Hej!

I vårt hus byggt -54 verkar det tidigare funnits en skjutdörr till tvättstugan, men den finns inte längre kvar och vi saknar de nödvändiga beslagen. Tog bort listerna idag och kikade på skenan. Själva delen med kullager finns kvar på skenan men vi har inget att fästa dörren med. Bifogar lite bilder, är det någon som känner igen systemet och vet något som passar? Hålen bredvid de utstickande pinnarna är gängade.

Delvis synlig gammal skjutdörrsskena ovanför en dörröppning med synliga kullager och gängade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal skjutdörrsskena med kullager synlig efter borttagning av lister i ett hus från 1954.
Skapa konto
Gammal skjutskena märkt 'ENNEF-PATENT STOCKHOLM' i väggen, som tidigare höll en skjutdörr.
Skapa konto
Gammal skjutdörrsskena med kullager fast utan beslag, synliga gängade hål, i ett -54 byggt hus.
Skapa konto

Hej,

Det liknar skenorna som vi har (även dem utan dörrar och beslag). Hittade ni några beslag/ någon lösning?

emelie89 emelie89 skrev:
Hej,

Det liknar skenorna som vi har (även dem utan dörrar och beslag). Hittade ni några beslag/ någon lösning?
Tyvärr inte, vi hängde upp ett draperi istället. Hittade en tunn gardinstång på Jysk som fick plats under skenan.

Beslaget ser komplett ut med både kulskena och innerskena.
Tyvärr har hårddisken där jag har bilder på dessa beslag samt dörrupphängningen rasat så jag kan tyvärr inte posta dem.
Det jag dokumenterade var byggt sent 80-tal om jag minns rätt däremot var det utanpåliggande montage.
Jag vill minnas att det var möjligt att skruva innerskenan direkt på dörrbladet om man så önskade.

Okej okej. Vi har inte öppnat upp så att skenan är blottad ännu. Därav är det lite svårt att se exakt hur den ser ut/fungerar. Troligtvis är den här skenan äldre än 80-tal, möjligtvis 40-50-tal. Får öppna upp och forska vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.