Hej,

Vi flyttade till hus förra sommaren där häcken mellan grannarna ej blivit omhändertagen. Tidigare i våras satte vi nya plantor där de gamla dött. Nu är frågan hur mycket vi vågar klippa ner de gamla plantorna utan att riskera att ta död på dom. Målet är att få en någorlunda lika hög som den redan är, men vill ta ner den då den bara består av 3 meter långa grenar som lagt sig. Vågar man klippa ner den gamla i jämnhöjd med de små som vi planterat?

Häcken är även väldigt bred så vi ska även smala av den lite. Där undrar jag också hur mycket man vågar ta in på bredden.

vi vill alltså inte ta ner häcken längs marken utan bara beskära ner den om det går?

• Ojämn och övervuxen häck i en trädgård med torkställning i förgrunden och svenska flaggan i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Var inte rädd för att ta in den rejält, den dör inte eller skadas inte. Det är liksom p g a av deras robusthet som vissa arter har valts ut för häckodling.

Det där lägre partiet får ni nog låta "läka" ihop med resten av häcken under några år. Om ni sänker resten av häcken och släpper upp den lägre delen 20 cm per år så möts de så småningom.

Tack för svar!

Ja det var lite så vi hade tänkt göra, men hur mycket vågar vi ta på höjden av den högre delen? Tänkte ta ner den en bit iallafall eller är det dumt?

Claes Sörmland
jenniferhed jenniferhed skrev:
Tack för svar!

Ja det var lite så vi hade tänkt göra, men hur mycket vågar vi ta på höjden av den högre delen? Tänkte ta ner den en bit iallafall eller är det dumt?
Ingen fara. Ta ned den så mycket som krävs.

Hej.

Jag stjäl den här tråden lite.
Tänkte det var onödigt att starta en ny tråd på ungefär samma ämne men liknande problem.

Jag har också som TS beskriver det väldigt risiga partier i min häck.
Saknas dessutom en del plantor som jag ryckt upp då de varit stendöda.
Så jag har nu beställt ett gäng nya plantor som jag ska plantera när de kommer (inom 14 dagar)
Men då är frågan.
Ska jag plöja ner precis allt?
Och hur långt ner ska jag ta då?
Och när ska jag göra det?
Vill ju gärna se att de nu plantorna ska etablera sig ordentligt innan jag kapar dem.
Antar även att planteringsjord är bästa alternativet för de nya men vinner jag något på att gödsla nu?
Kommer börja arbetet i helgen med att rensa ut de grenar som redan ser illa ut men det är ju det lilla.
Får jag bättre resultat om jag kanske väntar till nästa vårvinter med att beskära och ska jag göra det innan löven börjar komma då?

Vänligen,
Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.