Byggahus.se
I
Hej,

När vi flyttade in i vårt hus från 70-talet 2016 efterfrågade vi bland annat information om byggmaterialen i den bebodda källaren. Då specificerades att lättbetong använts, och vid närmare förfrågan försäkrades det att det inte var blåbetong. Under vår renovering av källaren har det dock blivit alltmer uppenbart att nästan alla väggar i själva verket har en kärna av blåbetong.

Bit av blåbetong med karakteristisk blå färg och porös struktur, hittad under renovering av källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi gjorde en korttidsmätning för radon när vi flyttade hit, enligt besiktningsmannen var det inget vi behövde oroa oss för. Efter några år utförde vi en egen långtidsmätning (under rätt period) och uppmätte värden så höga som 250 bq/m3. Vi justerade då den mekaniska ventilationen, som sträcker sig genom hela källarplanet. Vi köpte även två stycken Radon EYE som vi använde för att mäta radon på olika platser, både under kortare och längre perioder. De visade ett månadsmedelvärde på omkring 120-150, med toppvärden på 350.

I snickarboden mätte vi upp till 1000 bq/m3, där problemet visade sig bero på en spolbrunn som behövde förseglas. Efter åtgärden sjönk radonvärdena till mer acceptabla nivåer.

Ingen av dessa radonvärden anses allvarliga, särskilt inte eftersom vi inte röker och huvudsakligen bor på entréplan, även om vi har ett TV-rum och sällskapsrum i källaren.

Vi bor i ett område där det kan förekomma radon från marken.

Men vad gäller när man köper ett hus? Är det mitt ansvar som köpare att undersöka väggarnas innehåll för att verifiera säljarens uppgifter? Man kan tänka sig att husets värde påverkas om det blir känt att källaren är byggd med blåbetong oavsett mätvärden.
 
Exakt hur står det i prospektet angående byggmaterial, mm?
Fanns det någon väggbit som inte hade något ytskikt, där man kunde se lättbetongen?

Gjorde ni någon egen besiktning (eventuellt med egen besiktningsman) eller köpte ni in er på säljarens besiktning?

När och hur ställdes frågorna om blåbetong (innan/efter besiktning)?
Hur tydlig är säljarens utfästelse? Finns den på papper?

https://www.familjensjurist.se/frag...het/vem-som-har-ansvar-for-fel-i-fastigheten/

https://www.landahl.se/artiklar/fastighetskop-och-nedsattningsgrundande-fel-vad-galler/

https://www.alltomjuridik.se/nyheter/radonforekomst-i-fastighet-ger-kopare-ratt-till-prisavdrag/

https://lawline.se/answers/10058
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I
I prospektet angavs att huset är byggt med lättbetong. Precis som vid tidigare husköp ställde jag frågor om eventuell blåbetong till både de tidigare ägarna och besiktningsmannen. Båda försäkrade att det var lättbetong men inte inte blåbetong.

Trots att jag har granskat det tillgängliga underlaget, har jag ännu inte funnit något skriftligt bevis för detta, dokumentationen nämner endast lättbetong.

Vi anlitade en egen besiktningsman, som verkade mycket noggrann vid tillfället. Det har dock blivit uppenbart i efterhand att radonbesiktningen var bristfällig. Endast en korttidsmätning utfördes under några dagar i vardagsrummet på entréplanet, medan ägarna var närvarande i huset. Radonnivån uppmättes till cirka 10 Bq/m³ vid tillfället, och källaren kontrollerades inte alls. Besiktningsmannen menade att med så låga värden behövde vi inte oroa oss för radon, trots att denne var väl medveten om det mekaniska frånluftssystemet i källaren, vilket troligen påverkar radonnivåerna där betydligt. Dessutom gjordes mätningen utanför "radon" perioden.

Det rum där högst radonnivå uppmättes var också det rum som hade totalrenoverats och målats med silikatfärg.

Tidigare hade jag placerat en liknande blåbetongklump bredvid en av våra radonmätare, utan att få något utslag. Denna gång planerar jag att placera mätaren och blåbetongen under en spann för att fånga upp eventuell gas och därigenom få ett mer korrekt mätvärde.

Det har nu gått åtta år sedan vi köpte huset, och det är troligen inte möjligt att göra anspråk på dolda fel, men det är ändå intressant att förstå hur det fungerar, om det var vi som missade något moment vid köpet.
 
Alla hus med blåbetong i väggar anges som lättbetong i mäklarprospekt.

Annars skulle husen inte säljas och det är dessutom en korrekt benämning.

Vid minusgrader utomhus tenderar radonvärdena öka väsentligt i huset eftersom gasen rör sig inåt mot den varma sidan.

I flera länder är gränsvärdet 100bq men det anses för kostsamt i Sverige då vi en stor andel hus byggda med lättbetong från Alunskiffer under 40-60-talen. Dessutom har vi höga värden markradon i delar av landet.

Om du har uppgifter på att huset inte är byggt av blåbetong skriftligt eller en röstinspelning på säljaren har du ett case, annars inte.
 
Som säljare har du ansvar att upplysa om att det finns blåbetong i huset samt om några mätningar utfördes under säljarens tid.

Som köpare har du möjlighet att undersöka radonproblematiken innan du skriver på kontraktet.
 
T tyomka skrev:
Som säljare har du ansvar att upplysa om att det finns blåbetong i huset samt om några mätningar utfördes under säljarens tid.

Som köpare har du möjlighet att undersöka radonproblematiken innan du skriver på kontraktet.
Var hittar du information om att det finns en upplysningsplikt vad gäller blåbetong? Har jag aldrig hört talas om.
Att däremot hävda motsatsen om frågan ställs är ju såklart bedrägligt.

Vidare anser jag att blåbetonghysterin är väldigt överdriven. I de allra flesta fall är det markradon som ger för höga värden även om hela huset är byggt i blåbetong.
 
P pjkw skrev:
Var hittar du information om att det finns en upplysningsplikt vad gäller blåbetong? Har jag aldrig hört talas om.
Att däremot hävda motsatsen om frågan ställs är ju såklart bedrägligt.

Vidare anser jag att blåbetonghysterin är väldigt överdriven. I de allra flesta fall är det markradon som ger för höga värden även om hela huset är byggt i blåbetong.
Utryckte mig kanske lite fel.
Oftast besiktningsman som gör besiktningen ställer frågor om det förekommer blåbetong samt om några mätningar har utförts. Det är väl här som jag menar att man ska upplysa om saken.
Men det är inte alltid som folk vet själva om att de har blåbetong i huset.
Men det hittar oftast besiktningsmanen ändå.

Men vad gäller radon generellt så håller jag med att det är markradon som oftast skapar radonproblem i husen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.