Hej,
Jag bygger ett hus, en våning ca 205 kvm med golvvärme. Ursprungligen planerade vi att installera en franluftsvärmepump. Men nu fick jag veta att Nibe F73/F750 max kan värma en våning på upp till 170 kvm och att jag ska installera bergvärmepump med FTX.
Jag är rädd att göra ett misstag och förmodligen borde jag installera bergvärme. Det är en stor ökning av budgeten, plus att jag måste göra något åt ventilationen också. Det finns inget sätt jag kan lägga till FTX med bergvarme. Så jag funderar på att installera en enkel mekanisk ventilation istället och eventuellt uppgradera till FTX om ett par år.
Vad tror du?

Stort tack på förhand :)

• Ritning av enplanshus med etiketterade rum som kök, sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man inte bygger långt upp i Norrland går det bra att sätta in bergvärme med frånluftsmodul, alltså mekanisk frånluftsventilation med återvinning. Luftvattenvärmepump är ett bra alternativ till bergvärme om man bor söder om Gävle ungefär.

• Gilla
nra
  • Laddar…
Tack Josth
Jag är i Göteborg, så antar att det borde fungera. Jag måste googla om det. Kan jag installera det själv? Någon bra info/länk kanske? :)

Ok, är det Göteborg så är luftvattenvärmepump helt ok och lite mindre investering än bergvärme. Bör räcka med en kanalfläkt för ventilationen. Annars har NIBE en luftvattenvärmepump med frånluftsmodul man kan titta närmare på. Men inget man installerar själv om man inte är rörmokare och har alla specialverktyg tror jag.

F
J Josth skrev:
Om man inte bygger långt upp i Norrland går det bra att sätta in bergvärme med frånluftsmodul, alltså mekanisk frånluftsventilation med återvinning. Luftvattenvärmepump är ett bra alternativ till bergvärme om man bor söder om Gävle ungefär.
Luftvatten kräver precis som bergvärme en ventilationslösning.

F
N nra skrev:
Hej,
Jag bygger ett hus, en våning ca 205 kvm med golvvärme. Ursprungligen planerade vi att installera en franluftsvärmepump. Men nu fick jag veta att Nibe F73/F750 max kan värma en våning på upp till 170 kvm och att jag ska installera bergvärmepump med FTX.
Jag är rädd att göra ett misstag och förmodligen borde jag installera bergvärme. Det är en stor ökning av budgeten, plus att jag måste göra något åt ventilationen också. Det finns inget sätt jag kan lägga till FTX med bergvarme. Så jag funderar på att installera en enkel mekanisk ventilation istället och eventuellt uppgradera till FTX om ett par år.
Vad tror du?

Stort tack på förhand :)
är det en kostnadsfråga som gör att du inte kan installera bervärme OCH FTX eller är det nån annan orsak?

..å sätter du in bergvärme så kan du kyla kåken varma sommardagar med det kalla i berggrunden

J Josth skrev:
Ok, är det Göteborg så är luftvattenvärmepump helt ok och lite mindre investering än bergvärme. Bör räcka med en kanalfläkt för ventilationen. Annars har NIBE en luftvattenvärmepump med frånluftsmodul man kan titta närmare på. Men inget man installerar själv om man inte är rörmokare och har alla specialverktyg tror jag.
Med all budgetpress kan jag inte övertyga min fru om luftvattenvärmepumpen. De yttre modulerna är fula och bullriga. Tyvärr tror jag inte att det är ett alternativ

F fsn skrev:
är det en kostnadsfråga som gör att du inte kan installera bervärme OCH FTX eller är det nån annan orsak?
bara ett kostnadsproblem

V Vector skrev:
..if you install geothermal heat, you can cool the house on hot summer days with the cold in the bedrock
yes, i heard:(

• Gilla
robarl
  • Laddar…
F
N nra skrev:
bara ett kostnadsproblem
ok. Nu vet jag inte hur din entreprenad ser ut men man kan göra mycket själv. Skall du ha tex lösull och ändå har planen på FTX framöver så rekommenderar jag dig ändå att projektera och dra rören för både till och frånluft redan nu. Det kommer att vara för mycket tuggmotstånd att dra igång det senare om du skall upp och kötta loss i det där jävla host-dammet.

F
V Vector skrev:
..å sätter du in bergvärme så kan du kyla kåken varma sommardagar med det kalla i berggrunden
Det kostar extra….

K
Gör du det själv behöver det inte bli så farligt dyrt. 30k för rören och ytterligare 20 för aggregat. Inte bullar luft-vatten så farligt... dessutom utomhus

• Gilla
nra
  • Laddar…
När vi installerade vår BVP ifrån Nibe så föreslog installatören en FLM istället för att montera pax fläktar i badrummen. Lite trixigt att dra all frånluft till pannrummet men det gick.
Nu värmer jag inkommande ifrån borrhålet ungefär 0.6-1grad innan den går in i VP. Gör kanske inte så mycket men känns lite bättre än att elda för kråkorna.
Frånluft just nu: 21.5grader Avluft 10.4grader

https://www.nibe.eu/assets/documents/25655/639316-9.pdf

Sen är väl ftx snäppet vassare.

• Gilla
nra och 1 till
  • Laddar…
F
A Appeman skrev:
När vi installerade vår BVP ifrån Nibe så föreslog installatören en FLM istället för att montera pax fläktar i badrummen. Lite trixigt att dra all frånluft till pannrummet men det gick.
Nu värmer jag inkommande ifrån borrhålet ungefär 0.6-1grad innan den går in i VP. Gör kanske inte så mycket men känns lite bättre än att elda för kråkorna.
Frånluft just nu: 21.5grader Avluft 10.4grader

[länk]

Sen är väl ftx snäppet vassare.

Framförallt så är FTX lite bättre komfort då det blir förvärmd tilluft men FLM är kostnadseffektivt i jämförelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.