2 058 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Blir det märkbar prisskillnad genom att (ändra vattenberedaren från 220v - 380)
Har en vattenberedare nu som går att köra på 1 och tre fas. Nu körs den på 1fas.
Jag behöver ha mer varmvatten för att kunna duscha efter badet m.m
Och i min instruktions bok stod det att det tog 8 timmar att fylla beredaren på enfas. Och 4 timmar med tre fas.
I vanliga fall när vi inte badar så skulle inte 3fas behövas.
Så skulle det blir mycket dyrare att alltid ha den på 3fas?
Badet kanske används 1gång i veckan.
Jag behöver ha mer varmvatten för att kunna duscha efter badet m.m
Och i min instruktions bok stod det att det tog 8 timmar att fylla beredaren på enfas. Och 4 timmar med tre fas.
I vanliga fall när vi inte badar så skulle inte 3fas behövas.
Så skulle det blir mycket dyrare att alltid ha den på 3fas?
Badet kanske används 1gång i veckan.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Den enda kostnaden du har för beredaren är dels den nyttiga värme som går åt när du använder varmvatten, dels den förlust som uppstår genom att vattnet i beredaren står och kallnar, när den kallnar så läcker ju värme ut som uppvärmning av rummet (så helt förlorad är ju inte den värmen heller). När den kallnat lite så går värmen igång och värmer upp den igen.
Och bara för att du kan värma upp beredaren snabbare med 3fas så läcker den inte ut mer värme. Skall man vara riktigt petig så innebär ju den snabbare uppvärmningen att beredaren är kall under kortare tid efter ett bad, och just när den är kall så läcker den mindre. Läckaget är proportionellt med temperaturen.
Och bara för att du kan värma upp beredaren snabbare med 3fas så läcker den inte ut mer värme. Skall man vara riktigt petig så innebär ju den snabbare uppvärmningen att beredaren är kall under kortare tid efter ett bad, och just när den är kall så läcker den mindre. Läckaget är proportionellt med temperaturen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förskott på material, är det normalt?
Hantverkare -
Vilken motoreffekt är det på Morten hyvelmaskinen RPH 330
Verktyg & Maskiner -
Är det stora prisskillnader på en och samma fönstermodell (Elit)från olika återförsäljare?
Fönster & Dörrar -
Isolera taket med 20-30 cm - gör det någon märkbar skillnad?
Isolering -
Byta trädörr mot glas, blir det märkbart kallare?
Bastu