L lordi skrev:
Ok, en sån gammal klenod. Ganska väl dimensionerat värmesystem då och/eller välisolerat hus. Kurva 4 ger en returtemperatur på ca 45 vid -15 ute vilket innebär en framledning på ca 52-53 grader.

Prova att sänka till 3,5 till att börja med.
Ja så är det nog. Det jag vill undvika är att värmepumpen ska dra mer än nödvändigt.

Den är ju några år... och den hörs tydligt när den sätter igång.

I manualen står det ju att värmekurvan ska justeras vid temperatur under 3 grader. Det har jag inte gjort tidigare. Jag har haft värmekurva 4 hela vintern.

Sänkte till 3,5 nu.

• Sida ur manual för värmesystem med diagram över värmekurvor och instruktioner för justering vid låga temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus på 158kvm + källare. 2 vuxna 3 barn, tonåringar och en liten en. Huset byggt 1957 och vi har 22 grader inne konstant (nåja). Självdrag och vattenburet system. Vi ligger på 13-14000. Tog mig ett par år innan jag fick in den perfekta kurvan för mitt hus kontra förbrukning. Så det är bara att laborera. Södra Småland f.ö

G Ganescha skrev:
Hus på 158kvm + källare. 2 vuxna 3 barn, tonåringar och en liten en. Huset byggt 1957 och vi har 22 grader inne konstant (nåja). Självdrag och vattenburet system. Vi ligger på 13-14000. Tog mig ett par år innan jag fick in den perfekta kurvan för mitt hus kontra förbrukning. Så det är bara att laborera. Södra Småland f.ö
Får du justera kurvan under året? Säg vid en smällkall vinter.

J juanxxx skrev:
Får du justera kurvan under året? Säg vid en smällkall vinter.
Inte nu längre, har enligt mig själv i alla fall, den perfekta knäckta kurvan och inställning nu. Problemet för mig är att när det blir smäll kallt så går EL-patronen in en del och hjälper till, inget jag kan göra så mycket åt om jag inte byter pump och kanske borrar djupare. När det kommer till att knäcka kurvan och jämn temp inomhus är en temperatur givare inomhus guld värd.

G Ganescha skrev:
Inte nu längre, har enligt mig själv i alla fall, den perfekta knäckta kurvan och inställning nu. Problemet för mig är att när det blir smäll kallt så går EL-patronen in en del och hjälper till, inget jag kan göra så mycket åt om jag inte byter pump och kanske borrar djupare. När det kommer till att knäcka kurvan och jämn temp inomhus är en temperatur givare inomhus guld värd.
Ok! Får fortsätta experimentera :-)
Det sitter en givare inomhus likt den utomhus. Men jag hittar inte inomhusgivaren i värmepannan. Kan liksom Inte se dess temperatur i displayen.

L lordi skrev:
Ok, en sån gammal klenod. Ganska väl dimensionerat värmesystem då och/eller välisolerat hus. Kurva 4 ger en returtemperatur på ca 45 vid -15 ute vilket innebär en framledning på ca 52-53 grader.

Prova att sänka till 3,5 till att börja med.

Har kört med 3,5 i ett dygn nu. Temp ned 1 grad inomhus. Men jag har även slagit på fläktnivå 2/3 på ftx. Körde med 1/3 innan. Det kanske också påverkar tempen nedåt.

Borde jag dra med värmekurvan ytterligare? Temp drygt 22 nu. Skulle vilja få med till 21 typ

Vänta några dygn. Beroende på vilken stomme du har kan det finnas en viss termisk tröghet i huset, mm.

J juanxxx skrev:
Har kört med 3,5 i ett dygn nu. Temp ned 1 grad inomhus. Men jag har även slagit på fläktnivå 2/3 på ftx. Körde med 1/3 innan. Det kanske också påverkar tempen nedåt.

Borde jag dra med värmekurvan ytterligare? Temp drygt 22 nu. Skulle vilja få med till 21 typ
Vänta 1 dygn till och sänk sen lite till om det inte blivit svalare.
Inställningarna på FTX ska man inte pilla på i normalfallet då till- och frånluftsflöde ska vara injusterade och inmätta vid installationen.

• Gilla
juanxxx
  • Laddar…
hordak
Hej, gjordes ingen energideklaration i samband med husköpet? Där finns beräknat energiåtgång för värme och varmvatten, hushållselen alltså exkluderad eftersom den är ju helt upp till boenden (man kan ju ha ett par 3-fas värmefläktar som går dygnet runt ;)).
Förbrukningen till värme och varmvatten för vårt hus (260 kvm) beräknades till 10300 kWh/år när deklarationen gjordes inför husköpet. Är nog lite i överkant, men siffrorna baserades ju på föregående ägares förbrukning med tonårsbarn i huset. Vi har yngre barn och har legat stabilt på 13000 kWh/år de senaste fyra åren, med undantag från 2020 då vi under juni installerade solceller och kapade ytterligare 3000 kWh.
Här är en sida som kanske kan vara till hjälp:
http://www.energiberakning.se/

Redigerat:
J juanxxx skrev:
I manualen står det ju att värmekurvan ska justeras vid temperatur under 3 grader. Det har jag inte gjort tidigare. Jag har haft värmekurva 4 hela vintern.

Sänkte till 3,5 nu.
För att förtydliga, det innebär inte att du ska springa och justera kurvan så fort temperaturen går under tre grader, det står att OM du behöver justera den så ska du göra det när det är kallt, annars är det svårt att avgöra hur det påverkar.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
För att förtydliga, det innebär inte att du ska springa och justera kurvan så fort temperaturen går under tre grader, det står att OM du behöver justera den så ska du göra det när det är kallt, annars är det svårt att avgöra hur det påverkar.
jag är medveten om det. För ett år sedan förstod jag ingenting. Vi har som sagt haft det väldigt varmt (över 23 grader i hall/vardagsrum) under en period nu när det varit väldigt kallt. Det är alldeles för varmt och jag vill få ned temperaturen ca 2 grader.

Jag fortsätter ha kurvan på 3.5 nu. Och ser vad effekten blir. Ska fortsätta vara kallt en vecka åtminstone.

När vet jag att jag ska justera upp kurvan igen (till 4 som tidigare)? Är det om jag tycker att det är för svalt när temperaturen stadigt är över 0 igen?

Har fått ner temperaturen ca 2 grader. Har även haft support på plats och ska skicka in mina månadssiffror på förbrukning till dem efter vintern och få ett utlåtande om hur effektiv vårt system är.

Tack för alla tips häri!

Att sänka till värmekurva 3,5/10 gav god effekt på inneklimatet. Nu ser jag att temperaturen kommer att vara stadigt runt nollan (ev. plusgrader) kommande veckan så jag ändrar tillbaka till 4/10 idag.

I grafen ser ni utveckling på hur innetemperaturen har förändrats given viss ute temp (avläsning har skett på morgonen varje dag). Positiva grader är grader över 20 inomhus, negativa grader är grader utomhus vid avläsningstillfället.

Vid första avläsningen ändrades värmekurvan från 4 till 3,5.

Tack för hjälpen.

Graf som visar förändring av innetemperatur med positiva tal ovanpå staplar och negativa utetemperaturer under, justerat för värmekurva.

Du behöver inte justera kurvan fram och tillbaka. När du nu sänkte kurvan så påverkar den väldigt lite när det är kring nollan ute, men den påverkar mer när det är kallare ute. Parallellförskjuter du kurvan påverkar den lika mycket i alla temperaturspann.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.