Byggahus.se
Hej!
Hur mycket belysning, i form av lysrör, rekommenderar man till ett hobbyrum/hemmaverkstad?
Rummet är drygt 20 m2 (cirka 6 x 3,5 meter). Har inga fönster, vitmålat tak, ljusa vägggar och golv.
Belysningen skall ge en bra arbetsbelysning.
Räcker 2 st 2 x 36 W?
 
2 st 36w armaturer med 2 rör i varje duger garanterat.
 
Jag skulle satsa på armaturer med T5-rör i detta fall 2x28W. Dom har lägre effekt men ger ändå mer ljus.
 
Jag skulle sätta upp 4st armaturer men uppdelat på två grupper för att kunna tända två eller alla beroende på hur mycket ljus som behövs. Har gjort så i garaget plus extra armaturer över arbetsbänken och bilens motorhuv. Med för lite belysning skuggar du dig själv när du ska göra något...
 
Min gamla Karlebo rekomenderar 1000 lux (lx) för en bilverkstad och 2000 lx för fint maskin- och bänkarbete i en mek. verkstad.

För dina 20 m2 innebär det 20.000-40.000 lumen (lm). Lysrör ger nya ca 100 lm/W. Alltså behöver du 3-6 ramper.

Normalt behöver man väl inte samma belysning överallt så om du sätter en ramp över ev. arbetsbänk så duger det nog med 4 st ramper. Det är viktigt att du får ljus från två håll då det annars är lätt att man skuggar ljuset. Jag skulle ha satt 4 ramper samt en 5:e över arbetsbänken om den inte redan stod under en av ramperna.
 
Vad ska du göra i hobbyrummet då? Ägna dig åt urmakeri eller spraylackering? Det ställer ju rätt olika krav beroende på användning.
 
Tor skrev:
Vad ska du göra i hobbyrummet då? Ägna dig åt urmakeri eller spraylackering? Det ställer ju rätt olika krav beroende på användning.
Normal enkel verkstad för villaägaren/"hemmapularen". Särskild bänkbelysning kommer att finnas ovanför arbetsbänken.
 
Jag drog upp 5 stora dubbelarmaturer i min 25kvm stora verkstad. Iofs behöver jag riktigt bra belysning till det jag jobbar med. Dessutom har jag två stora fönster. Håller du liks på med elen så är det väl bara att sätta upp i överkant med dosor. Det kostar ju inget. Sedan kan du bara sätta täcklock på de som du känner blev 'för mycket'.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.