Hej,
Jag förväntar mig inget, men har förhoppningar att få nya ideer och bolla lite här på forumet.
Vi är förstagångs-husägare som bott i huset i 2 år och behöver nu tips och ideer nu när vi vill renovera vårt kök (och kanske dess planlösning). Se bifogad planlösning.
Vi är en familj med två småbarn och jag gillar den öppna enplanslösningen där man känner sig i närheten av varandra när barnen leker på sitt rum och vi lagar mat etc. Men vi har kört fast om hur vi vill göra om ytorna Hall, Kök/matplats och kapprum
Majoriteten av dagsljuset kommer in via vardagsrumet, så jag förstår att tidigare ägare tagit ner (halverat) väggen mot vardagsrum. Men det innebär också att man inte riktigt får en dedikerad hall, utan man kommer rätt in i husets gemensamma ytor. Det är en skohylla/sittbänk mot halvväggen, sen hänger ytterkläderna i kapprummet.
Vi vill nu renovera vårat äldre kök, där vi nu diskuterar allt från att sätta upp vägg(ar) och/eller öppna upp. Nya dagar ger nya ideer men det känns som vi har kört fast i ett hamsterhjul och aldrig landar i någon lösning.
Jag har en känsla att det finns en smart lösning men att jag/vi inte är kapabel att sätta fingret på hur den ser ut
Innan jag rabblar upp våra ideer, så tänkte jag lämna ordet fritt och eventuellt få inspiration av ett tredje par ögon. Hur hade ni gjort/tänkt?
Yttligare frågor som flyger runt i huvudet.
- Om vi ska ta in hjälp/konsultation, kontaktar man en aritekt? köksplanerare? byggfirma?
- Har någon här erferenhet av liknande tidigare?
- Hur mycket får man tänka att en sån tjänst kostar?
- Vill den firman man anlitar helst ha helhetsuppdrag? (min tanke är att bygga/renovera det mesta själv)
Tack på förhand
Jag förväntar mig inget, men har förhoppningar att få nya ideer och bolla lite här på forumet.
Vi är förstagångs-husägare som bott i huset i 2 år och behöver nu tips och ideer nu när vi vill renovera vårt kök (och kanske dess planlösning). Se bifogad planlösning.
Vi är en familj med två småbarn och jag gillar den öppna enplanslösningen där man känner sig i närheten av varandra när barnen leker på sitt rum och vi lagar mat etc. Men vi har kört fast om hur vi vill göra om ytorna Hall, Kök/matplats och kapprum
Majoriteten av dagsljuset kommer in via vardagsrumet, så jag förstår att tidigare ägare tagit ner (halverat) väggen mot vardagsrum. Men det innebär också att man inte riktigt får en dedikerad hall, utan man kommer rätt in i husets gemensamma ytor. Det är en skohylla/sittbänk mot halvväggen, sen hänger ytterkläderna i kapprummet.
Vi vill nu renovera vårat äldre kök, där vi nu diskuterar allt från att sätta upp vägg(ar) och/eller öppna upp. Nya dagar ger nya ideer men det känns som vi har kört fast i ett hamsterhjul och aldrig landar i någon lösning.
Jag har en känsla att det finns en smart lösning men att jag/vi inte är kapabel att sätta fingret på hur den ser ut
Innan jag rabblar upp våra ideer, så tänkte jag lämna ordet fritt och eventuellt få inspiration av ett tredje par ögon. Hur hade ni gjort/tänkt?
Yttligare frågor som flyger runt i huvudet.
- Om vi ska ta in hjälp/konsultation, kontaktar man en aritekt? köksplanerare? byggfirma?
- Har någon här erferenhet av liknande tidigare?
- Hur mycket får man tänka att en sån tjänst kostar?
- Vill den firman man anlitar helst ha helhetsuppdrag? (min tanke är att bygga/renovera det mesta själv)
Tack på förhand
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 238 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 238 inlägg
Hur är det med bärande väggar?
Det är ju som två huskroppar som har satts ihop, vilket brukar innebära att det i gränsen mellan dem är en bärande vägg. Det blir ju avsevärt dyrare att riva en bärande vägg jämfört med en vanlig.
När det gäller barnen, ska ju köket fungera många år framöver, man kan ju inte bara tänka på hur det är just nu. Hur vill du ha det när de är tonåringar?
Är hallen tillräckligt bred för att det ska gå att ha 2 garderober mot väggen som gränsar till 2 L-märkta skåp?
Det är ju som två huskroppar som har satts ihop, vilket brukar innebära att det i gränsen mellan dem är en bärande vägg. Det blir ju avsevärt dyrare att riva en bärande vägg jämfört med en vanlig.
När det gäller barnen, ska ju köket fungera många år framöver, man kan ju inte bara tänka på hur det är just nu. Hur vill du ha det när de är tonåringar?
Är hallen tillräckligt bred för att det ska gå att ha 2 garderober mot väggen som gränsar till 2 L-märkta skåp?
För några år sen var frågan uppe om att ändra planlösningen I nästan ett likadant hus, där gav jag detta förslaget på planlösning.
Förhållandena/önskemålen var snarlika med de du skrivit
Största skillnaden var nog att garaget fortsatt var ett garage, men i övrigt så var planlösningen nära på identisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Största skillnaden var nog att garaget fortsatt var ett garage, men i övrigt så var planlösningen nära på identisk.
Jag är inte 100% säker vilka väggar som är bärande, men jag har mina aningar. Kommer vi till att riva väggar så kommer vi få ta hjälp utifrån.BirgitS skrev:
Hur är det med bärande väggar?
Någon form av förvaring på den väggen blir lite tight tror jag. Tack för svar
Vad kul! Det ser verkligen ut att kunna vara samma hus. Huset i fråga är ett kataloghus från Faluhus runt tidigt 80-tal som jag förstått det från de gamla ritningarna/dokumenten.J Jarlsgård skrev:För några år sen var frågan uppe om att ändra planlösningen I nästan ett likadant hus, där gav jag detta förslaget på planlösning.
[bild]
Det var den här typen av inspo jag letade efter. Tänka lite utanför boxen. Jag ser några jobbiga hinder med exakt den där lösningen (öppna spisen bland annat), men det är absolut något man skulle kunna jobba vidare på. Tack så mycket!
Jag har tänkt leta upp något verktyg för att rita/leka runt lite, men har inte tagit mig tiden till det ännu
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 238 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 238 inlägg
Hallen och förvaring där är alltså ett problem. Är det något mer som ni upplever som problem?
Något som ni upplever som mycket bra med nuvarande lösning och inte vill förlora när ni gör om?
En köksplanerare är inriktad på att placera ut köksskåp i ett bestämt rum eller del av rum.
Byggfirma vill ha reda på hur det ska se ut när det blir klart.
Något som ni upplever som mycket bra med nuvarande lösning och inte vill förlora när ni gör om?
Arkitekt för att få förslag på annan planlösning.J Jimmpy skrev:
En köksplanerare är inriktad på att placera ut köksskåp i ett bestämt rum eller del av rum.
Byggfirma vill ha reda på hur det ska se ut när det blir klart.
En lösning som löser förvaringsdelen men kanske även gör köket något bättre hade varit att göra ett sovrum till I vinkeln eller vad man ska säga I vardagsrummet och ta bort det sovrummet som är vid köket.
Det sovrummet som då tas bort blir istället matsal. Den del av köket där högskåp/garderober görs om till klädkammare (likt den ritningen jag visade) och köket flyttas ut mot fönsterväggen. Öppenheten blir förvisso något mindre, men utnyttjandet av ytan blir bättre.
Det sovrummet som då tas bort blir istället matsal. Den del av köket där högskåp/garderober görs om till klädkammare (likt den ritningen jag visade) och köket flyttas ut mot fönsterväggen. Öppenheten blir förvisso något mindre, men utnyttjandet av ytan blir bättre.
Ibland kan de vara så att befintlig planlösning är den bästa. Många gånger kan det vara så att de förändringar man vill göra är väldigt omfattande och dessutom kostsamma. Att anpassa från en tidigare ägares behov till de egna behoven kan kännas som ett lyft, och det är det ju. Men det behöver inte ge motsvarande lyft i husets värde. Värt att ha i åtanke.J Jimmpy skrev:
Man skall så klart inte ge upp när man kört fast, men att ta en paus kan vara en god idé.
Det gäller att veta vad man vill ha. Men att samtidigt vara öppen och tänka igenom alternativ. Även om de verkar udda/omöjliga vid första anblick.J Jimmpy skrev:
Det man kan göra är att gå på husvisningar. Det är väldigt lärorikt att se andra lösningar i verkligheten. Det kan oxo vara det som visar att den där smartaste lösningen ni inte kan sätta fingret på är att helt enkelt inse att det ni egentligen vill ha är ett annat hus.
Om inte annat blir det en paus från era tankegångar men en paus som kan ge de där viktiga nya idéerna ni behöver för att komma vidare
Klicka här för att svara