig om att reparera eller satsa på att uppgradera direkt?

Tack på förhand!
 
Gissningsvis kan köldmedia successivt ha läckt ut med åren och den är nu fylld med en otillräcklig mängd. Den är dock så gammal att det inte är lönt att fylla ny mycket dyr köldmedia. Satsa på en helt ny LLVP som också har bättre effekt när det är kallt ute! Välj gärna ett kvalitetsfabrikat som Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba samt en bra installatör.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J Josth skrev:
Gissningsvis kan köldmedia successivt ha läckt ut med åren och den är nu fylld med en otillräcklig mängd. Den är dock så gammal att det inte är lönt att fylla ny mycket dyr köldmedia. Satsa på en helt ny LLVP som också har bättre effekt när det är kallt ute! Välj gärna ett kvalitetsfabrikat som Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba samt en bra installatör.
Jag hade läst mig till något liknande. Det var ju typiskt.. men kanske ändå nödvändigt att byta ut. Går det på något sätt att felsöka en sådan här LLVP själv eller måste jag ta hit en kunnig människa?
Om det ändå lutar mot ett fel kring det du beskriver känns det knappast värt att betala pengarna för att ta hit någon ändå...
 
Det behövs en kyltekniker med utrustning inkl. manometerställ för aktuellt typ av köldmedia för att mäta upp tryck och temperaturer på köldmediet i värmepumpen. Kostar minst ett par tusen och köldmedia säkert ytterligare ett par tusen. Normalt anser man också att en luftluftvärmepump har en livslängd på ca 15 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
A andnel skrev:
Hej!

Jag har flyttat in i ett 125kvm radhus med LLVP på nedervåning och stödvärme med direktverkande el.
I huset sitter det sen innan en Panasonic CS-E9EBEK. Den har nog säkert, 17 år på nacken om inte mer?

I vilket fall: när jag provkör den går den igång, kör på HEAT och fläkt 4. Efter ett tag går den dock ner i fläkthastighet och sen går den inte att justera mer. Den kör bara på lägre fläkthastighet hur mycket jag än trycker på kontrollen.

Hur ser ni på det här.. .vad kan det vara för fel? Ska jag bry mig om att reparera eller satsa på att uppgradera direkt?

Tack på förhand!
17år då har den rätt att bli pensionerad med råge, E9an var ju en billighetsmodell så en teknikerkostnad överstiger nypriset från den tiden
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Då fattar jag! Tack ändå för inputs. Någon måste ju tippa en över kanten för en ny ;)

När jag ändå har er på tråden.. rekommenderar ni att anlita en lokal firma som kommer och kollar på förutsättningarna för att sätta in en ny LLVP på samma plats/annan plats, eller bara beställa på nätet med installationskostnad inkluderat?
 
Kontakta gärna ett par olika lokala firmor och fråga om de gör kostnadsfria hembesök och ger kostnadsförslag på lämpliga modeller. Väljer du en lokal firma så är det troligt att det fungerar bäst med service, support och garanti. Köper man via nätet kan det sluta hur som helst om det råkar bli något fel och man ska vara väldigt försiktig med varifrån man köper då.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kontakta gärna ett par olika lokala firmor och fråga om de gör kostnadsfria hembesök och ger kostnadsförslag på lämpliga modeller. Väljer du en lokal firma så är det troligt att det fungerar bäst med service, support och garanti. Köper man via nätet kan det sluta hur som helst om det råkar bli något fel och man ska vara väldigt försiktig med varifrån man köper då.
Vill du fortsatt köra budget-spåret så har du alltid Julas Qlima för under 10.000 med installation.

Ojämn kvalitet på Qlima, dock billigt som tusan. Perfekt i garaget.


Skulle personligen putta dig åt Dalkin, bra grejer, prisvärda, och rejäla fläktar, som kan sprida värmen långt.
 
A
A andnel skrev:
Då fattar jag! Tack ändå för inputs. Någon måste ju tippa en över kanten för en ny ;)

När jag ändå har er på tråden.. rekommenderar ni att anlita en lokal firma som kommer och kollar på förutsättningarna för att sätta in en ny LLVP på samma plats/annan plats, eller bara beställa på nätet med installationskostnad inkluderat?
då dagens innedelar är större så är det bra att ta dit minst en lokal och "ärlig" åf som representerar en etablerad tillverkare, förutom det som nämts även mitsubishi, fujitsu, eller panasonic som du redan har
 
A
A andnel skrev:
Hej!

Jag har flyttat in i ett 125kvm radhus med LLVP på nedervåning och stödvärme med direktverkande el.
I huset sitter det sen innan en Panasonic CS-E9EBEK. Den har nog säkert, 17 år på nacken om inte mer?

I vilket fall: när jag provkör den går den igång, kör på HEAT och fläkt 4. Efter ett tag går den dock ner i fläkthastighet och sen går den inte att justera mer. Den kör bara på lägre fläkthastighet hur mycket jag än trycker på kontrollen.

Hur ser ni på det här.. .vad kan det vara för fel? Ska jag bry mig om att reparera eller satsa på att uppgradera direkt?

Tack på förhand!
blinkar timer lampan så kan det finnas en felkod lagrad vilken du enkelt läser ut själv.
den ger alltid felkod på gasbrist.
men du kan ha en sensor i innedelen som glidit i värdet så att den inte ger rätt värde och maskinen tror att den inte värmer vilket gör att fläkten går ner i varv för att undvika kalldrag.
senor i innedeln är vanligt och billigt och enkelt att byta själv
 
Tog precis in offert från lokal installatör. Han föreslog enkel variant Toshiba Seiya Nordic 5,6 pris 17.290:- allt inkluderat & med ROT.

Nu gäller det Skåne och främst reservkraft då jag lämnar hemmet ett par dagar. Jag kör normalt med pellets. TS behöver något mer kraftfullt.
 
A andnel skrev:
Hej!

Jag har flyttat in i ett 125kvm radhus med LLVP på nedervåning och stödvärme med direktverkande el.
I huset sitter det sen innan en Panasonic CS-E9EBEK. Den har nog säkert, 17 år på nacken om inte mer?

I vilket fall: när jag provkör den går den igång, kör på HEAT och fläkt 4. Efter ett tag går den dock ner i fläkthastighet och sen går den inte att justera mer. Den kör bara på lägre fläkthastighet hur mycket jag än trycker på kontrollen.

Hur ser ni på det här.. .vad kan det vara för fel? Ska jag bry mig om att reparera eller satsa på att uppgradera direkt?

Tack på förhand!
Termistor/sensorfel eller att dessa har hoppat ur sina lägen (om det är påsnäppt ett rör tex.) är inte allt för ovanligt, Nu när det är runt nollan och kanske enstaka minusgrader - gå ut och titta på utedelens flänspaket om du får en jämn islager eller om det bara är partiella delar som isas ned (och ofta mycket kallare än utomhusluften) när det kört ett tag - är det förstnämnda så är det förmodligen tillräckligt med köldmedie och det är något annat som gör att det inte vill köra med högre effekt - är det bara partiellt med is och grövre röret mot innerdelen jättehet (brännvarmt och kanske når uppemot 100 grader C och högre - så känn med fingrarna försiktigt så att du inte bränner dig ) så är det en indikation på att du har köldmedelsbrist.

Hos mig är det pinkjummen temperatur på den tjocka röret ut från utedelen när det är runt enstaka +-grader utomhus och den tunna röret (som har kondensat) är nästan lika varma som referens. Är det mycket stora tempdiff - dvs brännhet tjock rör och rumstemeratur på smala röret så kanske man kan misstänka köldmedelsbrist - men det kan också skilja mellan modeller och var deras sensorer sitter i slingan.

Utedelens flänspaket blir normalt enstaka grader kallare än uteluften typiskt ca 2 grader, är det områden som är mycket kallare än så är det också indikation på köldmediebrist

Med andra ord går det att lista ut ganska mycket själv genom att känna på temperaturerna på gasrören in och ut och gärna också en koll i hur mycket ström det drar - är det stickproppsanslutet, använd en stickpropps-energimätare så ser du ungefär i hur mycket effekt det drar.

modernare LLVP har 5-6 olika sensorer på olika ställen, mäter och beräknar sin förbrukade effekt etc. och genom temperaturer bedömer driftlägen och en som med stor säkerhet finns är termistor som känner av temperaturen på utgående gasen på högtrycksidan av kompressorn och är det inte samtidigt kallt ute (känd av andra sensorer) så kan den tolka den höga temperaturen som att kompressorn har brist på gas och drar ned farten, ha det i åtanke och kan försvåra felsökningen.

Ett steg är att försöka hitta service-manual på din LLVP och börja titta i denna till och börja med - ofta står det vilka motståndsvärden olika sensorer skall ha vid en viss given temperatur (typisk kring 20 grader C)

att koppla in manometerstället är något som sällan görs och många av LLVP har också bara en enda anslutning och skall man ha någon nytta av det för att analaysera driften så vill man gärna ha tryckmätning på både låg och högtrycksidan samtidigt.

att mäta tryck på ett stillastående system är meningslöst då trycket är samma vid samma temperatur om det fins 2 droppar flytande gas kvar som när den är korrekt fylld - det är först när allt arbetar som man kan se om det arbetar OK och då främst att mäta temperaturen på olika delar av kretsen
 
Tack för ett uttömmande svar!

Jag hade dock en ÅF här igår och han konstaterade att den är gammal och jag tjänar på att byta ut till en ny helt enkelt.

Han gav mig 3 varianter:
Panasonic LZ25TKE
Mitsubishi Ninja FT35
Bosch 6100i

Finns det några åsikter om vilket jag bör ta? Lutar mest åt Mitsubishi för tillfället, pga märkets renommé och att den med enkla medel kan passa in trots lågt mellan dörr och tak. Panasonicen är tvärful tyvärr...
 
Mitsubishi.
Panasonic är inte bra alls, sämsta mjukvaran av alla och bryr sig inte om att uppdatera den.
Känner inte till Bosch luftvärmepumpar men det mesta dom gör är ju lite meh...
 
Beställ en ny Mitsubishi, och be dom som kommer och monterar den, att de tar ner den gamla. Efter 10 år är det inte lönt reparera llvp, om man inte kan göra det själv, hinner oftast kosta mycket, bara arbetskostnad ca 1000 kr timmen
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.