Hej,

Har köpt ett radhus, inte inflyttad än men börjat fundera på renoveringar.
Stor del av budget gick till köpet, vilket gör att det blir en del budgetrenovering.

Radhuset är från 70-talet är mycket är original.

Vad gäller köket så kommer vi nog att måla furugolven.

Kaklet vill vi nog förändra, och funderar på antingen plastskivor med något motiv bakom eller kakel. Har dock haft svårt att hitta några bra prisuppgifter på plastskivor/glas och det jag har hittat har varit dyrt.Kan bli så att vi har kvar de vita original kaklet.

Vad gäller själva stommen så kommer vi inte ha råd att byta alla luckor eller stommen.

Så min fråga är egentligen vilka möjligheter det finns att köpa begagnade stommar som jag sett en del på blocket och få in hyfsat bra. Självklart mycket mätning men då köket är från 70-talet så har det nog hänt en hel del. Är halvhändig och har svårt att uppskatta exakt hur svårt detta kommer vara att få upp.

Annars blir detta plocka ner och måla, eller försöka hitta begagnade luckor på blocket.

Någon som några bra råd eller tips vad gäller köksluckor och stommar?

Spara stommar och luckor om de är i bra skick, ev lämna in på lackering och köpa nya beslag. Sen kan du börja spara till ett nytt kök om nåt år eller två.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Finns de som skänker bort kök mot nedmontering och bortforsling på blocket så håll koll där! Ni kanske kan ta delar av nått kök och komplittera med det ni har idag.

Att bara byta ut beslag kan ge ett helt nytt lyft till köket. Det går ju att måla luckorna själv men jag hade nog föredragit att lämna in på omlackning då resultatet blir bättre. Kaklet kan ni ju byta färg på fogen med tex fogfinish. Vi hade tråkigt beige/gråa missfärgade fogar jag målade med fogfinish färg antracitgrå och det blev et jättelyft för vårt kök.

Nu ska vi dock riva ut vårt kök och ni får gärna våra stommar och luckor, men själv tycker jag de e så fula så tror nog inte ni vill ha de iaf ;) är ett hemskt 90-tals kök...

Belysningen kan man ofta byta ut billigt. Mer eluttag brukar inte skada heller.

Hej Byggtrixx, tack så mycket men hoppar nog det.

Luckor kan man ju hitta hyfsat billigt om man bara har tur med måtten.
Så det blir att antingen måla luckor med nya beslag, eller om turen infinner sig köpa begagnade luckor.

Att byta hela stommen mot en begagnad känns för riskabelt, då jag känner att jag inte har tillräcklig kunskap.
Men skulle vilja ha luckor som gick enda upp till taket, som det är nu är det en glipa ovanför för att ställa saker på.

Kommer nog även måla kaklet för att fräscha upp det. O eventuellt beroende på hur det ser ut idag, byta ut bänkskivan mot någon ny.

• Gilla
Byggtrixx
  • Laddar…
Du kanske har furu i taket. Måla det vitt så får du ett jättelyft.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Kan du kanske sätta passbit upp till tak så slipper ni glipan? Det bör ju inte kosta allt för mycket :)

Hehe misstänkte att ni inte ville ha det vi vill ju bara bli av med det på ett smidigt sätt ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.