Jag har redigt kallras vid min ytterdörr. Det beror mest pga fönstret bredvid. Men är rädd att energiglaskasett inte gör tillräckligt.

Jag har redan satt på lite extra list i öppning för att få plats med mer tätningslist.

Men vad tycker ni, bevara eller rädda miljön genom att köpa en bättre isolerad.
Radiatorn innanför går på max men är ändå kallaste rummet. Och jag har redan bytt till en större.
Dörren är fräsch eftersom den sitter under tak.

• En trädörr med sidofönster, tegelvägg, skylt som säger "Välkommen" och en dörrmatta vid dörröppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp ny!

• Arg
gaia och 4 till
  • Laddar…
Behåll. Man kan fräsha upp en sådan trädörr på ytsidan så att det blir fräsh. Drar det in kall luft eller kyls inneluften genom fönsterytan?

• Gilla
Kurtivan och 7 till
  • Laddar…
Behåll!
Den där kan leva för evigt. Moderna dörrar kan sällan det så du kan fundera på vad uppvärmningskostnad vs en ny dörr vart 20de år kostar.
Bättre glas och lister så är du hemma.

• Gilla
  • Haha
hscn och 11 till
  • Laddar…
Sååå snygg! :heart:
Täta den på bästa sätt och behåll den så bevarar du samtidigt en del av vår arkitektoriska kulturhistoria.

• Gilla
hscn och 4 till
  • Laddar…
Enklaste kanske är att sätta upp en tjock gardin som avskärmar lite, men det hindrar ju också ljuset.. :thinking:

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Extra måttbeställd glaskiva eller polykarbonat skiva att sätta innanför glaset på fönstret brevid??
Det gör susen och kostar inte alls lika mycket som att byta ut allt + att då har du en dörr som håller och glas/plexi släpper ju in ljuset med.

• Gilla
SanDitt och 5 till
  • Laddar…
L
Absolut behåll.

Miljön som du nämner som ett skäl belastas säkert mycket mer av att du skrotar befintlig dörr och skaffar ny. Tänk hela kedjan (nya resurser bryts, transport av dessa, tillverkning av dörren, transport igen, förvaring och försäljning av dörren, transport till dig, montage med allt det kan innebära, bortforsling av den gamla dörren, omhändertagande av dörrens material etc, etc).

De bästa tipsen finns redan i tråden: Ett tjockare draperi på dörrens insida och ett extra lager glas vid fönstret. Samt tätning mm som du själv är inne på.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Behåll!
Miljön vinner inget på att vi skickar gamla fina dörrar och fönster på soptippen och köper nytt massproducerat skräp.

Den ser ut att kunna behöva lite kärlek och olja men annars är den ju jättefin.
Möjligvis se över om det går att komplettera med ett extra innerfönster som MrDizzy föreslår

• Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
Här kommer ytterligare en röst på att behålla dörren och det lilla fönsterpartiet.

Jag vill inte ens veta vad det kostar att köpa en ny dörr av motsvarande kvalitet.

• Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:
Här kommer ytterligare en röst på att behålla dörren och det lilla fönsterpartiet.

Jag vill inte ens veta vad det kostar att köpa en ny dörr av motsvarande kvalitet.
Minst 50 000:- skulle jag höfta. Exklusive montaget

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Minnie Mesola
Jag hakar på. Behåll.
Ny dörr kan omöjligt tjäna igen pengarna för sänkta värmekostnader.
Dessutom får vi lägga till dörtillverkarnas miljöpåverkan. Resor etc.
Min dörr är från femtiotalet och den tilläggsisolerade jag för att den slog sig. Blev både varmare och rakare. Så förbättra vad du har istället för att köpa nytt skräp.

Minnie

N
Utan minsta tvekan behåll!!

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
RoTe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Enklaste kanske är att sätta upp en tjock gardin som avskärmar lite, men det hindrar ju också ljuset.. :thinking:
Fast, när det är kallt är det också minst ljus på dygnet och då kanske man kan tåla att det hänger en gardin för fönstret 18 timmar per dygn?

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag har en gammal trädörr och rengjorde den förra året.med en blandning av oxalsyra och mögeltvätt och träet blev som ny. Sedan träolja för ädelträ. Ingen slipning någon gång. Kopparplåten skruvade jag loss och rengjoder separat till jag hade blankt koppar igen.
Grannarna frågade: har du köpt ny dörr? Snyggt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.