30 886 läst · 81 svar
31k läst
81 svar
Blåst av Vattenfalls elektriker. Vad ska jag göra?
Hade en elis hemma som monterade en effektmätare vid elcentral i lillstugan, en dosa och två uttag alldeles bredvid dosan. Offerten var 5,5 tim löpande. Jag var hemma hela tiden.
Jobbet tog en timme sedan tog jag en timme i anspråk för att fråga om diverse kommande jobb. När han är klar vid ca kl 10 så säger han att har beåttom till nästa jobb.
Jag får en faktura på 5,5 tim arbete och 1,5 tim restid, totalt 7 tim, och 450 kr i startavgift. Mtrl för 3000kr. Vad i helvete!? Jag kontaktar snubben som skickat offerten. Han svarade att det var ju bra att han jobbade så snabbt men elektrikern säger att det tog 5,5 tim och 1,5 tim resa.
Vad fan gör man? Betalar och ber dem dra åt helvete bara, eller?
Jobbet tog en timme sedan tog jag en timme i anspråk för att fråga om diverse kommande jobb. När han är klar vid ca kl 10 så säger han att har beåttom till nästa jobb.
Jag får en faktura på 5,5 tim arbete och 1,5 tim restid, totalt 7 tim, och 450 kr i startavgift. Mtrl för 3000kr. Vad i helvete!? Jag kontaktar snubben som skickat offerten. Han svarade att det var ju bra att han jobbade så snabbt men elektrikern säger att det tog 5,5 tim och 1,5 tim resa.
Vad fan gör man? Betalar och ber dem dra åt helvete bara, eller?
Om offerten var på löpande räkning med en tidsuppskattning på 5,5 timme bör du betala det du anser vara skäligt, dvs, 2+1,5 timme plus 450 kr i startavgift (som ska vara specad på offerten) och materialet. Resten bestrider du.
Har du fått en offert ska det stå exakt det pris du ska betala efter utfört arbete. Då spelar det ingen roll om elektrikern var där i 20 minuter eller 20 timmar.
Om det däremot var löpande och elektrikern saltar med fler timmar än han var där ska du bestrida fakturan. Enklast är att betala det du anser vara rätt och samtidigt förklara utförligt varför du bestrider fakturan. Då är det upp till elfirman att ta det vidare. Om du struntar i att betala något blir det du som måste bestrida fakturan, med allt vad det innebär.
Om det däremot var löpande och elektrikern saltar med fler timmar än han var där ska du bestrida fakturan. Enklast är att betala det du anser vara rätt och samtidigt förklara utförligt varför du bestrider fakturan. Då är det upp till elfirman att ta det vidare. Om du struntar i att betala något blir det du som måste bestrida fakturan, med allt vad det innebär.
En offert kan ange ett timpris, ett fast pris eller både och. Finns inget som säger att det måste vara ett fast pris bara för att man lämnar en offert. Dessutom kan man ju sedan ha avtalat om något annat än det som står i offerten.Müssli skrev:
Frågan är hur tydlig offert och beställning har varit här?
Moderator
· Stockholm
· 51 275 inlägg
Som sagt den springande punkten här är om det var en offert för ett fast pris, eller om arbetet utfördes på löpande räkning.
Men nu står det i första inlägget att det var 5,5 tim löpande. Det blir ju väldigt oklart. För antingen är det ett fast pris, du betalar för 5,5h arbete. Eller så är det löpande, då betalar man för den tid som faktiskt gick åt. Oavsett om det var 2h eller 7h. OM det var löpande räkning, så har du tydligen fått en uppskattning om 5,5h. Då får den tiden överskridas med max 15%.
Nu låter det ju som firman hävdar att priset var fast, i så fall är det ett fast pris för 5,5h arbete. Då får det inte tillkomma någonting för restid, milersättning osv.
Gäller det löpande räkning så får man räkna med att iden börjar räknas när hantverkaren börjar lasta in material och verktyg i bilen, på firman.
Här låter det ju som de ser arbetet som fast pris ("han arbetade ju så fort") men ändå lägger på restid osv.
Betala det du ser som skäligt, bestrid resten. Och detta att de överhuvudtaget försöker, gör att jag skulle nog dessutom vara rätt snål i att bedöma vad som är skäligt.
Men nu står det i första inlägget att det var 5,5 tim löpande. Det blir ju väldigt oklart. För antingen är det ett fast pris, du betalar för 5,5h arbete. Eller så är det löpande, då betalar man för den tid som faktiskt gick åt. Oavsett om det var 2h eller 7h. OM det var löpande räkning, så har du tydligen fått en uppskattning om 5,5h. Då får den tiden överskridas med max 15%.
Nu låter det ju som firman hävdar att priset var fast, i så fall är det ett fast pris för 5,5h arbete. Då får det inte tillkomma någonting för restid, milersättning osv.
Gäller det löpande räkning så får man räkna med att iden börjar räknas när hantverkaren börjar lasta in material och verktyg i bilen, på firman.
Här låter det ju som de ser arbetet som fast pris ("han arbetade ju så fort") men ändå lägger på restid osv.
Betala det du ser som skäligt, bestrid resten. Och detta att de överhuvudtaget försöker, gör att jag skulle nog dessutom vara rätt snål i att bedöma vad som är skäligt.
Ja var det löpande och du själv har övervakat så har du ju god koll på vad som du borde betala.
Betala det som är skäligt och bestrid resten. Hälsa också att några fler kommande jobb är uteslutna.
Trilskas de så kan du också slänga in en polisanmälan om bedrägeriförsök
Betala det som är skäligt och bestrid resten. Hälsa också att några fler kommande jobb är uteslutna.
Trilskas de så kan du också slänga in en polisanmälan om bedrägeriförsök
Det var ju löpande, då är det inget fast pris. Hur får du ihop detta?Müssli skrev:Har du fått en offert ska det stå exakt det pris du ska betala efter utfört arbete. Då spelar det ingen roll om elektrikern var där i 20 minuter eller 20 timmar.
Om det däremot var löpande och elektrikern saltar med fler timmar än han var där ska du bestrida fakturan. Enklast är att betala det du anser vara rätt och samtidigt förklara utförligt varför du bestrider fakturan. Då är det upp till elfirman att ta det vidare. Om du struntar i att betala något blir det du som måste bestrida fakturan, med allt vad det innebär.
Startavgiften borde täcka fakurering och beställning av material.
Tänk om jag haft möjlighet att ta ut en startavgift , jösses vad jag har fått hem mera pengar då En ny startavgift på andra sidan kvarteret , inte helt fel med sådan då
Hade jag fakturerat startavgift så var nog den kunden borta för alltid .
Hade jag fakturerat startavgift så var nog den kunden borta för alltid .