Jag har en grävd brunn. 5m tot djup, vatten 2 meter ner när vi mätte i somras.
Nu till våren vill jag sätta ner en pump för trädgårdsbevattning.
Pumpen ska orka driva 2st aquazoom L. Jag vet bara att de kräver 4bar för maximal kastlängd.

Har ni något förslag på pump?
Jag vill egentligen ha en dränkbar för att slippa se/höra den. Men jag misstänker att det är bättre med en sugpump som jobbar genom ett filter pga sand i brunnen.

Finn inga små dränkbara som klarar ca 4 bar och ett högt flöde. Antingen en kraftigare pumpautomat eller en dränkbar, den senare fordrar då en trycktank/tryckströmbrytare och lite elkopplingar

Har du tips på någon pumpautomat som verkar vettig?

det är bar sommartid som du ska ha den och vattna med, så behöver det inte vara en för dricksvatten. Finns många typer om du söker på pumpautomat, det viktigaste är att den klarar min 800 L/h eller mer och klarar en lyfthöjd av min 40 Meter ( är 4 bar ) Sughöjd har alla ner till spec 8 meter , men normalt ska man inte gå djupare än max 6 meter Bra är om det är lite större kärl på den. Alla har tryckströmbrytare för start/stopp så där finns ingen skillnad. sen hur man kopplar sugslangen är viktigt , dom flesta kopplingar billiga är täta för tryck men inte sug ( vacum ). På utgående går bra ned någon Gardena och direkt mot vattenslang. I övrigt är det vad plånboken kan orka, men det behövs inge RR eller Folka , räcker med en Volvo

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.