Jag har nyligen hittat en sida gällande bergvärme. På kartan är den gröna ”pluppen” på vår tomt men det står en annan fastighetsbeteckning när jag trycker på den, alltså det står inte vår beteckning trots att den är på vår tomt.

Vi har köpt ett dödsbo. Vet väldigt lite om huset. Vi har pratat om bergvärme så vi vill skaffa detta, men vad innebär denna info på bilden? Innebär det att vi har bergvärme borrat redan? Varför står det grannens fastighetsbeteckning på den gröna pluppen fast den är på vårt hus?

• Skärmbild av en karta från SGU:s app som visar information om en energibrunn, inklusive borrdatum, vattenmängd, jorddjup och koordinater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta som visar en fastighet med en grön markör placerad på taket, indikerar troligen platsen för bergvärme eller liknande installation.
    Skapa konto
Hur ser värmepannan ut?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur ser värmepannan ut?
Alltså vi har ingen värmepanna i huset. Det vi sett på tomten är att två svarta rör sticker upp som dessa på bilden. Vi har undrat vad det är för rör.

• Svarta rör som sticker upp ur marken på en gräsmatta, placerade i ett större rör.
    Skapa konto
Eller det är bara denna vi har

• Vitt kylskåp med produkter ovanpå, placerat i ett rum med blommig tapet.
    Skapa konto
Grattis, ni har ju redan borrhålet. Märkligt om det borrats 2010 och sedan bara stått?

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Greyoso Greyoso skrev:
Grattis, ni har ju redan borrhålet. Märkligt om det borrats 2010 och sedan bara stått?
Men herregud. Ingen är gladare än vi nu. Jag misstänker att grannarna bredvid oss fått tillåtelse av tidigare ägare att borra bergvärmen på ”vår” tomt nu. På fastighetsbeteckningen på denna karta står nämligen grannens beteckning, fast att det är borrat på vår tomt

J Josefine Persson skrev:
Alltså vi har ingen värmepanna i huset. Det vi sett på tomten är att två svarta rör sticker upp som dessa på bilden. Vi har undrat vad det är för rör.
Hur värms det upp då?
Det där är en energierna för bergvärme
Det andra borde vara en varmvattenberedare

Vi har direktverkande el radiatorer och luftvärmepump i huset. Men jag misstänker att grannarna fått tillåtelse att borra bergvärme på vår tomt år 2010. Huset vi köpte är ett dödsbo, så vi vet inte mycket. Men det vi vet är att de inte bodde här året runt, de hade det som sommarhus (det är en villa som är isolerad och inte fritidshus). Här är en dålig bild men här är två rör som går upp på vår gräsmatta som vi undrar vad det är

• Två metallrör med lock sticker upp ur gräsmattan på en villatomt.
    Skapa konto
Det hela låter faktiskt oerhört märkligt. Varför någon skulle få borra på en annans tomt och framförallt varför någon skulle ta den stora kostnaden och sedan bara plugga rören?

Jag hade ju tagit den en installatör för att undersöka borrhålet/slangarna och därefter illa kvickt installerat en bergvärmepump.

Kanske har grannens betalar för hela kalaset, kanske inte var möjligt att borra på just deras tomt? Aja jag har ingen aningen, men ja vi får ju kontakta en installatör och se över detta snarast möjligt :) tack

Ni behöver också installera ett vattenburet värmesystem utifrån att det idag är direktverkande el.

Är det rör från bergvärme eller avlopp?

• Två svarta rör med lock bredvid en betongbrunn i gräset, fråga om de är för bergvärme eller avlopp.
    Skapa konto
  • Två plastlock märkta "UPO" över rör på gräsmatta, frågor om bergvärme eller avlopp.
    Skapa konto
Troligtvis slangar för BV. Och dom brukar fyllas med sprit av dom som gräver ner eller borrar. Öpnna en slang och lukta, doftar det sprit så är er fest fullkomlig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.