Fridens liljor!
Jag vill komplettera min frånluftare med en luft-luft-värmepump, men det verkar rätt tjorvigt då man måste ha en montör involverad i köpet också. Jag vet inte om jag ska försöka hitta en bra värmepump på prisjakt som jag beställer, och sedan kontraktera en montör. Kommer montören att ta en extraavgift eftersom jag inte köpt pumpen hos butiken de är knutna till så det blir ändå inte billigare?
Kanske virrig fråga, men sammanfattat är det egentligen ska man köpa pump själv och sedan köpa installation, eller ska man köpa rubbet hos nån lokal firma? Jag har en misstanke om att de tar rätt ordentligt mera betalt för själva pumpen om man går till en lokal butik.

Bor i Uppsala, så om nån har tips så är det välkommet.

Om du köper bara pumpen själv måste du ha tur om någon installatör överhuvudtaget vill befatta sig med den. Har även att göra med garantin.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Fick en Mitsubishi LN35 installerad för ca nio månader sedan av en lokal firma med gott renommé.

Betalade 15.662 för pumpen och 6.948 för arbete, två pers, en elektriker, en kyltekniker. De var här ca fem timmar. 550 i bilkostnad.
Plus moms, minus rot, totalt 26.345.

Det kanske inte är det billigaste sättet men jag tror det är det vettigaste sättet. Eventuella garantiåtaganden och framtida service går nog lite lättare om man handlat både pump och arbetet av en lokal firma som kan komma omgående vid eventuella problem.

Det ger dig i alla fall en uppfattning om vad en installation kan kosta, så får du avgöra själv hur du vill handla din luftvärmepump.

Edit: Jag kollade prishistoriken på Prisjakt och enligt den sajten kostade den billigaste LN35 Hero i nätbutiker i augusti förra året, när jag köpte min, 15.990:-, alltså ett par hundralappar dyrare än vad jag fick ge för själva pumpen hos min lokala firma.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kan bli ett jäkla strul om man köper maskin och installation på olika håll.
Händer något så skyller säljaren av maskinen på installationen , installatören åker dit och konstaterar att det inte beror på installationen och sen kan det stora strulet börja och billigt kan bli dyrt och krångligt om något strular med aggregaten oavsett märke.
Längden på garantin kan också skilja sig åt om man använder någon annan än säljarens rekommenderade installatör.
Uppsala är rätt stort så borde finnas flera kylfirmor som kan komma ut och kika på plats och ge offert.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tack för svar! Då blir det att hitta nån bra firma helt enkelt.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.