Byggahus.se
M
Hade en elis hemma som monterade en effektmätare vid elcentral i lillstugan, en dosa och två uttag alldeles bredvid dosan. Offerten var 5,5 tim löpande. Jag var hemma hela tiden.
Jobbet tog en timme sedan tog jag en timme i anspråk för att fråga om diverse kommande jobb. När han är klar vid ca kl 10 så säger han att har beåttom till nästa jobb.
Jag får en faktura på 5,5 tim arbete och 1,5 tim restid, totalt 7 tim, och 450 kr i startavgift. Mtrl för 3000kr. Vad i helvete!? Jag kontaktar snubben som skickat offerten. Han svarade att det var ju bra att han jobbade så snabbt men elektrikern säger att det tog 5,5 tim och 1,5 tim resa.
Vad fan gör man? Betalar och ber dem dra åt helvete bara, eller?
 
  • Elektrisk central med säkringar och en nyinstallerad effektmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om offerten var på löpande räkning med en tidsuppskattning på 5,5 timme bör du betala det du anser vara skäligt, dvs, 2+1,5 timme plus 450 kr i startavgift (som ska vara specad på offerten) och materialet. Resten bestrider du.
 
  • Gilla
Martin E och 4 till
  • Laddar…
Har du fått en offert ska det stå exakt det pris du ska betala efter utfört arbete. Då spelar det ingen roll om elektrikern var där i 20 minuter eller 20 timmar.
Om det däremot var löpande och elektrikern saltar med fler timmar än han var där ska du bestrida fakturan. Enklast är att betala det du anser vara rätt och samtidigt förklara utförligt varför du bestrider fakturan. Då är det upp till elfirman att ta det vidare. Om du struntar i att betala något blir det du som måste bestrida fakturan, med allt vad det innebär.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
Müssli Müssli skrev:
Har du fått en offert ska det stå exakt det pris du ska betala efter utfört arbete. Då spelar det ingen roll om elektrikern var där i 20 minuter eller 20 timmar.
En offert kan ange ett timpris, ett fast pris eller både och. Finns inget som säger att det måste vara ett fast pris bara för att man lämnar en offert. Dessutom kan man ju sedan ha avtalat om något annat än det som står i offerten.
Frågan är hur tydlig offert och beställning har varit här?
 
Som sagt den springande punkten här är om det var en offert för ett fast pris, eller om arbetet utfördes på löpande räkning.

Men nu står det i första inlägget att det var 5,5 tim löpande. Det blir ju väldigt oklart. För antingen är det ett fast pris, du betalar för 5,5h arbete. Eller så är det löpande, då betalar man för den tid som faktiskt gick åt. Oavsett om det var 2h eller 7h. OM det var löpande räkning, så har du tydligen fått en uppskattning om 5,5h. Då får den tiden överskridas med max 15%.

Nu låter det ju som firman hävdar att priset var fast, i så fall är det ett fast pris för 5,5h arbete. Då får det inte tillkomma någonting för restid, milersättning osv.

Gäller det löpande räkning så får man räkna med att iden börjar räknas när hantverkaren börjar lasta in material och verktyg i bilen, på firman.

Här låter det ju som de ser arbetet som fast pris ("han arbetade ju så fort") men ändå lägger på restid osv.

Betala det du ser som skäligt, bestrid resten. Och detta att de överhuvudtaget försöker, gör att jag skulle nog dessutom vara rätt snål i att bedöma vad som är skäligt.
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Ja var det löpande och du själv har övervakat så har du ju god koll på vad som du borde betala.
Betala det som är skäligt och bestrid resten. Hälsa också att några fler kommande jobb är uteslutna.
Trilskas de så kan du också slänga in en polisanmälan om bedrägeriförsök
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R
Det ska stå på inbetalningen : Betalning av ostridigt belopp och sedan ett brev eller mail till företaget , varför bedömning av ostridigt belopp
 
Köpte elektrikern in materialet? Om det inte är orimliga påslag på materialet så verkar det rimligt att han får betalt för den tiden också.
 
T
Müssli Müssli skrev:
Har du fått en offert ska det stå exakt det pris du ska betala efter utfört arbete. Då spelar det ingen roll om elektrikern var där i 20 minuter eller 20 timmar.
Om det däremot var löpande och elektrikern saltar med fler timmar än han var där ska du bestrida fakturan. Enklast är att betala det du anser vara rätt och samtidigt förklara utförligt varför du bestrider fakturan. Då är det upp till elfirman att ta det vidare. Om du struntar i att betala något blir det du som måste bestrida fakturan, med allt vad det innebär.
Det var ju löpande, då är det inget fast pris. Hur får du ihop detta?
 
T
useless useless skrev:
Köpte elektrikern in materialet? Om det inte är orimliga påslag på materialet så verkar det rimligt att han får betalt för den tiden också.
Ska det inte då framgå på fakturan "Tid för inköp av material"? Annars är det väldigt svårt för kunden att kunna utläsa faktura.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
R
T Thomas' skrev:
"Tid för inköp av materia
Brukar inte skrivas så , det blir en total timtid för allt , men vet en som skriver det på fakturan som info till kund , detta under förutsättning att det finns fog för att hämta en gång eller två och inte flera ggr
 
  • Gilla
mape17
  • Laddar…
Startavgiften borde täcka fakurering och beställning av material.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
R
Tänk om jag haft möjlighet att ta ut en startavgift , jösses vad jag har fått hem mera pengar då :D En ny startavgift på andra sidan kvarteret :D, inte helt fel med sådan då
Hade jag fakturerat startavgift så var nog den kunden borta för alltid .
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Jag bara undrar, sysslar Vattenfall verkligen med elinstallationer?
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Ja, stora elinstallationer ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.