30 691 läst · 81 svar
31k läst
81 svar
Blåst av Vattenfalls elektriker. Vad ska jag göra?
Bestrid fakturan i sin helhet och gör företaget medvetna om att du gör så.
Elektrikern ska jobba åtta timmar om dagen. Förmodligen så har han ett verktyg för att återrapportera sin tid till arbetsgivaren. Säg att han hade privata ärenden denna dag. Han återrapporterar 7h för ditt jobb. En timme lunch och frukost. Sen kan han åka hem eller göra vad han vill.
Och en offert som ger ett fast pris på 5,5 h och allt där utöver löpande ger ju honom en fin möjlighet att göra så. Om det nu var så offerten sa vill säga.
Elektrikern ska jobba åtta timmar om dagen. Förmodligen så har han ett verktyg för att återrapportera sin tid till arbetsgivaren. Säg att han hade privata ärenden denna dag. Han återrapporterar 7h för ditt jobb. En timme lunch och frukost. Sen kan han åka hem eller göra vad han vill.
Och en offert som ger ett fast pris på 5,5 h och allt där utöver löpande ger ju honom en fin möjlighet att göra så. Om det nu var så offerten sa vill säga.
Nej, men de som driver egen firma gör bra pengar just nu, speciellt de som tar betalt på det här sättet. Frågan är hur mycket tid som går åt till att tjafsa med kunder om tveksamma fakturor...S SueCia skrev:
Sedan är det ju så att man inte skapar en tråd om hur billig offert eller faktura man fick, så det är inte de schyssta hantverkarna som syns här. För egen del har jag mest haft positiva erfarenheter av hantverkarfirmor, även om inte alla varit det. Det de brukar vara sämst på är kommunikation.
Ännu en av dessa trådar där någon slänger in en brandfackla med frågor om något som brukar starta en diskussion.
Och sen bara försvinner vederbörande.....

Och sen bara försvinner vederbörande.....
Om offerten var på löpande, bestrid och betala bara för den tid han var där.
Om det var fastpris, ställ frågan varför de offererade 5,5h (om det nu är utskrivet) för ett jobb som tog 1 h. Kanske har de en bra förklaring kanske inte. Är de ärliga kanske de inser att de offererat fel.
Oavsett fastpris ellet inte, står inte startavgift och restid med i offerten så vägra betala för det.
Om det var fastpris, ställ frågan varför de offererade 5,5h (om det nu är utskrivet) för ett jobb som tog 1 h. Kanske har de en bra förklaring kanske inte. Är de ärliga kanske de inser att de offererat fel.
Oavsett fastpris ellet inte, står inte startavgift och restid med i offerten så vägra betala för det.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 639 inlägg
Det finns inget som förbjuder att man lägger till milersättning och liknande kostnader på ett fast pris. Men det måste framgå i en fastprisoffert vad som ingår, och står inte framkörningen med där så innebär det att det är bara hala upp lädret o betala för milersättningen.
docboy: Nej det stämmer inte. Kutym brukar vara att man får betala milersättning till/från verksamhetsstället, dvs lokalen, oavsett var resan startar resp slutar, så även om man åker kund --> kund så tar man ut vad det hade kostat om man åkt kund --> lokal och lokal --> kund.
Det betyder givetvis att om din granne har ett beställt jobb hos samma elektriker, så får du fortfarande betala milersättning för en skenbar resa tillbaka till företagslokalen, och din granne får betala milersättning för en skenbar resa från företagslokalen till honom, även om fordonet fysiskt sett inte flyttas en enda millimeter mellan ditt och grannens jobb.
När det gäller TS offert, kan det vara så också att elektriken räknat med administrativt jobb? Dvs att man också har räknat med den tid det tar att sitta på kontoret och skriva faktura, bokföra, redovisa tid, m.m., och att den tiden var medräknad i offerten som TS fick.
-----
Rävlyan: Rekommenderas INTE. Då riskerar TS istället att fakturan räknas som helt obetald eftersom datorsystemet inte känner igen inbetalningen, och TS kan då åka på att betala det ostridliga (korrekta) beloppet dubbelt. TS ska betala som vanligt utan att ändra några detaljer på fakturan förutom beloppet, men ange ett lägre belopp. Då tar systemet oftast emot betalningen som en delbetalning på fakturan, och givetvis bör TS då betala det ostridliga beloppet direkt när han får fakturan.
En del ekonomisystem kan dock "pusha tillbaka" betalningen om inte beloppet matchar exakt, då har TS enda valet att antingen betala hela beloppet och kräva mellanskillnaden tillbaka, eller att inte betala ngt alls, och begära en ändrad faktura i samband med bestridandet.
----
Att man har startavgift är inte för att täcka administrativt jobb och sådant, utan startavgiften är för att små jobb inte ska bli allt för olönsamma. Att byta ett uttag från ojordat till jordat, och då upptäcka att jord redan finns framdragen och är äkta, och det blir ett 5 minuters jobb, så får ju inte det bli ett jobb som kostar typ 50 kronor. Därav startavgift.
Vissa andra hantverkare använder istället "per påbörjad timme" alt minimumdebitering eller liknande ist för startavgift.
docboy: Nej det stämmer inte. Kutym brukar vara att man får betala milersättning till/från verksamhetsstället, dvs lokalen, oavsett var resan startar resp slutar, så även om man åker kund --> kund så tar man ut vad det hade kostat om man åkt kund --> lokal och lokal --> kund.
Det betyder givetvis att om din granne har ett beställt jobb hos samma elektriker, så får du fortfarande betala milersättning för en skenbar resa tillbaka till företagslokalen, och din granne får betala milersättning för en skenbar resa från företagslokalen till honom, även om fordonet fysiskt sett inte flyttas en enda millimeter mellan ditt och grannens jobb.
När det gäller TS offert, kan det vara så också att elektriken räknat med administrativt jobb? Dvs att man också har räknat med den tid det tar att sitta på kontoret och skriva faktura, bokföra, redovisa tid, m.m., och att den tiden var medräknad i offerten som TS fick.
-----
Rävlyan: Rekommenderas INTE. Då riskerar TS istället att fakturan räknas som helt obetald eftersom datorsystemet inte känner igen inbetalningen, och TS kan då åka på att betala det ostridliga (korrekta) beloppet dubbelt. TS ska betala som vanligt utan att ändra några detaljer på fakturan förutom beloppet, men ange ett lägre belopp. Då tar systemet oftast emot betalningen som en delbetalning på fakturan, och givetvis bör TS då betala det ostridliga beloppet direkt när han får fakturan.
En del ekonomisystem kan dock "pusha tillbaka" betalningen om inte beloppet matchar exakt, då har TS enda valet att antingen betala hela beloppet och kräva mellanskillnaden tillbaka, eller att inte betala ngt alls, och begära en ändrad faktura i samband med bestridandet.
----
Att man har startavgift är inte för att täcka administrativt jobb och sådant, utan startavgiften är för att små jobb inte ska bli allt för olönsamma. Att byta ett uttag från ojordat till jordat, och då upptäcka att jord redan finns framdragen och är äkta, och det blir ett 5 minuters jobb, så får ju inte det bli ett jobb som kostar typ 50 kronor. Därav startavgift.
Vissa andra hantverkare använder istället "per påbörjad timme" alt minimumdebitering eller liknande ist för startavgift.
Nja, det borde väl vara tvärtom, om inte milersättning tillkommer står på offerten borde inte hantverkaren kunna fakturera för det?S sebastiannielsen skrev:
Nåja. Hur leverantörens ekonomisystem fungerar är dennes problem. Det är inte något som kunden behöver ta hänsyn till.S sebastiannielsen skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 639 inlägg
Wildthing: Beror på om det är specifierad offert eller inte. Är det en offert på hela jobbet ospecifierat så förväntas givetvis alla kostnader, från faktureringskostnader till milersättning till material vara inräknat.
Är det en specifierad offert - ja då ingår ju bara det som står bokstavligen i specifikationen, allt extra tillkommer, inkl milersättning.
Nyfiken: Stämmer, men är ju lite svårt att betala ett delbelopp om deras ekonomisystem bara skickar tillbaka pengarna hela tiden för att beloppet inte stämmer med fakturan. (eller kör ut en utbetalningsavi som kostar 30 kr att lösa ut)
Är det en specifierad offert - ja då ingår ju bara det som står bokstavligen i specifikationen, allt extra tillkommer, inkl milersättning.
Nyfiken: Stämmer, men är ju lite svårt att betala ett delbelopp om deras ekonomisystem bara skickar tillbaka pengarna hela tiden för att beloppet inte stämmer med fakturan. (eller kör ut en utbetalningsavi som kostar 30 kr att lösa ut)
Påbörjad timme eller ännu bättre minimidevitering, känns ju bra mycket mer ärligt. Surt att betala startavgift på 6t jobb ..S sebastiannielsen skrev:Att man har startavgift är inte för att täcka administrativt jobb och sådant, utan startavgiften är för att små jobb inte ska bli allt för olönsamma. Att byta ett uttag från ojordat till jordat, och då upptäcka att jord redan finns framdragen och är äkta, och det blir ett 5 minuters jobb, så får ju inte det bli ett jobb som kostar typ 50 kronor. Därav startavgift.
Vissa andra hantverkare använder istället "per påbörjad timme" alt minimumdebitering eller liknande ist för startavgift.
Nej du. Man kan inte förväntas veta vilka eventuella extrakostnader som tillkommer ifall de inte är specificerade på fakturan. Står det fast pris så kan man inte lägga på några som helst kostnader om det inte uttryckligen står att dessa kostnader tillkommer. Undantaget är ju om företaget meddelar att något mer behöver göras, och att kunden först får godkänna kostnaden, men det blir ju lite märkligt förfarande att först ge en fastprisoffert och sedan ringa och fråga om kunden är ok med kostnaden för att köra dit så att man kan göra jobbet.S sebastiannielsen skrev:Wildthing: Beror på om det är specifierad offert eller inte. Är det en offert på hela jobbet ospecifierat så förväntas givetvis alla kostnader, från faktureringskostnader till milersättning till material vara inräknat.
Är det en specifierad offert - ja då ingår ju bara det som står bokstavligen i specifikationen, allt extra tillkommer, inkl milersättning.
Nyfiken: Stämmer, men är ju lite svårt att betala ett delbelopp om deras ekonomisystem bara skickar tillbaka pengarna hela tiden för att beloppet inte stämmer med fakturan. (eller kör ut en utbetalningsavi som kostar 30 kr att lösa ut)
Nejdå. När man har betalat så har man betalat. Det blir inte obetalt för att leverantören skickar tillbaka pengarna.S sebastiannielsen skrev:
Ja, jobbet tog 1h och sen pratade TS med elektrikern 1h, TS kan väl inte tänkt att den tiden inte skulle hamna på fakturan heller?W Wildthing skrev:Om offerten var på löpande, bestrid och betala bara för den tid han var där.
Om det var fastpris, ställ frågan varför de offererade 5,5h (om det nu är utskrivet) för ett jobb som tog 1 h. Kanske har de en bra förklaring kanske inte. Är de ärliga kanske de inser att de offererat fel.
Oavsett fastpris ellet inte, står inte startavgift och restid med i offerten så vägra betala för det.
Så elektrikern var färdig vid 10, om man antar att detta var dagens första jobb ger det en restid på 1h, det kan också vara att material inhandlats under den tiden, vi vet inte vilka avstånd det gäller.
Är det 1h restid måste material inhandlats tidigare, man har kanske lagt på 0,6-1h för detta, ingenting utesluter dock att man redan var hos grossisten i annat ärende, detta är lite svårt att veta i efterhand.
Sen kanske man lagt på en halvtimme för materialsammanställning, testprotokoll och liknande, en avslutning av jobbet innan det går till fakturering.
Men be om en bättre specificerad faktura annars, eller bestrid fakturan som många här föreslår, då får du dock vara beredd att försvara dina argument vidare i nästa instans.