4 470 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Bergvärme VS Jordvärme
Är det någon skillnad på berg & jordvärme efektmässigt ?
Ska installera en värmepump framöver och har möjlighet att göra båda delar.
Känns som att på senvintern borde man ha något kallare in temperatur när man har jordvärme. Jordvärmen är ju något biligare men jag vill ha bästa effekt på systemet.
Ska installera en värmepump framöver och har möjlighet att göra båda delar.
Känns som att på senvintern borde man ha något kallare in temperatur när man har jordvärme. Jordvärmen är ju något biligare men jag vill ha bästa effekt på systemet.
Kanske är det!
Men om det fryser i backen då borde det inte spela någon roll hur långt man dra slangen, fast det kanske inte fryser på 1 meters djup?
Fast ju längre slang du gräver ner desto mera får ju cirkulations pumpen jobba, men det kanske är försumbart
Men om det fryser i backen då borde det inte spela någon roll hur långt man dra slangen, fast det kanske inte fryser på 1 meters djup?
Fast ju längre slang du gräver ner desto mera får ju cirkulations pumpen jobba, men det kanske är försumbart
Jag har hört att man lägger slangen på ca 1 m djup, och dit kan väl frosten nå. Lägger man slangen djupare kan det kanske bli svårare för backen att tina upp kring slangen, Men ni säger att man kan lägga ut mera slang för att kompensera effekt uttaget, detta medför ju då mera tryckfall och att pumpen får jobba hårdare, fast det kanske är försumbart. Vad är frikyla CarMan?
En annan fråga! När man matar från pumpen ut på systemet vad brukar man ha för dimension på röret från pumpen, har 1 rörs system i huset och 5 slingor. Invändig dia är 13mm detta ger en total yta på ca 660mm2. Då ska matarröret ha en inv. dia på 29mm. jag har hört bekanta som det bara sitter 22mm rör på matningen. I mitt fall borde detta vara för klent tycker jag. Någon som har några ider? Börde det inte vara ungefär lika stor area på rören för att minska tryck fall och att ha samma hastighet i rören? Eller tänker jag fel?
En annan fråga! När man matar från pumpen ut på systemet vad brukar man ha för dimension på röret från pumpen, har 1 rörs system i huset och 5 slingor. Invändig dia är 13mm detta ger en total yta på ca 660mm2. Då ska matarröret ha en inv. dia på 29mm. jag har hört bekanta som det bara sitter 22mm rör på matningen. I mitt fall borde detta vara för klent tycker jag. Någon som har några ider? Börde det inte vara ungefär lika stor area på rören för att minska tryck fall och att ha samma hastighet i rören? Eller tänker jag fel?
Slangen läggs på frostfritt djup, punkt slut. Men det är, som jag skrev, olika i olika ändar av landet. Googla på det får du se. Vissa skriver "ca 1 meter", andra 70 centimeter och några ända upp till två meter. Men det där ska ju den lokala jordvärmeleverantören känna till.
Här är en bra sammanfattning av för- och nackdelar:
http://www.ctcvarme.se/web/Produktgrupp_1.aspx
Här är en bra sammanfattning av för- och nackdelar:
http://www.ctcvarme.se/web/Produktgrupp_1.aspx
ja det är frostfritt djup som gäller o det är runt en meter, lite djupare i Norr (vet att hus där det ligger på 1,3m i sörmland) så de är inga problem att lägga lite djupare.
När snön faller blir det inte så kalt i backen, det är bara på ställen där du skottar som tjälen går djupt.
Hus med hög temp system ska inte ha värmepump (tumma inte på detta, då radiatorsystemet är den absolut viktigaste delen i systemet för att få bra lönsamhet)
Frikyla är ett ac system som är jäte billigt. istället för att ha en dyr ac som dra massa el, tar man en cirkulationspump o cirkulerar borrhåls vattnet till en fläcktkonvektor, o vips har du kall luft nästan gratis
När snön faller blir det inte så kalt i backen, det är bara på ställen där du skottar som tjälen går djupt.
Hus med hög temp system ska inte ha värmepump (tumma inte på detta, då radiatorsystemet är den absolut viktigaste delen i systemet för att få bra lönsamhet)
Frikyla är ett ac system som är jäte billigt. istället för att ha en dyr ac som dra massa el, tar man en cirkulationspump o cirkulerar borrhåls vattnet till en fläcktkonvektor, o vips har du kall luft nästan gratis
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Borde gå köra frikyla på jordvärme också, så himla varmt blir det inte i jorden.
Protte
Protte
Jordvärme kan väl oftast vara ett billigare alternativ till att borra om man har förutsättningar med hysat stor tomt som man är beredd att gräva upp för att lägga ner slangen och att det är rätt markförhållanden. Gissar att i en uppvuxen trädgård så är det inte så intressant även om man har förutsättningarna att tjäna några tusenlappar genom att plöja ner några hundra meter slang med tanke på den åverkan som det innebär.
Frikyla via bergvärme funka bra i begränsade utrymmen, men ska man kyla hela huet eller väldit stora delar så räcker inte normalt borrdjup för att hålla lagom låg tempratur på vattnet (du kanske har 5-6 grader varmt i borran)
Jordvärme kanske har en tempratur på 15 gader vilket kyler men inte så effektiv o defenetivt bare ett litet utrymme.
Jordvärme kanske har en tempratur på 15 gader vilket kyler men inte så effektiv o defenetivt bare ett litet utrymme.
En fråga om frikylan.
Hur långt från värmepumpen kan man ha kylagregatet? Borde kunna bli en del kondensproblem på
sommaren!
Hur långt från värmepumpen kan man ha kylagregatet? Borde kunna bli en del kondensproblem på
sommaren!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Finns väl ingen begränsning i ett normalstort bostadshus men isoleringen till rören är inte direkt gratis.
Protte
Protte
Klicka här för att svara