Byggahus.se

Bergvärme, kalkyl

1. A
    Medlem · 343 inlägg

arowe17

Medlem
    Hej,

Jag har ett hus byggt 1969. Överväger att borra för bergvärme. Har fått en budgetoffert på ca 300' efter ROT av en VVS-firma jag litar på. Så den offerten behöver vi inte ifrågasätta. Läget idag är elradiatorer + en luft-luftvärmepump (så det ingår installation av 16st nya radiatorer inkl. rördragning) och vi förbrukar ca 25 000 kWh/år. 2 vuxna och 2 barn (1 resp. 3 år), säg att vi om några år kommer upp till max 30 000 kWh/år för beräkningarnas skull när grabbarna blir större och kräver mer energi.

Uppskattad förbrukning för värme och varmvatten för bergvärmepumpen 8 000 kWh/år
    Hushållsel 5000 - 7000 kWh/år. (är detta rimligt?? )
    Så ca 13 000 - 15 000 kWh/år efterbergvärmeinstallationen

..och idag är det ca 25 000 - 30 000 kWh/år.

Alltså en besparing på ca 15 000 kWh/år -> Ca 20 000:- /år.

Så återbetalningstiden blir isf. 15 år.

Om man tittar bortom det ekonomiska så kan man ju "lättare" höja inomhustemperaturen med en grad eller två utan att pengarna springer iväg alldeles. Man blir också av med luft-luftvärmepumpen, den kostar ca 20-25' och behöver bytas om några år.

Hur resonerar och tänker ni i frågan? Om det blir slag i saken så behöver ca 50% av investeringen lånas av herr bankman. Vi planerar att bo kvar i huset en lång tid framöver.

Kan även tillägga att vi har ett nytt FTX installerat.

• Laddar…
  2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 516 inlägg

MathiasS

Medlem
    Återbetalningstid på 15 år är ju rätt normalt för en installation.

Därefter har du fortfarande borrhål och radiatorsystem kvar som överlever även nästa värmepump.

För att göra en exakt kalkyl verkar din hushållsel vara en stor variabel, räkna med att den är idet över spannet eller högre om ni inte är väldigt sparsamma av er.

Även om du litar på den firma du har fått en offert ifrån, råder jag dig att skaffa ytterligare två offerter, gärna på exakt samma prylar, så att du har något att jämföra med. Det är DET ENDA sättet att få en uppfattning om vad marknadspriset är på det du ska köpa. Att du är tjenis med rörisen räknas inte, om ni inte är släkt eller motsvarande...:)

• Laddar…
  3. surris
    Byggveteran · Sverige · 721 inlägg

surris

Byggveteran
    Vad har ni för andra alternativ? Fjärrvärme brukar vara mest lönsamt ur ett LCC perspektiv,( beroende på energipriser och andra parametrar)men ni kanske inte har den möjligheten och då hade jag kört på bergvärme. Luft/vatten är ju en möjlighet med som inte har så dyr investeringskostnad.

4. A
    Medlem · 343 inlägg

arowe17

Medlem
    När det kommer till hushållselen är jag osäker. Hittade inga bra typiska siffror när jag googlade. Men vad kan vara rimligt för hushåll resp. värme/varmvatten för 4 Pers?

När det gäller offerter från ytterligare installatörer så jobbar jag på det. Har slängt ut krokar till tre andra firmor på orten. Dock så levererar ingen samma pump. Den firma jag helst vill ha kör med Thermia, övriga kör IVT, CTC eller NIBE. Jag tänker att skillnad på värmepump rör sig om max 10-15' , vilket på totalen blir relativt liten differans när man rör sig i spannet 250-300' för hela kalaset. Jag vet att jag med min föredragna installatör inte kommer att behöva skapa en tråd här på BH med hur missnöjd jag är över ditten och datten, utan jag vet att de gör ett utmärkt jobb som jag blir nöjd med. Sen får det ju givetvis inte vara till vilket pris som helst. Men det får vi se när de andra offerterna trillar in.

5. A
    Medlem · 343 inlägg

arowe17

Medlem
    Är fjärrvärme verkligen ekonomiskt? Systern och hennes man hade det i sitt förra hus (samma stad som vi bor i) och deras värmeräkningar var lika stora som våra trots att vi kör direktverkande elvärme. Hus av liknande storlek och ålder.

• Laddar…
  6. A
    Medlem · 343 inlägg

arowe17

Medlem
    En annan, okänd, parameter är ju hur priset på el förändras i framtiden.

7. MathiasS

MathiasS

Medlem
    ...men det kan endast göra kalkylen bättre, så man kan ju se det som att man med dagens pris har ett värsta fall. Högre pris kommer bara göra BV mer lönsam.

• Laddar…
  8. MathiasS

MathiasS

Medlem
    ...men det ligger i spannet du indikerade 5000-10 000 kWh. Med lite datorer på 24x7, tvätt och torktumlare som går hela tiden så landar man lätt i den övre regionen (och med små barn har ni fortfarande det värsta framför er).
    Varmvatten via elberedare är i krokarna av 2500 -5000 kwh per år.

• Laddar…
  9. A
    Medlem · 343 inlägg

arowe17

Medlem
    När jag tittar på min historiska förbrukning och kostnaden för denna så för 2019 så har vi använt 24 000 kWh till en kostnad av 27 800:- vilket blir 1,16 kr/kWh. För framtida beräkningar använder jag ett pris på 1,2 kr/kWh (skulle mycket väl kunna vara något högre, men jag räknar lite konservativt för att inte få en potentiell glädjekalkyl).

- Förväntad framtida förbrukning på ca 28 000 kWh/år (värme, vatten och hushållsel) under de kommande 20 åren (om vi ej installerar bergvärme utan fortsätter med elradiatorer + luft-luftvärmepumpen).
    - Driftskostnad (enl. VVS-firman) för värme och varmvatten kommer landa på ca 8 000 kWh/år med bergvärme.
    - Ungefärlig "hushållsel" på ca 8 000 kWh/år, detta oavsett bergvärme eller ej.

Så våra scenarion är:
    1. Fortsätta som idag
    Engångskostnader: Ny luft-luftvärmepump inom 5 år (ca 25' kr)
    Löpande: 28 000 kWh/år -> 34' /år

2. Installera bergvärme
    Engångskostnader: Bergvärmeinstallation ca 300' kr
    Löpande: 8000 + 8000 = 16 000 kWh/år -> 19' /år

3. Installera luft-vatten
    ???

Break even blir ca 20 år:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Break even.JPG

Förbr.JPG

10. P
    Husägare · 2 668 inlägg

Pin

Husägare
    Du bör lägga in kostnad för lånet på 150000 och alternativ användning av de 150000 du redan har sparat.
    Om räntan är fortsatt låg blir den kanske 2000 per år. Risk för högre ränta bör beaktas.
    Om du investerar 150000 får du avkastning. Historiskt senaste decennierna 9% per år på börsen , så om du istället lånar 150000 till och investerar 150000 så har du 600000 innan din payback är nådd om 20 år.
    Kanske du har något annat viktigt /nödvändigt som kostar 150000 kommande år som borde prioriteras högre?
    Slutligen hade jag funderat över estetiken med rördragning, men det kanske går att lösa på ett snyggt sätt hos dig.

Lite annat perspektiv än du frågade efter, men hoppas detta också är relevant.

• Laddar…
  11. A
    Medlem · 343 inlägg

arowe17

Medlem
    För info:
    En ytterligare VVS-firma som offererat räknar med följande:
    Hushållsel: 5700 kWh
    Elpris: 1,35 kr / kWh

Deras offert är på ca 260' efter ROT med en IVT Geo 508C och ett borrhål på ca 170m. De hade räknat med en total elförbrukning på 34 000 kWh/år , så jag bad dem att räkna om kalkylen med 28 000 kWh / år istället.

12. A
    Medlem · 343 inlägg

arowe17

Medlem
    Mycket intressanta tankar. Det är så många parametrar och dimensioner man måste ta hänsyn till.
    Kan ingen vänlig själ swicha mig 300' så är mina problem ur världen...

• Laddar…
  13. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 165 inlägg

Peter2400

Medlem
    Varför tänker att grabbarna kräver mer energi?
    Max ett par tusen kWh i varmvatten kan jag tänka mig.

Om du gör en kalkyl där du kompletterar nuvarande uppvärmning med ytterligare en luft/luft
    värmepump och räknar med en ny pump var 15:e år, max 20' st.
    Så kommer du antagligen få en break even på 35år.

Finns roligare saker att lägga pengarna på, tycker jag:)

• Laddar…
  14. leby
    Medlem · Stockholm · 1 919 inlägg

leby

Medlem
    Jag bytte från pellets till bergvärme och måste erkänna att jag inte gjort en efterkalkyl. Det lönar sig nog precis men inte blir du rik på att byta.
    Det jag uppskattat mest är att marginalkostnaden vid ökad förbrukning blir så mycket lägre, säg att COP är 5 så kostar ökad förbrukning "bara" 20% av elkostnaden. Att veta detta med 2 tonårsbarn i duschen i timmar var en lisa för skälen....
    Att räkna alternativ avkastning tycker nog jag är att gå ett steg för långt en räntan bör du förstås ta med i kalkylen. Sen har du nog ett restvärde på 120-150 tsek när du måste byta pump, borrhålet + vattenburet med radiatorer.

15. A
    Medlem · 343 inlägg

arowe17

Medlem
    Anledningen är mer användning av elektronik, dusch etc. Men efter att ha fått "riktiga" siffror från en bekant med 4 barn så korrigerar jag mina beräkningar något. De förbrukar ca 6-7000 kWh/år. Så jag räknar med 6000 för oss med 2 barn. Sen kommer den uppvärmda ytan att öka något då vi knappt använder gillestuga samt ett sovrum i källaren idag. Där har vi kanske 19-20 grader nu. Så det vill vi öka ett par grader. Därav räknar jag med en framtida förbrukning på totalt 28 000 kWh om vi fortsätter med enbart el.

Justerad kalkyl med 6000 kWh hushållsel och ett kilowattpris på 1,3. Break even sker nu istället vid ca 12 år.
    Break even_2.JPG

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.