GoC GoC skrev:
Då du har ditt affärsförhållanden med rörfirman så är det den du skall förhålla dig till. Enklast är väl att hota med ARN om dom inte löser sitt åtagande. Alternativet är så klart att dom inte får en krona betalt.
Men jag hade nig inte kostar på att borra ett nytt hål, hade hellre kompletterat med en luftenhet eller laddat hålet med solvärme. Men det är en annan sak.
Men du har ditt avtal med rörmokaren, i alla fall som du beskriver, så då får du ge dig på den.
Vi harvinte råd att kosta på ett nytt hål. Vår gamla bergvärmepump gick sönder förra vintern då den varit med i 20 år. Det var med den nya som vi fick problem med att hålet är för kort. De befintliga hålet är bara 110meter. Det fryser igen med nya pumpen. Huset vi bor i är 270 kvadrat så rörmokaren ville borra ett hål till och koppla samnan de 2 hålen för att det ska fungera. Rörmokaren rekommendera inte att installera en luft vatten pump då effekten inte klarar vårt hus.
 
Lucky2015
J Jigsater skrev:
Nej vi har inte betalt något än
1. Betala inte fakturan.
2. Säljaren av tjänsten borde avrått dig från utförandet av denna tjänst (konsumenttjänstlagen).

Kräv skriftligt att uppdragstagaren rättar till felet och utför arbetet som ni avtalat om. Tydliggör att ni inte kommer att betala mer än avtalat. I det fall de inte ordnar detta, betala inte fakturan!

Att hålla inne betalningen är en av de effektivaste verktygen för att få en uppdragstagare att rätta bristerna. Har de redan fått betalt är det mycket krångligare för dig som kund.
 
S skyisthelimit skrev:
Jag förstår inte riktigt paniken, även om jag förstår att det kan vara frustrerande...
Worst case så lyckas de inte och betalar ni inte en krona. Då får ni köra på befintligt hål och stödelda pellets om ni inte hittar någon annan med kort varsel. Är det verkligen ekonomisk katastrof?
Tyvärr är det så. Vi har maxbelånat huset tack vare detta och vi har fått ta pengar från de vi sparat till pellets. Visst kan vi använda dessa pengar att köpa pellets för men då kan vi inte betala för hålet om det nu löser sig till slut. Alla tjänar inte mycket pengar och alla bor inte där husen är värd flera miljoner.
 
S skogstomten skrev:
Då är det rörfirmans sak att se till att leverera det som beställts enligt offerten.

En vinter klarar du säkert med ett par lösa elradiatorer (typ 700kr/st) och en högre elräkning. Så har du inte betalt något ännu så har du ju pengar att ta av där. Så ta det bara lugnt så kommer säkert rörfirman att lösa det så småningom. Borrfirman vill ju ha betalt av rörfirman så låt de träta sinsemellan vem som ska ta eventuella extrakostnader för det som du beställt.
Blir många element för att värma upp 270 kvadrat.en klart det går.
 
Tack för alla bra svar och de stöd jag fått! Det känns lättare nu då jag vet att jag inte behöver betal något förrän det är klart enligt offert. Det som känns jobbigt är ju att vintern snart är här.
 
J Jigsater skrev:
Tack för alla bra svar och de stöd jag fått! Det känns lättare nu då jag vet att jag inte behöver betal något förrän det är klart enligt offert. Det som känns jobbigt är ju att vintern snart är här.
Givetvis kan ni ge en (rimmlig, utifrån offert) deadline när de ska vara klara och om de inte är det kan ni då avsluta uppdraget utan att betala.

Nu är jag ingen expert på bergvärmepumpar, men tycker det verkar rimmlig att man ändrar inställningar så att det inte fryser i hålet, även om det då såklart påverkar hur mycket värme ni får ut.
 
De flesta värmepumpar för villamarknaden har inbyggd elpatron. Det går att använda den tills borrhålet är klart, ifall kylan skulle slå till.
 
S skyisthelimit skrev:
Givetvis kan ni ge en (rimmlig, utifrån offert) deadline när de ska vara klara och om de inte är det kan ni då avsluta uppdraget utan att betala.

Nu är jag ingen expert på bergvärmepumpar, men tycker det verkar rimmlig att man ändrar inställningar så att det inte fryser i hålet, även om det då såklart påverkar hur mycket värme ni får ut.
Inställningarna är ändrade på pumpen. Nu går den först in på tillskott vid -5 grader. Men övre delen av hålet fryser ändå. Slangarna kläms ihop rejält. Vad är en rimlig deadline?
 
Per Ola Persson
48m till berg är inte tekniskt komplicerat, utan det ska bra firem klara av. Dock kan ju berget vara lite löst så att det rasar igen. Men ni har köpt ett fungerande borrhål och de får lösa det. Jag har varit med om att det varit löst berg längre ner i berget så att de fick borra ett helt nytt borrhål, det löste borrfirman/entreprenören.
Om de inte avrått från borrning och uttryckligen sagt att det gör det på köparens risk, så ska de fixa det.

Skicka skriftligt till rörfirman och påtala att det ska färdigställas omgående, och att ni inte betalar något förrän det är klart och driftsatt. Hota med att det skickas till juridiskt ombud och ARN om dewt inte slutförs snarast.

Jaga rörfirman. Borrentreprenören är ju underentreprenör så de har inte med det att göra
 
  • Gilla
Jigsater och 1 till
  • Laddar…
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
48m till berg är inte tekniskt komplicerat, utan det ska bra firem klara av. Dock kan ju berget vara lite löst så att det rasar igen. Men ni har köpt ett fungerande borrhål och de får lösa det. Jag har varit med om att det varit löst berg längre ner i berget så att de fick borra ett helt nytt borrhål, det löste borrfirman/entreprenören.
Om de inte avrått från borrning och uttryckligen sagt att det gör det på köparens risk, så ska de fixa det.

Skicka skriftligt till rörfirman och påtala att det ska färdigställas omgående, och att ni inte betalar något förrän det är klart och driftsatt. Hota med att det skickas till juridiskt ombud och ARN om dewt inte slutförs snarast.

Jaga rörfirman. Borrentreprenören är ju underentreprenör så de har inte med det att göra
Problemet är att berget är löst. Det rasar igen på 70meter. Nu jobbar jag själv med att testa borrverktyg och borrkronor så jag vet lite om borrning. Jag har även läst lite geologi. Jag talade om för borrarna att berget kan vara poröst. Men de körde på i hög hastighet och med alldeles för högt lufttryck. Detta trotts att de fastnade på väg med och höll på över 14 timmar med borrningen. Hade de lyssnat och kört lugnare hade det antagligen gått bättre.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.