Byggahus.se
Hej, är på gång att bila ur källarplattan för att isolera, byta avlopp och gjuta in golvvärme. Jag vet inte förutsättningarna under plattan då huset står på bergstomt (sluttning) hur mycket isolering och hur långt ner jag kommer kan jag anpassa. Jag har 2.3m takhöjd idag och nöjer mig med lägre om jag kan få in isolering och värme. När jag pratat med folk verkar det vara ok att bara bila ur. Jag har inte heller hittat något fall på nätet där man skall tänka på vissa saker. Önskar ändå hjälp av panelen här på forumet.

Huset är utbyggt i omgångar och utgrävt i omgångar som jag förstår det. Det satt uppreglade väggar mot betonghålstenen (ytter och hjärtvägg). Där är det gjutet i efterhand ser det ut som då den plattan inte går hela vägen ut till murarna. Dock kan detta vara en enklare pågjutning i efterhand. I "badrummet" är plattan något högre och går mot muren. Bifogar bilder och ritningar
Ett par slitna gröna gummistövlar bredvid en sprucken betongkant och smutsiga ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av hörnet på en grå betongstruktur med smuts, spindelnät och några små blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektonisk ritning, källarplan och sektion, trappor, streckade linjer, oklara markeringar, högerdel snedvriden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad arkitektonisk skiss av en byggnad med planlösning och sektion, inkluderar bastu och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är väldigt underligt att första ritningen visar en annan grundplatta än andra ritningen som är för en utbyggnad.

Vad ska jag tänka på? Bara bila ut allt? Ta i etapper? Hur långt från grundmurar?
 
Ingen som har något utlåtande?
 
Bila en provgrop intill någon vägg, då ser du dels om det är någon senare pågjutning av golv, men också om väggen vilar på plattan (vilket ritningarna antyder) och inte minst om plattan i sin tur är gjuten direkt mot berggrunden (vilket också ritningarna säger).

Är det så, så har du ju en begränsning i hur mycket du kan bila bort och isolera (om du inte gör en @tommib vill säga).

Är det berggrund rätt under plattan är risken för sättningar vid bilandet rätt liten, det som är störst risk då är väl vid ytterväggen där det är uppfyllt utanför, där kan det bli marktryck som pressar väggen inåt, så den vill man inte underminera.
 
B b8q skrev:
Bila en provgrop intill någon vägg, då ser du dels om det är någon senare pågjutning av golv, men också om väggen vilar på plattan (vilket ritningarna antyder) och inte minst om plattan i sin tur är gjuten direkt mot berggrunden (vilket också ritningarna säger).

Är det så, så har du ju en begränsning i hur mycket du kan bila bort och isolera (om du inte gör en @tommib vill säga).

Är det berggrund rätt under plattan är risken för sättningar vid bilandet rätt liten, det som är störst risk då är väl vid ytterväggen där det är uppfyllt utanför, där kan det bli marktryck som pressar väggen inåt, så den vill man inte underminera.
Tack för svar! Ja enligt ritningarna verkar plattan vara tjockare ca 35cm in och även ut från muren. Den tunna delen av plattan verkar vara 10cm tjock enligt ritning. Jag anpassar mig med isoleringsmängd. Är det massvis med berg kommer jag att nöja mig med lägre takhöjd än nuvarande 230cm. I verkligheten ser det dock ut som att det är plattor gjutna vid olika tillfällen. Utan att ha grävt igenom men som bilderna visar är det olika höjder mm...
 
Ja, det är rimligt med tjockare betong under bärande väggar och murstock.
 
Plattan är urbilad och det vart en simpel eftergjuten sådan. Håller på att förbereda avloppsbytet nu. Någon som har en bra ide på hur jag kopplar nya till gamla här? På bilden är ett rensrör precis innan avloppet går ut ur huset. Vad finns det för bra adapter mellan gammalt och nytt här? Behövs renslucka fortfarande om det sitter en ny renslucka ca 10m bort på stående stammen? Är det smart att göra en lucka inför gjutningen så att man i framtiden kan lyfta upp och komma åt vid ev byte av avlopp utanför huset?
Rörledning täckt med stenar och damm, byggarbetsplatsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.