Byggahus.se
En mätare som jag normal kan använda för att indikera förekomst av strålande lättbetong har i alla fall svårt att detektera strålning från en bit på några kubikcentimetrar så jag tror inte på teorin att använda något handhållet instrument på små fragment.

Bild mot vägg visar strålande lättbetong.

Hand håller en gul mätare med display, knappar och varningssymbol för strålning. Verkar vara en strålningsdetektor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag inte ville frysa häcken av mig får ni se bild mot liten bit blåbetong mer indikativt på hur jag mötte utan att mätaren kunde detektera skillnaden med och utan lättbetong. Bilden är tagen inne i värmen och som synes i en närhet till lättbetong men det faktiska testet var ute i kylan

Hand håller en Geigermätare nära en sten; mäter strålning; varningsmärke synligt; digital display; säkerhetskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M myrstack skrev:
En mätare som jag normal kan använda för att indikera förekomst av strålande lättbetong har i alla fall svårt att detektera strålning från en bit på några kubikcentimetrar så jag tror inte på teorin att använda något handhållet instrument på små fragment.

Bild mot vägg visar strålande lättbetong.

[bild]

Då jag inte ville frysa häcken av mig får ni se bild mot liten bit blåbetong mer indikativt på hur jag mötte utan att mätaren kunde detektera skillnaden med och utan lättbetong. Bilden är tagen inne i värmen och som synes i en närhet till lättbetong men det faktiska testet var ute i kylan

[bild]
Okej. Tack för testet. Är mätaren du har pålitlig skulle du säga? Vet ju att en riktig geigermätare kostar 70papp, så undrar om en sådan faktiskt har möjlighet att läsa av småfragment?
 
JanneJanne123
G goosen skrev:
Nä finns inga historiska mätningar. Jag själv är inte speciellt orolig över blåbetong men det går inte att bortse från det faktum att ett hus med blåbetong skrämmer bort en del framtida budgivare. Även om den är helt ofarlig. Tack för tipset om OCAB. Ska kolla med dem om det behövs
Vi hade Radea här för att gammamäta för lite drygt ett år sedan, 1400 kostade det.
 
G goosen skrev:
Okej. Tack för testet. Är mätaren du har pålitlig skulle du säga? Vet ju att en riktig geigermätare kostar 70papp, så undrar om en sådan faktiskt har möjlighet att läsa av småfragment?
De flesta i radonsaneringsbranchen springer inte omkring med något mycket dyrare än den jag kör med, det är liksom inte annat än en indikation man är ute efter. Så jag skulle säga att den är pålitlig för just detta syfte men knappast för dissikera en mindre bit alt guida en säger väg genom Pripyat. Även om det oftast är ett sätt så direkt samband mellan strålning och radongashalt vid noll luftomsättning så brukar det dyrare instrumenten hos firmorna snarare vara pålitliga datalogger och maskiner för att sniffa vid genomföringar.

Nu kanske det blev ett sidospår men givet den insikten jag har i branschen så förvänta dig inte att även en dyr firma garanterat dyker upp med ett så mycket dyrare instrument och för syftet att få en indikation på plats i ett objekt är den helt pålitlig
 
  • Gilla
goosen
  • Laddar…
Jag hade en liten period av radiak-noja efter Fukushima så jag skaffade en mätare, Radex RD 1503+ från Quarta. Hyfsat billig vill jag minnas. Kalibrerade för bakgrundsstrålning genom att mäta på ett antal punkter runt om i kvarteret.

Kom fram till att det var en liten smula förhöjt vid några källarväggar men annars knappt över bakgrundsstrålningen. Fanns några blåbetong-innerväggar där nere tidigare men revs ut för många år sedan, möjligt att det kan finnas även i källarväggar av betonghålsten vad vet man.

Hur som helst, beställde sedan ett sånt där kit med spårfilmspuckar man hänger upp för långtidsmätning under uppvärmningssäsongen, fick testprotokoll som visade en smula förhöjt i källaren som väntat men långt under gränsvärdet.

Kommer dock ihåg att jag fick rätt höga utslag på dammet i filtret på vår LLVP, litet märkligt tyckte jag och fick en liten tankeställare där - sedan dess rengör jag dessa filter genom att duscha av istf via dammsugare som tidigare. Har iofs inte kunnat replikera dessa mätningar senare men "better safe than sorry" som det heter.

Som tidigare sagts, gammastrålning är bara en rätt svag indikator på ev problem med radon. Krävs en hel del för att det ska visa sig vara ett verkligt problem; dels ska denna gas kunna leta sig ut i bostadsutrymmen och dels ska luftväxlingen vara tillräckligt låg för att ge koncentrationer som behöver åtgärd. Inga av dessa förhållanden fanns hos oss så det var bara att lägga detta bakom oss.
 
M myrstack skrev:
De flesta i radonsaneringsbranchen springer inte omkring med något mycket dyrare än den jag kör med, det är liksom inte annat än en indikation man är ute efter. Så jag skulle säga att den är pålitlig för just detta syfte men knappast för dissikera en mindre bit alt guida en säger väg genom Pripyat. Även om det oftast är ett sätt så direkt samband mellan strålning och radongashalt vid noll luftomsättning så brukar det dyrare instrumenten hos firmorna snarare vara pålitliga datalogger och maskiner för att sniffa vid genomföringar.

Nu kanske det blev ett sidospår men givet den insikten jag har i branschen så förvänta dig inte att även en dyr firma garanterat dyker upp med ett så mycket dyrare instrument och för syftet att få en indikation på plats i ett objekt är den helt pålitlig
Okej tack för info!
 
Jag får vänta en vecka till så har jag svar på snabbmätningen. Får ta det därifrån. Tack för alla inputs
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.