Hej forumet. Jag har borrat en 80 m djup brunn för vatten till fritidshus på landet i skärgårdsmiljö
som tyvärr fick jättehög saltinträngning 645 mg/l så funderar nu på om jag
istället kan använda hålet som bergvärmebrunn istället till den tillbyggnad
50 kvm + 20 kvm loft som vi ska bygga och som kommer vara hyfsat isolerad 22 cm i golv, 20 i vägg samt 35 i tak samt treglasfönster. Vi hade tänkt ha elelement och luft luft värmepump som uppvärmning vintertid för att hålla ca 12-14 graders innetemperatur som bastemp då huset oftast står tomt vintertid då vi kanske är där varannan helg. Vi behöver nu välja mellan att försöka rädda salthålet genom att gjuta igen ca 20 m och trycka på nytt för att få sötvatten eller borra nytt hål längre bort för att få bra vatten. Om vi får bra vatten i nytt hål så tänkte jag att ett 80 m hål skulle vara lagom för att med bergvärme värma upp 50 kvm med dubbel tak höjd, med el som spets de få dagar vi är där när det är riktigt kallt. Jag fick dock nu svar från värmepumpsäljare att för min yta och förutsättningar så rekommenderades elelement och luft luft värmepump som uppvärmning vintertid istället för bergvärme. Jag vet dock inte om han tog med i beräkningen att vi oavsett ändå eventuellt har kostnaden för 80 m hål om vi väljer att borra nytt hål då det är mer osäkert om går att få bort salt även med igengjutning 20 m. Om vi gjuter igen och ändå inte får ok vatten efter tryckning i salthålet så går ju hålet knappast att använda för bergvärme heller senare. Så tror ni att värmepumps säljarens bedömning fortfarande är korrekt om man inte räknar in kostnaden för hålet? Kräver bergvärme större underhåll och hur stor är skillnaden i verkningsgrad mellan systemen egentligen om man räknar med att vi återfyller hålet runt kollektorslangarna delvis med bentonit och betong eftersom saltvatten inte är tillåtet i hålet? Vi har uppvärmt utrymme under huset att installera bergvärme systemet i. Om 10 -15 år räknar vi med att använda huset oftare vintertid och kommer då ha tilläggsisolerat en äldre del på ca 30 kvm så att totalytan som används vintertid då är ca 80 kvm så väg gärna in ett långsiktigt perspektiv i er bedömning om möjligt. Tack på förhand.