Byggahus.se
Såååå jodå. För första gången någonsin har jag tappat sönder en mobiltelefon. Jag har utsatt två mobiler för drunkningsdöden men aldrig tappat ihjäl någon förut. Eller ja, den är inte helt död, men touchskärmen funkar inte. Vilket ju tyvärr innebär att jag inte kan göra något alls med den. Fick dessutom det kanske något misslyckade rådet att starta om för "då kan det lösa sig", vilket innebäratt mobilen nu är helt stängd, jag kan inte slå in någon pinkod.
Gick till fix my phone som vill ha 2500:- för att byta skärm, vilket enligt dem ska vara den enda lösningen. Just nu är det mycket pengar. Speciellt som jag har min gamla fullt fungerande telefon kvar och det enda jag egentligen behöver är att få ut all information som är lagrad i telefonens internminne så jag kan flytta över den till min gamla.

Så om någon har något tips, antingen om något ställe som är billigare än fix my phone eller något annat sätt att få ut infon från telefonen, skulle det hjälpa mycket!
En grej jag tänkte man skulle kunna göra - om jag hittar någon som vill göra det - är att byta till en fungerande skärm, plocka ut infon, och sedan montera av den fungerande skärmen igen.

Bor i Göteborg, har bil. Telefonen är en Samsung S10e.

Tack på förhand! 🙏
ToRy
 
Provat med dockningssladden, alltså telefon till telefon och samsung switch funktionen ?
 
Nej. Behöver jag inte vara inloggad på båda då?

Vet inte om jag har någon dockningssladd. Antar att det är USB-c (heter den väl?) i båda ändar helt enkelt?
 
Ja samma i båda ändarna. Vet inte, men gissar att man bör vara inloggad för att kunna välja switchläget. Synd att du inte hade ett minneskort insatt i den gamla, då tror jag iallafall kontakterna hade legat där. Bara att flytta över i en ny. Annars så köpte jag precis en samsung A05s 132, dem är väldigt prisvärda typ 2000 på los elgigantos.
 

Bästa svaret

Om skärmen fungerar (lyser, osv.), men touch-funktionen är trasig så kan du ansluta en vanlig USB-datormus med rätt adapter. Det ska då dyka upp en muspekare och så är det bara att klicka sig fram i gränssnittet.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Ja samma i båda ändarna. Vet inte, men gissar att man bör vara inloggad för att kunna välja switchläget. Synd att du inte hade ett minneskort insatt i den gamla, då tror jag iallafall kontakterna hade legat där. Bara att flytta över i en ny. Annars så köpte jag precis en samsung A05s 132, dem är väldigt prisvärda typ 2000 på los elgigantos.
Jag hade ett SD-kort i men kontakterna har inte följt med. Inte sms heller. Plus en massa app-inställningar förstås...

Jag har en gammal S8 liggande som fortfarande fungerar, kör på den nu. Dock har jag ju tappat typ 5-6 år av inställningar och annat kul...
 
S Skopan skrev:
Om skärmen fungerar (lyser, osv.), men touch-funktionen är trasig så kan du ansluta en vanlig USB-datormus med rätt adapter. Det ska då dyka upp en muspekare och så är det bara att klicka sig fram i gränssnittet.
Det låter ju grymt intressant! En USB-mus har jag någonstans! Vad är det för adapter jag behöver? USB-hona till USB-c?
 
Ska försöka lägga in en bild på hur skärmen ser ut, men den visar ju inloggningsläget med knappsatsen men jag kan inte knappa in något. Plus att det blivit några vita streck längs höger långsida, typ 5mm brett.

Den reagerar på vidrörning på väldigt små delar av skärmen verkar det som. Inte för att det hjälper mig... 😁
 
har du testat att installera samsung Smart Switch på datorn och kopplat in telefonen med usb-sladd
 
Nej, men borde inte telefonen kräva någon sorts inloggning/godkännande för att tillåta datorn att komma åt info på telefonen?
Annars kan ju vem som helst plocka ur info ur vilken telefon som helst...?
 
Smarttelefon låsskärm som begär PIN-kod post omstart, tangentbord visas, nödsamtalsknapp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här långt kommer jag...
 
Det visar sig att sambons jobbdatordocka funkar som adapter! Skopan, you da man!!! Or da woman, vad vet jag!!! 👍😄🥳🍻
Enligt den gamla S8:an ska smart switch funka trådlöst. Vi får se!
 
  • Gilla
Skopan och 1 till
  • Laddar…
Överföringen är igång! Shit vad grymt om det här funkar! 🤘
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Allt verkar ha överförts! Det enda jag kan se att jag har kvar är att få igång bankid, men det borde ju inte vara någon stor grej. 2500:- jag kan ha roligare för!

Tack för alla tips och idéer, och ett särskilt stort tack till Skopan för tipset om USB-mus, och till er som tipsade om smart switch!
Återigen visar sig Byggahus vara en källa till stor kunskap om det mesta! Grymt!!! 🤘🙌👍
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.