Jag börjar bli galen. Efter allt läsande här om festool så har jag känna ett sug efter en sån. Nu tittade jag på Room service, det gjorde ju inte saken bättre. Snart måste jag ha en. Jag blir snart tokig. Jag har ju bara kört med makita innan.

Är det så här beroendet börjar eller brukar det börja när man har köpt den första?

Jag var bara tvungen att skriva av mig lite... Jag börjar snart klättra på väggarna här hemma. Får nog se till att jobb skruvdragaren går sönder snart så jag får en anledning att köpa en Festool...

Nu känns det iaf lite bättre.

Kan tyvärr meddela att berondet bara blir värre efter förta köpet... Talar av egen erfarenhet:-)

Det finns INGET botemedel, så akta dig!!! :-D

Det ÄR beroendeframkallande, så akta dig!

Vi är stolta föräldrar till en dammsugare, en rotex-slip, en delta-slip, en skruvdragare etc.....
Köpte djupanslaget till min man för en tid sedan....han vart så glad att han grät....det är kärlek det.
Jag älskar min lilla deltaslip...perfekt nu när jag håller på att fixa till trappan hemma...

köp, köp, KÖÖÖP

Det är väl som med den "vanliga" kärleken. Lite mer intensiv i början, för att sedan bli något lite mer... balanserad... typ. Jag HAR svurit åt festool-maskiner på jobbet! AV/PÅ-knappar som lossnar, spindellås som "försvinner" m.m. finns även hos de grönsvarta.(Även om vi fått slita hårt för att de ska mankera) Det finns faktiskt, jag vet att det är jobbigt att höra..., det finns faktiskt andra mä....märk....märken på bra maskiner. (Min sänksåg har fortfarande kvar sin hjältegloria...)

Är kanske bara jag som använt en festool skruvdragare utan att köpt en egen ;P
För mig blev ett importerat makitapaket med slagskruvdragare och borrmaskin, då ekonomin gillade det bättre..
Dock tänker jag fortfarande på hur smart festool gjort maskinen med utbytbara "huvuden" (bitshållare, snabbchuck, vinkelchuck på samma maskin).
Brukar vara så att om man en gång haft kvalite, då vill man alltid ha kvalite.. :rolleyes:

Billigare att låta bli att veta hur bra det kan vara ;)

Jag såg också roomservice, har en lite OT fråga: Mattias skruvade fast någon bräda i dörr öppningen och hade en löjligt lång bitshållare? har sett honom använda den flera gånger. Är det något speciellt eller det bara en tillfällighet (för "lat" för att byta) Tycker att det borde kännas "vigligare".

Rund_skruvad skrev:
Jag såg också roomservice, har en lite OT fråga: Mattias skruvade fast någon bräda i dörr öppningen och hade en löjligt lång bitshållare? har sett honom använda den flera gånger. Är det något speciellt eller det bara en tillfällighet (för "lat" för att byta) Tycker att det borde kännas "vigligare".
Just vad gäller skruvdragaren har jag ingen som helst dragning åt Festool, har en blå Bosch (egentligen tre blå Bosch) istället. Men vanligen sitter det en löjligtl ång bitshållare i min.som mycket riktigt gör den vingligare. Dock, med moderna skruvar har vinglighet väldigt lite betydelse, vinsten med den löjligt långa bitshållaren är att man väldigt ofta kommer åt närmre en sida/kant än utan, och till slut blir det att den alltid sitter på.

Skall man drabbas av Festoolsjuka skall man helst drabbas av det där de är bra. Sänksåg/fräs är två mycket lämpliga områden att få sin första Festool. Slipmaskiner med vissa få undantag är också utmärkta sådana områden.

--- Mats ---

Redigerat:
För mig gick det över när jag köpt "allt". Ja, såklart inte varenda artikel i deras sortiment, men de flesta varianter av träbearbetnings-maskiner och tillbehör.

Nu har ett trivsamt lugn infunnit sig och man navigerar i systainerhavet och bara använder grejjerna. Känns skönt.

fedex skrev:
För mig gick det över när jag köpt "allt". Ja, såklart inte varenda artikel i deras sortiment, men de flesta varianter av träbearbetnings-maskiner och tillbehör.

Nu har ett trivsamt lugn infunnit sig och man navigerar i systainerhavet och bara använder grejjerna. Känns skönt.
Så i likhetmed de flesta virus kan man uppnå resistens efter att man varit utsatt för och överlevt alla mutationerna.

--- Mats ---

fedex skrev:

Samma för mig, men nu har jag börjat köpa cyklar och cykeldelar i stället. Det är också mycket vanebildande. Exklusiva handverktyg är också trevliga!

Det fina med att sitta och slita med sin Festool Rotex slip på båten, timme ut och timme in, är att jag vet att jag har den bästa slipmaskin som går att köpa (nåja). Sak samma med datorer. Jobbar man med det bästa orkar man inte krångla med junk på fritiden.

mattiasp skrev:
Samma för mig, men nu har jag börjat köpa cyklar och cykeldelar i stället. Det är också mycket vanebildande. Exklusiva handverktyg är också trevliga!
Hahaha, nu tror jag vi är sjukdomsförloppet på spåret! Jag började också köpa cyklar efter Festool-manin. Håller precis på att bygger ihop en Cervelo R3 till mig själv.

Så nu vet ni vad som gäller, först Festool sedan cyklar.

Jag vet inte varför...men visst finns ett köpsug..
Om det är sektmedlemmarna här på Byggahus fel eller nå annat låter ja vara osagt.. :)

Rund_skruvad skrev:
Har inte sett så mkt roomservice, fast jag antar att han har den långa (typ 150mm) centrotecbitshållaren. Eftersom den sitter i centrotecchucken så är vingligheten obefintlig, även på 150mm. Centrotec-chuck är helt enkelt inte jämförbart med andra typer av bitschuckar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.