Hej

Finns det något begripligt sätt att beräkna hur stort expansionskärl jag behöver för mitt hus.

Jag har idag ett kärl på vinden som jag planerar att flytta till källaren.

Jag skall även ta bort samtliga element och installera vattenburen golvvärme, men under en period så kommer det finnas allt från bara de gamla elementen till bara golvvärme...

Hur skall jag dimensionera expansionskärlet? Jag har ingen lust att köpa ett nu för elementen för att sedan köpa ett nytt när golvvärmen är igång.

Tyvärr så måste jag ta bort det gamla expansionskärlet nu innan goövvärmen är igång på grund av en ombyggnad av vinden.

/Jonas

Räkna med cirka 10% av systemvolymen för ett slutet kärl.

Hur kan jag ta reda på volymen? ???

Huset är från 1952... Bristfälliga ritningar, som knappt stämmer. :(

Idag är det vattenburen el-värme med gamla (1952) radiatorer. Jag planerar att byta till wirsbo 20 (troligen) vattenburen golvvärme i hela huset samt att jag kommer göra ett taklyft på huset så att jag får en våning till med ytterligare cirka 60 kvadrat golvvärme.

Tyvärr så måste jag som sagt på grund av taklyftet ta bort det gamla expansionskärlet innan jag bytt till golvvärme i resten av huset.

Finns det några bra generella sätt att uppskatta storleken.

Gör det något att kärlet är för stort?

/Jonas

Du kan ju utgå från ditt befintliga öppna kärl. Ett öppet expansionskärl ska vara 4-5% av systemvolymen, så om du dubblar det borde det bli rätt lagom. Ska du sedan bygga ut systemet för ovanvåningen får du väl lägga till lite. Med nya rör och radiatorer är det ju lätt att räkna ut volymen. För stort kärl gör ingenting.

Jag tror man standardmässigt installerar en liten röd boll på ca 18liter i de flesta normalstora villor. Själv har jag tyvärr just det men till ett system med över 500 liter vatten + det som finns i element och rör. Den bollen är då för liten. Hade jag inte 500 liter extra (en acktank) skulle det antagligen funka toppen.

Tackar för all hjälp...

Det blev en 35 liters "röd boll". Den är då dimensionerad för den nya golvvärmen i huset...
Om den inte räcker i framtiden (om jag skaffar acktank), så går det ju alltid att komplettera med ytterligare en "boll".

Skall fungera fint enligt killarna i rör-butiken...

/Jonas

Nästa gång du tömmer ocvh fyller på systemet, håll då koll på vattenmätaren före och efter. Skriv upp vad alla mätarna står på före och efter så vet du hur många liter ditt system innehåller.

Nja... :)

• Gilla
andersda
  • Laddar…
Gammal tråd, men jag har en följdfråga. Kärlet finns ju där för att ta upp variationer i volym på grund av att vatten har olika densitet vid olika temperaturer.
Borde det då inte spela ganska stor roll vilken temperatur man värmer till? En vedpanna får ju i princip vattnet att koka, medan en luft-vatten hamnar på drygt hälften.
Dessa 10% dom sägs, är det för hög eller lågvärmesystem?
Jag förstår att man kan strunta i det och eventuellt överdimensionera, men låt säga att man har platsbrist.

Du kan se det som proportionellt mot temperaturen. Och verkliga tumregeln är drygt 4% ökning mellan 10 och 90 grader. De 10% av volymen som figurerar är tänkt för marginal vid slutna kärl som inte kan utnyttjas i stort mer än hälften vid normala förhållanden. Och samma siffra vid öppna kärl brukar vara 5%.

• Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.