Det är en sträcka på 5 meter på insidan av garaget där väggen vittrar sönder, jag kunde sopa ihop nästan 1 dl av väldigt fint damm som låg på golvet.

Betonggolvet går upp 20 cm som ytterväggarna står på. Första 10 cm närmast golvet är målat med golvfärgen och inget problem där, men på resterande 10 cm som är omålat vittrar det sönder.

Garaget är 80 kvm stort och det är endast de 5 meter närmast där vi parkerar bilen där det vittrar, inga problem på andra ställen. Golvvärme som körs på vintern, temperaturen hålls då kring 14°C och luftfuktigheten pendlar kring 55-65%.

Är det fukt och salt från bilen som får det att vittra då betongen längre bort från bilen ser torr och fin ut?

Är det bara skönhetsfel eller kan det vara ett problem? Funderar på att måla den omålade delen om det förhindrar att det fortsätter vittra.

Vägg och golv med tecken på fuktskador och mögel. Behöver underhåll eller sanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vägg, fuktskada, mögel, vitmålat, slitet, smutsigt golv, byggnadsunderhåll behövs.
Skapa konto

Tomture61
Skumt , har du ngn aning om när sockeln putsades .
Har samma konstruktion i mitt garage men har målat hela sockeln .

Hur ser det ut på andra sidan väggen?
Kan det vara fukt som tränger in utifrån pga dålig dränering, trasig puts eller liknande?

I så fall kommer färg inte förbättra situationen.

Garaget byggdes 2010 och puts borde ha lagts på då, så 13 år sedan nu ungefär. Utsidan ser fin ut, som ny, så det är bara på insidan och precis de 5-6 meter där bilen står parkerad.

Går det att avgöra om fukten kommer utifrån eller inifrån på något sätt?

Nu har jag ingen kunskap alls i det här, men att det bara syns på insidan och där bilen står nu på vintern får mig att tro att det är bilen som är orsaken.

Redigerat:
Om det är fukt som kommer utifrån eller underifrån, är det då fuktfläckar på betongen året om?

När vädret blir lite varmare kommer vi inte ställa bilen i garaget, om det är bilen som drar in fukten borde väl väggen torka upp på några veckor efter det att bilen slutar stå i garaget? Om nu inte även markfukt försvinner när vädret blir varmare så att det inte är någon indikation var fukten kan komma ifrån.

Tomture61
Även om betongen är målad med 2k färg (2 varv) är den inte diffusionstät .
Har du inget avlopp för smältvatten och det blir ståendes vid berörd vägg så har du en förklaring .
Är utsidan av nedre del av yttervägg också putsad ?

Jag tror att ytterväggen är putsad ner mot marken, ser väl ut som det? Så här ser väggen ut på utsidan, samma ställe som där det på insidan är utfällningar och vittrar sönder.
Vägg möter trottoar med skuggor och en tunn ränna, möjlig grässtrå. Enkel, urbant, detaljbild.
Skapa konto

Då kanske vatten på golvet är orsaken. Avlopp finns men det är dålig lutning. Hjälper man inte till med raka blir smältvattnet stående och hinner inte heller torka upp innan bilen drar in mer snö. Så det har varit vatten stående på golvet där (80-120 cm från väggen) i ett par veckor. Det är först nu i veckan då vädret blivit torrare och jag dragit upp temperaturen i garaget som golvet har torkat upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.