974 läst ·
22 svar
974 läst
22 svar
Blandarventil med +-0.2 graders Temperaturstabilitet sökes
Hej.
Jag skulle behöva en reglerbar ventil inom spannet ca 20-40 grader med en Temperaturstabilitet på ca 0.2 grader. Någon som har tips på hur man löser det?
Dom vanliga ESBE ventilerna har +- 2-3 graders stabilitet. Behöver få ut exakt 38 grader ibland i kranen, och 30 grader ibland. Så någonting som sitter precis innan kranen vore bäst. Utseende spelar ingen roll, bara funktion.
Amerikanarna har en som heter Intellifaucet K250, men den kostar 10 papp.
Hade gärna haft en digital kontrollpanel, men analog går också, dock måste jag eftersätta hela tiden då.
Tacksam för några tips.
Jag skulle behöva en reglerbar ventil inom spannet ca 20-40 grader med en Temperaturstabilitet på ca 0.2 grader. Någon som har tips på hur man löser det?
Dom vanliga ESBE ventilerna har +- 2-3 graders stabilitet. Behöver få ut exakt 38 grader ibland i kranen, och 30 grader ibland. Så någonting som sitter precis innan kranen vore bäst. Utseende spelar ingen roll, bara funktion.
Amerikanarna har en som heter Intellifaucet K250, men den kostar 10 papp.
Hade gärna haft en digital kontrollpanel, men analog går också, dock måste jag eftersätta hela tiden då.
Tacksam för några tips.
Får man fråga varför du har så höga krav på temperaturkontroll? Det du söker är nog närmast labutrustning snarare än något som normalt är en del av en vanlig VVS-insrallation. Då blir priset därefter. Beroende på aplikation är regelbunden kalibrering kanske nödvändigt.
en framkallningsprocess. Kan lösa det för hand, men jag hade gärna velat ha en mer exakt temperatur. Tycker inte det skall vara så svårt att hitta,men jag har sökt en hel del på nätet. Allt som behövs är ju en vanligt temperatureglerare med digital utgång. Eller i alla fall ett konsekvent vred som man kan märka upp..tommib skrev:
Svårt att tro att alibaba blandarna håller tillräckligt jämn temperatur..
Du vet ju vilka alternativ som finns i alla fall.
Jag tror inte du hittar så exakt utrustning för mindre pengar.
Det är inte säkert Alibaba är dåliga. Jag tycker lägstanivån där såklart är riktigt låg men högstanivån är faktiskt riktigt bra också. Det är mycket samma saker som säljs i Sverige fast med annat namn.
Jag tror inte du hittar så exakt utrustning för mindre pengar.
Det är inte säkert Alibaba är dåliga. Jag tycker lägstanivån där såklart är riktigt låg men högstanivån är faktiskt riktigt bra också. Det är mycket samma saker som säljs i Sverige fast med annat namn.
Bara en chansning men en sous vide-värmare i kärlet kan ge rätt exakta temperaturer.
Ex,
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/kok-matsal/sous-vide/rubicson-sous-vide-p49217
Det finns säkert kraftullare prylar för större kärl än hemmets kastruller.
Ex,
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/kok-matsal/sous-vide/rubicson-sous-vide-p49217
Det finns säkert kraftullare prylar för större kärl än hemmets kastruller.
Om du har så exakta toleranser på temperatur, fundera även på vad det finns för krav vid transienter. T.ex när man öppnar kranen först är både varm och kall vatten är ljummet, för att efter ett par sekunder bli rikitgt varmt/kallt, hur fort måste blandaren justera in sig till de nya förutsättningarna.
Vad ska beteendet vara om temperaturen inte går att uppnå pga inkommande temperaturer
Vad ska beteendet vara om temperaturen inte går att uppnå pga inkommande temperaturer
Det är ju många frågor som måste besvaras här.
Jag tolkar det som att vattnet ska hålla de angivna temperaturerna vid start men inte sedan, stämmer det? Eller ska det vara ett kontinuerligt flöde?
Hur stora volymer rör det sig om?
Hur snabbt behövs vattnet? Hur snabbt måste temperaturen ändras?
Hur är problemet löst av andra? Du har inte utvecklat en ny process antar jag.
Att temperaturreglera så exakt som du önskar i ett flöde är inte snutet ur näsan.
Jag tolkar det som att vattnet ska hålla de angivna temperaturerna vid start men inte sedan, stämmer det? Eller ska det vara ett kontinuerligt flöde?
Hur stora volymer rör det sig om?
Hur snabbt behövs vattnet? Hur snabbt måste temperaturen ändras?
Hur är problemet löst av andra? Du har inte utvecklat en ny process antar jag.
Att temperaturreglera så exakt som du önskar i ett flöde är inte snutet ur näsan.
Intressant. I forntiden då jag jobbade med både E6 och C41, som hade ungefär de toleranserna, använde vi inte någon blandare av kallt och varmt vatten. Vattnet mellanlagrades i en tank som höll exakt rätt temp, vilket var klart enklare. Är det ett alternativ?
Mellanlagring vid rätt temperatur är nog det billigaste. Men oavsett vilket så behövs ett konstant flöde för att hålla temperaturen inom den toleransen. Det räcker ju att kranen är kallare när man öppnar den för att vattnet ska få "fel" temperatur i ganska många sekunder innan armaturen och alla rör är uppvärmda till måltemperaturen.
Min tanke var också mellanlagring i två tankar, då värmda med varsin sous-videcirkulator. Det är troligen det enklaste och mest precisa.
Nej, verklien inte. Det är absolut inte en vanlig temperaturregulator med digital utgång som löser så precis temperaturkontroll av flödande vatten. Inte heller ett vred som är konsekvent graderat. Så snäva toleranser kräver helt andra grejer.Biggle skrev:
Ok, kanske blev lite komplicerat det här. Vi skall inte skena iväg 
Målet är att kunna tappa 5-6L med fast temperatur på 38 grader. Så slipper jag kontrollmäta hela tiden.
Jag funderade också på att ha en liten varmvattenberedare på en 7-10L som man ställer på rätt temperatur. Men dom tycks inte heller vara precisa nog i inställningarna tyvärr. Utan har oftast endast ett par fasta temperaturer man kan spela med.
Det ledde mig vidare till genomströmsvärmare alternativt Thermostatiska ventiler. Men ingen av dessa kan ge en precis temperatur. Hade dock vart praktiskt då det är lång väg för eventuellt varmvatten att komma fram.
En uppvärmd tank vore antagligen det bästa för mellanlagring med en förhållandevis exakt doppvärmare...
Kul att så många kommer med input. Tack för det.
Målet är att kunna tappa 5-6L med fast temperatur på 38 grader. Så slipper jag kontrollmäta hela tiden.
Jag funderade också på att ha en liten varmvattenberedare på en 7-10L som man ställer på rätt temperatur. Men dom tycks inte heller vara precisa nog i inställningarna tyvärr. Utan har oftast endast ett par fasta temperaturer man kan spela med.
Det ledde mig vidare till genomströmsvärmare alternativt Thermostatiska ventiler. Men ingen av dessa kan ge en precis temperatur. Hade dock vart praktiskt då det är lång väg för eventuellt varmvatten att komma fram.
En uppvärmd tank vore antagligen det bästa för mellanlagring med en förhållandevis exakt doppvärmare...
Kul att så många kommer med input. Tack för det.