17 672 läst · 16 svar
18k läst
16 svar
Bocka 22mm hårt kopparrör - billigt bockverktyg sökes
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Ska enbart göra två bockar på ett 22mm hårt kopparrör. Det handlar inte om några 90 grader utan endast om att förskjuta det hela lite (se bild).
Profilbild på den tänkta böjen. Finns det något billigt bockverktyg med tillräckligt stor radie för att inte vecka eller göra ett 22mm kopparrör platt? Har de flesta DIY-kedjorna i närheten såsom Jula, Biltema, Swedol, Classe. Hinner inte beställa. Dom ska in med värmepump och jag vill få igång kallvattnet så att dom får sätta igång värmesystemet på en gång
Det är lite kallt nu när oljan tog slut för en vecka sen.. 
PS Vi bor inte där än..
Profilbild på den tänkta böjen. Finns det något billigt bockverktyg med tillräckligt stor radie för att inte vecka eller göra ett 22mm kopparrör platt? Har de flesta DIY-kedjorna i närheten såsom Jula, Biltema, Swedol, Classe. Hinner inte beställa. Dom ska in med värmepump och jag vill få igång kallvattnet så att dom får sätta igång värmesystemet på en gång

PS Vi bor inte där än..
Om du har gaslåga kan du värma och handböja. Så små böjar är kanske enklare än att få tag i ett bra verktyg.
Min erfarenhet av billga rörböjar är att de har svårt att göra böjarna. Och ett verktyg för 1500 känns lite väl bra...
Min erfarenhet av billga rörböjar är att de har svårt att göra böjarna. Och ett verktyg för 1500 känns lite väl bra...
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 873 inlägg
Fylla röret med fin torr sand? Det fungerar i alla fall för att inte kvadda plaströr när man värmer och bockar dem.
Sandbocka är billigt och enkelt med lite värmetillförsel. Men det är en konst som är döende.
22mm bockverktyg för kallbockning (55:an) har fromax i sin arsenal.
http://www.fromax.com/no55.html
Men att hitta 22mm bockverktyg på byggladorna går du nog bet på. Plus att dom bocknycklarna som säljs där inte är värda pengarna. Hyr då hellre ett riktigt verktyg om du har möjlighet!
22mm bockverktyg för kallbockning (55:an) har fromax i sin arsenal.
http://www.fromax.com/no55.html
Men att hitta 22mm bockverktyg på byggladorna går du nog bet på. Plus att dom bocknycklarna som säljs där inte är värda pengarna. Hyr då hellre ett riktigt verktyg om du har möjlighet!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Ändrade planer pga. magsjuka barn. För att hinna med lär jag beställa allt från Rinkabyrör... synd med tanke på att jag har möjlighet att handla på Dahl.
Har ni något förslag på någon av rörbockarna därifrån?
En bonusfråga: är det för klent med 22mm hårda kopparrör i källaren från pump/hydropress? Alla avstickare ut kallvattennätet i huset från bottenledningen är på 15mm.
Här är mitt fantastiska vattenschema...
Har ni något förslag på någon av rörbockarna därifrån?
En bonusfråga: är det för klent med 22mm hårda kopparrör i källaren från pump/hydropress? Alla avstickare ut kallvattennätet i huset från bottenledningen är på 15mm.
Här är mitt fantastiska vattenschema...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kallbock, ovan som jag då var så trodde jag man var tvungen att glödga rören först men alla bockningar blev bara skit så då provade jag att kallbocka och jisses vad bra det blev 
Den är svensktillverkad från ett företag som heter Ha-Ma verken och modellen heter KRV 22. De verkar dock inte ha en fungerande hemsida?!
Synd att de inte säljer den längre på rinkan, men den var dock inte helt billig vill jag minnas
Den är svensktillverkad från ett företag som heter Ha-Ma verken och modellen heter KRV 22. De verkar dock inte ha en fungerande hemsida?!
Synd att de inte säljer den längre på rinkan, men den var dock inte helt billig vill jag minnas
Redigerat:
Passar på att fråga expertisen: Funkar bockverktyget "Bockverktyg kombi 12/15 CU-rör" på RR även på kromade rör? Det finns ju även andra bockverktyg som är för just kromade rör, är det bättre på just kromat?
Det jag egentligen undrar är om det antagligen kraftigare kombi-verktyget repar av kromskiktet så att det blir fula krökar, men att specialverktygen (som då inte klarar hårdare rör än halvhårda) är mildare och skadar inte ytan?
Det jag egentligen undrar är om det antagligen kraftigare kombi-verktyget repar av kromskiktet så att det blir fula krökar, men att specialverktygen (som då inte klarar hårdare rör än halvhårda) är mildare och skadar inte ytan?
Handbocka en bit 22-Prisolrör, eller som ovan nämnts, sätt fast ena änden av kopparröret i ett skruvstäd, glödga med svetsen och böj röret i stora svängar. Att sandfylla rör är inte helt enkelt, men grundprincipen är att sanden måste vara torr och välpackad. Proppa med träplugg.
Staffan
Staffan
Produkter som diskuteras: "träplugg"

Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Äh Hydropressen var så smidig att flytta så jag kunde dra raka rör 
Lite off-topic och sent svar. Jag har provat Fromax nr 55 22mm, på elförzinkade stålrör 22mm och halvhårda kromkopparrör 22mm. Jag har gjort ungefär totalt 50st 0-90 böj- och olika S-böjar. Jag tycker ej att man skadar rörets form och gods. Tycker verktyget är bra konstruerat eftersom det fortfarande håller för kallbockning ( tjocka gods). Man kan bocka för hand utan maskin och man både kan göra 0-90 böj och s böSär. Gediget verktyg att ha för alla typer av hårda 22mm rör, men ej billigt. Tror den går på runt 6000kr.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Skapligt må jag säga, både pris och funktion