TRJBerg
Jag är ingen trädgårdsmänniska men tycker mycket om blommor.
Då jag har dålig erfarenhet av tidigare planteringsförsök genom åren tänkte jag köra "bombmatta", dvs använda mycket stora mängder lökar och frön (kanske också plantera?) över hela trädgården.
Min tomt och fastighet ligger långt ute på landet med närmaste granne 400 m bort.
Vare sig rabatter eller gräsmatta har gödslats sedan vi köpte fastigheten 2009 (1,4 hektar).

Jag tänker gräva ner lökar och så både i rabatter och i/i kant med/strax utanför gräsmattan. Jag håller en relativt hög längd på gräset, ca +10 cm, klipper med åkgräsklippare när det behövs. Gräsmattan är inte särskilt fin men jag har låga krav på den, bara den är grön och ok att gå på mm.

Så med hänsyn till ovanstående, vad rekommenderar ni? Både med hänsyn till sannolikhet för att det etablerar sig, kostnad och blommorna (hur vackra de är och varaktighet).

• Gilla
BearTheFear
  • Laddar…
Vad gäller frön har de flesta fröfirmor blandningar med ettåriga sommarblommor som kan sås på våren. Många av dem kommer fröa av sig och återkomma nästa år.

Lökar ska egentligen sättas på hösten för blomning på våren, men du kan också köpa lökväxter som blommar nu och sedan gräva ner dem i trädgården när de blommat över. Ett spartips är att köpa påskliljor efter påsk, då brukar de vara väldigt billiga!

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad gäller frön har de flesta fröfirmor blandningar med ettåriga sommarblommor som kan sås på våren. Många av dem kommer fröa av sig och återkomma nästa år.

Lökar ska egentligen sättas på hösten för blomning på våren, men du kan också köpa lökväxter som blommar nu och sedan gräva ner dem i trädgården när de blommat över. Ett spartips är att köpa påskliljor efter påsk, då brukar de vara väldigt billiga!
Finns det inte lökar som man kan gräva ner på våren och som blommar i slutet av sommaren? Hade för mig att den kategorin fanns.

BirgitS
Det finns några få höstblommande lökar/knölar. Några arter av krokus samt Tidlösa är nämnda här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Höstkrokus
Men även höstkrokus tror jag att man brukar plantera på hösten.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Dett finns även en tydlig säsong för försäljning av vårlökar, de brukar vara leveransklara till hösten. Men som sagt är ett tips att sätta överblommade påskliljor på våren. Man kanske kan få sina grannars som de annars skulle slänga.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Blåstjärnor är bra på att sprida sig när de trivs. Här ser det ut som om vi har en mindre å längs med häcken och grannen har "sjöutsikt".
Det finns en vit liknande blomma som också sprider sig men ingen aning om vad den heter. Lite mer flikig blomma och aningen större.
Vill du ha blommor i gräsmattan så är bellis, violer och lågväxande klöver bra att börja med.

I början ser det konstigt ut men sätt lökar och plantor ganska glest så får du snabbare större ytor som täcks. Inte flera meter isär men inte heller stora klumpar av lökar.

Det låter också som du har plats för blommande buskar vilket med yta innebär minimalt med jobb.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Här kan du se vilka lökar som säljs höst och vår. https://bulbs.se/sv/
Liljelökar säljs även på våren men annars är det på hösten man planterar lökar.
Frön till vallmo och ringblomma kan man slänga ut lite överallt. Dom kommer tillbaka varje år och sprider sig.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tulpaner och krokus äter hararna upp hos mig. Bättre att plantera lökar som hararna inte gillar tex Iris, påsklilja och scilla.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Många bra förslag här. Får läsa på lite om sorterna.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Finns det inte lökar som man kan gräva ner på våren och som blommar i slutet av sommaren? Hade för mig att den kategorin fanns.
Det finns ju en massa lökar/knölar som man sätter på våren/sommaren (gladiolus, dahlia etc) men det är skönheter från andra breddgrader som kräver lite pyssel för att få att blomma och de övervintrar inte i vårt klimat. Höstkrokus och Tidlösa finns såklart men de brukar säljas samtidigt som vårlökarna, dvs på hösten.

Minst besvär får du nog om du sätter vårlök till hösten. Scilla och påskliljor ger dig mycket blomning för lite skötsel och är hyfsat rådjurssäkert.

Enklaste sommarblommor för direktsådd är ringblommor och blåklint iallafall hos mig. De blommar glatt på hela sommaren.

Men absolut enklast för mycket blomning länge tycker jag ändå är att sätta tåliga perenner och tvååringar som sprider sig friskt. Tex, nävor, nejlikor, digitalis, kungsljus... Komplettera med blommande buskar eller någon buske med vacker lövfärg.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.