Jag har nyligen hittat en sida gällande bergvärme. På kartan är den gröna ”pluppen” på vår tomt men det står en annan fastighetsbeteckning när jag trycker på den, alltså det står inte vår beteckning trots att den är på vår tomt.
Vi har köpt ett dödsbo. Vet väldigt lite om huset. Vi har pratat om bergvärme så vi vill skaffa detta, men vad innebär denna info på bilden? Innebär det att vi har bergvärme borrat redan? Varför står det grannens fastighetsbeteckning på den gröna pluppen fast den är på vårt hus?
Vi har köpt ett dödsbo. Vet väldigt lite om huset. Vi har pratat om bergvärme så vi vill skaffa detta, men vad innebär denna info på bilden? Innebär det att vi har bergvärme borrat redan? Varför står det grannens fastighetsbeteckning på den gröna pluppen fast den är på vårt hus?
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Hur ser värmepannan ut?
Men herregud. Ingen är gladare än vi nu. Jag misstänker att grannarna bredvid oss fått tillåtelse av tidigare ägare att borra bergvärmen på ”vår” tomt nu. På fastighetsbeteckningen på denna karta står nämligen grannens beteckning, fast att det är borrat på vår tomtGreyoso skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Vi har direktverkande el radiatorer och luftvärmepump i huset. Men jag misstänker att grannarna fått tillåtelse att borra bergvärme på vår tomt år 2010. Huset vi köpte är ett dödsbo, så vi vet inte mycket. Men det vi vet är att de inte bodde här året runt, de hade det som sommarhus (det är en villa som är isolerad och inte fritidshus). Här är en dålig bild men här är två rör som går upp på vår gräsmatta som vi undrar vad det är
Det hela låter faktiskt oerhört märkligt. Varför någon skulle få borra på en annans tomt och framförallt varför någon skulle ta den stora kostnaden och sedan bara plugga rören?
Jag hade ju tagit den en installatör för att undersöka borrhålet/slangarna och därefter illa kvickt installerat en bergvärmepump.
Jag hade ju tagit den en installatör för att undersöka borrhålet/slangarna och därefter illa kvickt installerat en bergvärmepump.
Kanske har grannens betalar för hela kalaset, kanske inte var möjligt att borra på just deras tomt? Aja jag har ingen aningen, men ja vi får ju kontakta en installatör och se över detta snarast möjligt
tack
Klicka här för att svara