Hej
Har haft en del problem med bergvärmepumpen, började med att kondensorn gick sönder och blev utbytt för några dagar sen. Idag när jag gick ner i garaget så var det köldbärarvätska på stor del av golvet och såg detta. Tog bort skyddet på röret och upptäckte detta, Är det normalt att en mutter spricker på det här sättet?
 
  • Sprucken mutter på rörkoppling med läckande vätska och tätningstrådar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Har inte råkat ut för det själv, men jag har förstått att det är vanligt om man inte använt rördelar som är specifikt avsedda för kylinstallationer.
 
Det ser rätt skumt ut. De fall jag har sett här på forumet så har det varit muttern i en klämringskoppling som har spruckit pga kondensvatten som letat sig in och frusit, men det kan ju inte vara fallet här?

Eller så kan det det... kondensvatten kanske har runnit ner i förminskningen och frusit trots linet?

Normalt är det väl i alla fall inte.
 
Jag har ingen praktisk erfarenhet av att detta händer, men det jag läst mig till så bör man fylla gängorna med pasta/kitt på kalla sidan(så gjorde jag), så att inte vatten kan tränga in i gängorna för att skydda mot just detta.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Men i det här fallet är ju gängorna fulla med lin (och pasta får man anta).
 
joakim_j joakim_j skrev:
Men i det här fallet är ju gängorna fulla med lin (och pasta får man anta).
Vad får dig att anta detta?
Jag antar det motsatta, d.v.s. att de är tätade på normalt vis och inte helt fyllda med pasta.
Detta har gjort att det kommit in vatten som frusit och spräckt muttern/övergången.
Såklart kan en mutter spricka oavsett, men det är väldigt ovanligt.
 
Hm, nu förstår jag inte riktigt. Vad innebär "tätade på normalt vis". Jag trodde att det normala var att ha lin och pasta. Eller menar du att man på kylanäggningar bör ha extra mycket pasta så att linet blir helt "mättat" så att säga?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Hm, nu förstår jag inte riktigt. Vad innebär "tätade på normalt vis". Jag trodde att det normala var att ha lin och pasta. Eller menar du att man på kylanäggningar bör ha extra mycket pasta så att linet blir helt "mättat" så att säga?
Ja, så menar jag, d.v.s. väldigt mycket mer pasta och gängorna fylls med pasta hela vägen.
Här ser det ut som om man använt extra mycket lin istället(hur det fungerar vet jag ej, men jag kan gissa utifrån den spräckta muttern).
 
Sen är det också en bra idé att isolera kalla sidan och lägga lite tid på att få det hyffsat hermetiskt.
Förutom att man får isolering mot kylan, så får man även ytterligare ett skydd mot problemet med kondens och spruckna muttrar(hängslen och livrem).
Dock tror jag rörmokaren skulle förkasta klämringskopplingar på kalla sidan, så problemet finns nog enbart där hempularen varit i farten.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Att en vanlig d-nippel spricker är nog väldigt ovanligt. Kanske har det varit för mycket lin så att den varit överspänd. Sen ser det ut att fattas pasta helt och hållet vilket kan göra linet "hygroskopiskt"
 
Redigerat:
Ser inte riktig. Är det en s.k sexkant övert som går ner i en reducering. Skulle tänka mig att dom linat för mycket på slutet av gängan ( massor med lin där ) och dragit allt ända ner i botten för allt vad dom orkade. Då kommer det att bli en oerhörd press utåt i bussningen, samt att lint blir vått och exspanderar med sprängvekan. Nu är det inte vanligt vatten där, utan sprit och då blir vattenmolykylerna små. sugs in av linet hela vägen och spränger ytterligare. Det gäller att ha lagom med lin och dra med måtta.
Vad för minus på KB, många minus och det kan bli is och spränga.
 
William91 William91 skrev:
Hej
Har haft en del problem med bergvärmepumpen, började med att kondensorn gick sönder och blev utbytt för några dagar sen. Idag när jag gick ner i garaget så var det köldbärarvätska på stor del av golvet och såg detta. Tog bort skyddet på röret och upptäckte detta, Är det normalt att en mutter spricker på det här sättet?
Måsta va för lite pasta och för mycket lin i övre skarven. Ser ju ut som en förminskning sen en koppling som är i skruvad i den med klämringskoppling i andra änden
Kan ju vara att de använt fel pasta med
 
Tack för alla svar det uppskattas, bokat tid med reparatören som bytte kondensorn så får han kika på det, enligt han så blir det högre tryck efter bytet vilket kan fått muttern att gå sönder om den redan varit försvagad av nån anledning. Tur i oturen att man har försäkring på pumpen.
 
S sblixten skrev:
Sen är det också en bra idé att isolera kalla sidan och lägga lite tid på att få det hyffsat hermetiskt.
Förutom att man får isolering mot kylan, så får man även ytterligare ett skydd mot problemet med kondens och spruckna muttrar(hängslen och livrem).
Dock tror jag rörmokaren skulle förkasta klämringskopplingar på kalla sidan, så problemet finns nog enbart där hempularen varit i farten.
Den är isolerad hela vägen från den kommer in fram till pumpen. Tog bort det när jag märkte läckaget.
 
  • Gilla
sblixten
  • Laddar…
William91 William91 skrev:
Tack för alla svar det uppskattas, bokat tid med reparatören som bytte kondensorn så får han kika på det, enligt han så blir det högre tryck efter bytet vilket kan fått muttern att gå sönder om den redan varit försvagad av nån anledning. Tur i oturen att man har försäkring på pumpen.
Det låter underligt.
Själv har jag ett expansionskärl som hanterar trycket och det trodde jag alla anläggningar hade.
Och det högre flöde som skulle kunna orsaka högre tryck lär knappt vara mätbart på kalla sidan.
Kan någon förklara för mig varför det skulle bli högre tryck på köldbärarsidan efter bytet?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.