4 160 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Björk och dränering
Hej alla! Har försökt läsa mig till denna frågan i ett par år nu lite då och då men nu vänder jag mig till alla er kunniga då sambon har bestämt sig! vi har 4 st björkar på vår baksida där det är väldigt lite sol, dem skräpar ner fantastiskt mycket, vi har hus med källare, dränerat 1980 aldrig sett fukt där nere, lagt ner sopsäckar m.m i veckor aldrig sett någon fukt, pratade med en dräneringskille som har företag, han sa att jag inte ens behöver dränering då det är byggt på sand som är tillräckligt bra dränerande (enligt han) han trodde definitivt inte att björkarna skulle kunna ställa till med problem om dem försvann men man vet ju inte till 100% sa han, har (vattenådror ?) Ja, som rinner någonstans runt huset enligt en granne, hur hade ni gjort här? Låtit träden stå kvar som stått där nu i typ 30-35 år, inga stora träd men ändå eller tagit bort dem ? Dem suger trots allt åt vatten ju, vill verkligen inte behöva dränera om här och nu pga några träd utan isf längre in i framtiden pga att jag vill tilläggsisolera, jätte tacksam för alla svar jag kan få, dräneringen består av dubbla dräneringsrör (tegel) leca och asfalt med cementbruk på, dödsbo så det är den beskrivningen jag kunnat hitta på huset, tack alla !
Typiske sett hjälper enstakaträd inte till med markdränering. Det beror på att vi har mycket vatten i marken när träden är avlövade och inte konsumerar vatten och lite vatten i marken när de står gröna. Vi har majoriteten av vår nederbörd vintertid och då är också de lokala grundvattennivåerna som högst. Under våren torkar det snabbt upp, möjligen kan då träden bidra lite på marginalen i nån svacka.
Hej tacksam för ditt svar! Som du säger det är högst grundvatten höst och vintertid så det borde kanske inte vara några problem! Dessutom ser träden lite halv döda ut, vet inte hur mycket nytta dem gör dåClaes Sörmland skrev:
Typiske sett hjälper enstakaträd inte till med markdränering. Det beror på att vi har mycket vatten i marken när träden är avlövade och inte konsumerar vatten och lite vatten i marken när de står gröna. Vi har majoriteten av vår nederbörd vintertid och då är också de lokala grundvattennivåerna som högst. Under våren torkar det snabbt upp, möjligen kan då träden bidra lite på marginalen i nån svacka.
Klicka här för att svara