1 281 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Blanda förordningar
Hur funkar det egentligen, har försökt läsa mig på det hela men jag fuskar och frågar.
Om jag vill ha klinker på golvet och målat på väggarna - hur blir det längst ner på väggarna? Där måste väl tätskiktet från golvet gå 50 mm upp och vara på godkänt underlag dvs våtrumsgips. Våtrumsfärg behöver ju inte vara på våtrumsgips....
Måste jag ha en bit våtrumsgips längst ner eller hur gör man?
:blushing:
Om jag vill ha klinker på golvet och målat på väggarna - hur blir det längst ner på väggarna? Där måste väl tätskiktet från golvet gå 50 mm upp och vara på godkänt underlag dvs våtrumsgips. Våtrumsfärg behöver ju inte vara på våtrumsgips....
Måste jag ha en bit våtrumsgips längst ner eller hur gör man?
:blushing:
Förutsätter att det gäller ett badrum och inte en toalett?
Våtrumsgips krävs i duschdelen, i övriga rummet är det ok med vanlig gips men man har aldrig en liten bit gips längst ner mot golvet bara.
Du måste ju ha någon typ av vägg som Du sätter tätskiktet på och tätskiktet fortsätter sen ut över golvet i ett stycke så att säga, utanpå detta fäster Du sen ett ytskikt som kan vara kakel eller något som man sen målar tex glasfiberväv.
Våtrumsgips krävs i duschdelen, i övriga rummet är det ok med vanlig gips men man har aldrig en liten bit gips längst ner mot golvet bara.
Du måste ju ha någon typ av vägg som Du sätter tätskiktet på och tätskiktet fortsätter sen ut över golvet i ett stycke så att säga, utanpå detta fäster Du sen ett ytskikt som kan vara kakel eller något som man sen målar tex glasfiberväv.
Vilket rum gäller det egentligen?
Ett badrum eller gästtoa?
Reglerna är enkla, finns det brunn så är det våtrumsgips i våtzon 1, alltså väggar vid dusch.
Gästtoa och tvättstuga gäller vanliga gipsskivor och tätskikt på golv med 5 cm uppdrag på vägg.
Ett badrum eller gästtoa?
Reglerna är enkla, finns det brunn så är det våtrumsgips i våtzon 1, alltså väggar vid dusch.
Gästtoa och tvättstuga gäller vanliga gipsskivor och tätskikt på golv med 5 cm uppdrag på vägg.
Fast det som ska gå upp på väggen i det där exemplet är golvets tätskikt. Som jag tolkar det börjar man med golvets tätskikt, sen målar man väggen ner över tätskiktet och avslutar med att lägga klinkergolvet.
Du behöver i så fall inget extra under tätskiktet annat än den befintliga väggen.
Det viktiga är ju att vattnet kan rinna nedför väggen och utanpå golvets tätskikt och vidare till brunnen.
Du behöver i så fall inget extra under tätskiktet annat än den befintliga väggen.
Det viktiga är ju att vattnet kan rinna nedför väggen och utanpå golvets tätskikt och vidare till brunnen.
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdfDalbotös skrev:
Se sidan 6!
På våtrumsgipsen ska det vara ett tätskikt som består utav folietypen, på den vanliga gipset kan man ha rollat. Men golvet är alltid våtzon 1 så där ska det vara folie.
Alltså ALLA väggar och golv ska täckas utav något sorts tätskikt.
Och om det är träväggar och golvet betongbjälklag så går det bra med rollat på golvet.
Om hela badrummet är betonbjälklag så går det bra med rollat över hela, alltås ingen folie här.
Fast det skall ju inte vara kakel på väggarna som det är refererat till i BKR. Så jag behöver inte ha något rollat tätskikt på väggarna om jag målar, så som jag tolkat det, bara våtrumsfärg.
Det jag undrar över är alltså själva skarven mellan klinkersen på golvet och målarfärgen på väggen.
Ingen betong så långt ögat når, trä trä trä...
Det jag undrar över är alltså själva skarven mellan klinkersen på golvet och målarfärgen på väggen.
Ingen betong så långt ögat når, trä trä trä...
Missade ditt inlägg Jan-Å, det låter ju kalas det du skriver! d^_^bJan-Å skrev:Fast det som ska gå upp på väggen i det där exemplet är golvets tätskikt. Som jag tolkar det börjar man med golvets tätskikt, sen målar man väggen ner över tätskiktet och avslutar med att lägga klinkergolvet.
Klicka här för att svara