Spontant ser det utifrån schemat ut som att magnetventilerna bara är inblandade i sänkningen, och att lyften borde gå upp när motorn snurrar. Men jag kan missa någon detalj.J Juniordahl skrev:
Du kan ha rätt som säkert kan läsa elschemat bättre än mig.C cpalm skrev:
Jag har inte låtit motorn gått mer än någon sekund vilket kanske inte är tillräckligt för att den ska börja bygga upp tryck och börja lyfta
Gjorde en fasvändning och testade köra motorn på kontaktorn då gick lyften upp, men den går inte ner eller upp på knapparna
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Då är det bara att börja mäta hur långt du har spänning till knapparna ...
Behöver man skruva bort sladdar för att ta isär lyften, vilket jag antar att någon gjort, innan du köpte/flyttade den?
Finns det någon form av säkerhets/skydds-brytare någonstans på lyften, dvs. något som ska bryta om det finns något under lyften när man sänker, hade jag börjat där ...
Behöver man skruva bort sladdar för att ta isär lyften, vilket jag antar att någon gjort, innan du köpte/flyttade den?
Finns det någon form av säkerhets/skydds-brytare någonstans på lyften, dvs. något som ska bryta om det finns något under lyften när man sänker, hade jag börjat där ...
15 är en diod.K Kriss Marc skrev:
Följ de röda kablarna från trafik och se var strömmen inte fortsätter när du trycker på respektive knapp. Om all sekundär el är rätt blir det 32v på kontaktorn och den slår till.
Om det är fel på motor och fader skall kontacktorn fungera!
J Juniordahl skrev:
Jag skulle gissa på att den har vart isär skruvad nångång, jag köpte den så som den är nu ihop skruvad.Dan_Johansson skrev:
Då är det bara att börja mäta hur långt du har spänning till knapparna ...
Det sitter en givare när lyften är i maxläge, en givare när den närmar sig botten och så sitter det 2 st spärrar det är allt
Får testa detta i morgon,K Kriss Marc skrev:
Kanske en dum fråga men röd ska väl sitta på plus och blå på minus?
Det kan du aldrig veta. Det beror på årsmodell.J Juniordahl skrev:
Förr var röd fas eller jord beroende på årtal.
Svår är ofta jord eller nolla i lågspänning men fas i lågspänning blå är + i lågspänning och nolla i lågspänning om inte elektrikern hade slut på kablar.
Hos mig var alla kablar blå och grön gul var fas i källaren jordkablarna var inte anslutna!
I ditt fall ser det ut som röd är 32v= ( likström) som styr förloppet. Mät från trafon följ röd kabel se var den fallerar och vad som finns där den upphör att gå vidare. Om du är haj på el kan du tvångsstyra kontacktorn med en kabel med brytare från trafik till kontacktorn om den slår till då är det inget fel på kontacktorn. sätt en lampa på utgående ur kontacktorn så ser du optiskt när du får kontakt.
Redigerat inlägg:
QUOTE="Kriss Marc, post: 4426485, member: 332132"]Det kan du aldrig veta. Det beror på årsmodell.
Svart är ofta jord eller nolla i lågspänning men fas i högspänning, blå är + i lågspänning och nolla i högspänning om inte elektrikern hade slut på kablar.
Hos mig var alla kablar blå och grön gul var fas i källaren jordkablarna var inte anslutna!
I ditt fall ser det ut som röd är 32v= ( likström) som styr förloppet. Mät från trafon, följ röd kabel, se var den fallerar och vad som finns där den upphör att gå vidare eller om den är minus (likström). Om den är minus är den blå +32v= (likström) om den inte är nolla (växelström). Om du är haj på el kan du tvångsstyra kontaktorn med en kabel med brytare från trafon till kontaktorn. om den slår till då är det inget fel på kontaktorn. sätt en lampa på utgående ur kontaktorn så ser du optiskt när du får kontakt.[/QUOTE]
QUOTE="Kriss Marc, post: 4426485, member: 332132"]Det kan du aldrig veta. Det beror på årsmodell.
Svart är ofta jord eller nolla i lågspänning men fas i högspänning, blå är + i lågspänning och nolla i högspänning om inte elektrikern hade slut på kablar.
I ditt fall ser det ut som röd är 32v= ( likström) som styr förloppet. Mät från trafon, följ röd kabel, se var den fallerar och vad som finns där den upphör att gå vidare eller om den är minus (likström). Om den är minus är den blå +32v= (likström) om den inte är nolla (växelström). Om du är haj på el kan du tvångsstyra kontaktorn med en kabel med brytare från trafon till kontaktorn. om den slår till då är det inget fel på kontaktorn. sätt en lampa på utgående ur kontaktorn så ser du optiskt när du får kontakt.[/QUOTE]
Problemet löst! Tidrelät satt på fel position bytte plats med det andra relät, sen va det en kontakt som hade blivit kopplad fel så dom två grejerna gjorde att den inte fungerade.
Tack för hjälpen även om jag vart seg att svara här
Mvh
Tack för hjälpen även om jag vart seg att svara här
Mvh
Klicka här för att svara