2 929 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Bergvärmeproblem
Sida 1 av 2
Hej.
Jag är ny här och behöver råd.
Vi har bergvärme idag men den energibrunnen vi har är inte djup nog för vår boyta. Då förra ägaren av huset var för snål då det är 40meter till berg här. Vi tog beslutet före sommaren att låta borra ett till hål. Vi fick offert på det och de var här och borrade första veckan i september. Hålet ska vara 140 meter enligt offert. Det är 48 meter foderrör på det nya hålet. Vårt problem är nu att de inte får ned kollektorslangen mer än till 75meter sen är det stopp. Man har rensat hålet en gång för 3 veckor sedan men med samma resultat. Nu får jag varken kontakt med borrarna eller rörmokaren som skrivit offerten. Jag är förtvivlad då vi har maxbelånat huset för det här och vi får inte låna en krona mer. Vad ska jag göra?
Jag är ny här och behöver råd.
Vi har bergvärme idag men den energibrunnen vi har är inte djup nog för vår boyta. Då förra ägaren av huset var för snål då det är 40meter till berg här. Vi tog beslutet före sommaren att låta borra ett till hål. Vi fick offert på det och de var här och borrade första veckan i september. Hålet ska vara 140 meter enligt offert. Det är 48 meter foderrör på det nya hålet. Vårt problem är nu att de inte får ned kollektorslangen mer än till 75meter sen är det stopp. Man har rensat hålet en gång för 3 veckor sedan men med samma resultat. Nu får jag varken kontakt med borrarna eller rörmokaren som skrivit offerten. Jag är förtvivlad då vi har maxbelånat huset för det här och vi får inte låna en krona mer. Vad ska jag göra?
De som borrat är nordens största företag för geovärme Rototec och jag blir bara runtkopplad och jag får inget svar när jag ringer dem. Rörmokaren som gett mig offerten verkar tycka det är jobbigt och är nästan otrevlig när jag pratat med dem. Det säger surt att det ska åter komma med besked men det har gått snart 4 veckor och de hör inte av sig. Jordvärme är inget alternativ då vår tomt inte tillåter det.
Vi har även Pellets panna som backup men efter somvi inte fick låna tillräcklig med pengar för offerten så fick vi ta det vi spart till att köpa pellets med. Vi sitter i skiten just nu och jag vet inte hur vi ska komma vidare.
Vi har även Pellets panna som backup men efter somvi inte fick låna tillräcklig med pengar för offerten så fick vi ta det vi spart till att köpa pellets med. Vi sitter i skiten just nu och jag vet inte hur vi ska komma vidare.
Har du köpt en komplett installation från ett företag?
Har du redan betalat?
Har du redan betalat?
Men om det är så kan väl inte detta forum hjälpa dig?J Jigsater skrev:De som borrat är nordens största företag för geovärme Rototec och jag blir bara runtkopplad och jag får inget svar när jag ringer dem. Rörmokaren som gett mig offerten verkar tycka det är jobbigt och är nästan otrevlig när jag pratat med dem. Det säger surt att det ska åter komma med besked men det har gått snart 4 veckor och de hör inte av sig. Jordvärme är inget alternativ då vår tomt inte tillåter det.
Vi har även Pellets panna som backup men efter somvi inte fick låna tillräcklig med pengar för offerten så fick vi ta det vi spart till att köpa pellets med. Vi sitter i skiten just nu och jag vet inte hur vi ska komma vidare.
Du får naturligtvis försöka få kontakt med någon ansvarig. Du kan väl börja med att ringa direkt till den som är ansvarig i ditt län. Finns ju även e-post så komplettera med e-post och kräv svar.
https://rototec.se/kontaktuppgifter/
Självklart är det inte din skit ni sitter i, utan hålborrarna måste så klart fixa ett fungerande hål.
Jag har godkännt en offert från en rörfirma som i sin tur anlitar en borrare. Jag har inte betalt något än men vi vill ha värme i vinter och den närmar sig snabbt. Varför jag vänder mig till detta forum är för att jag inte vet vilja juridiska möjligheter jag har.S skyisthelimit skrev:
Vad gör jag om borrarna skiter i mig efter som det inte verkar kunna borra ett bra hål här? De kanske inte vill komma tillbaka för att det kostar dem för mycket att göra tex ett nytt hål på ett annat ställe. Vi kommer inte att ha värme som fungerar i vinter om vi inte får till dettaGoC skrev:
Men om det är så kan väl inte detta forum hjälpa dig?
Du får naturligtvis försöka få kontakt med någon ansvarig. Du kan väl börja med att ringa direkt till den som är ansvarig i ditt län. Finns ju även e-post så komplettera med e-post och kräv svar.
[länk]
Självklart är det inte din skit ni sitter i, utan hålborrarna måste så klart fixa ett fungerande hål.
Då du har ditt affärsförhållanden med rörfirman så är det den du skall förhålla dig till. Enklast är väl att hota med ARN om dom inte löser sitt åtagande. Alternativet är så klart att dom inte får en krona betalt.J Jigsater skrev:
Men jag hade nig inte kostar på att borra ett nytt hål, hade hellre kompletterat med en luftenhet eller laddat hålet med solvärme. Men det är en annan sak.
Men du har ditt avtal med rörmokaren, i alla fall som du beskriver, så då får du ge dig på den.
Men det är väl ett avtal mellan rörmokaren och borraren? Eller har du fått en offert från borrfirman?J Jigsater skrev:
Jag förstår inte riktigt paniken, även om jag förstår att det kan vara frustrerande...
Worst case så lyckas de inte och betalar ni inte en krona. Då får ni köra på befintligt hål och stödelda pellets om ni inte hittar någon annan med kort varsel. Är det verkligen ekonomisk katastrof?
Worst case så lyckas de inte och betalar ni inte en krona. Då får ni köra på befintligt hål och stödelda pellets om ni inte hittar någon annan med kort varsel. Är det verkligen ekonomisk katastrof?
Då är det rörfirmans sak att se till att leverera det som beställts enligt offerten.
En vinter klarar du säkert med ett par lösa elradiatorer (typ 700kr/st) och en högre elräkning. Så har du inte betalt något ännu så har du ju pengar att ta av där. Så ta det bara lugnt så kommer säkert rörfirman att lösa det så småningom. Borrfirman vill ju ha betalt av rörfirman så låt de träta sinsemellan vem som ska ta eventuella extrakostnader för det som du beställt.
En vinter klarar du säkert med ett par lösa elradiatorer (typ 700kr/st) och en högre elräkning. Så har du inte betalt något ännu så har du ju pengar att ta av där. Så ta det bara lugnt så kommer säkert rörfirman att lösa det så småningom. Borrfirman vill ju ha betalt av rörfirman så låt de träta sinsemellan vem som ska ta eventuella extrakostnader för det som du beställt.
