7 405 läst · 7 svar
7k läst
7 svar
Belysning i hobbyrum/verkstad
Hej!
Hur mycket belysning, i form av lysrör, rekommenderar man till ett hobbyrum/hemmaverkstad?
Rummet är drygt 20 m2 (cirka 6 x 3,5 meter). Har inga fönster, vitmålat tak, ljusa vägggar och golv.
Belysningen skall ge en bra arbetsbelysning.
Räcker 2 st 2 x 36 W?
Hur mycket belysning, i form av lysrör, rekommenderar man till ett hobbyrum/hemmaverkstad?
Rummet är drygt 20 m2 (cirka 6 x 3,5 meter). Har inga fönster, vitmålat tak, ljusa vägggar och golv.
Belysningen skall ge en bra arbetsbelysning.
Räcker 2 st 2 x 36 W?
Jag skulle sätta upp 4st armaturer men uppdelat på två grupper för att kunna tända två eller alla beroende på hur mycket ljus som behövs. Har gjort så i garaget plus extra armaturer över arbetsbänken och bilens motorhuv. Med för lite belysning skuggar du dig själv när du ska göra något...
Min gamla Karlebo rekomenderar 1000 lux (lx) för en bilverkstad och 2000 lx för fint maskin- och bänkarbete i en mek. verkstad.
För dina 20 m2 innebär det 20.000-40.000 lumen (lm). Lysrör ger nya ca 100 lm/W. Alltså behöver du 3-6 ramper.
Normalt behöver man väl inte samma belysning överallt så om du sätter en ramp över ev. arbetsbänk så duger det nog med 4 st ramper. Det är viktigt att du får ljus från två håll då det annars är lätt att man skuggar ljuset. Jag skulle ha satt 4 ramper samt en 5:e över arbetsbänken om den inte redan stod under en av ramperna.
För dina 20 m2 innebär det 20.000-40.000 lumen (lm). Lysrör ger nya ca 100 lm/W. Alltså behöver du 3-6 ramper.
Normalt behöver man väl inte samma belysning överallt så om du sätter en ramp över ev. arbetsbänk så duger det nog med 4 st ramper. Det är viktigt att du får ljus från två håll då det annars är lätt att man skuggar ljuset. Jag skulle ha satt 4 ramper samt en 5:e över arbetsbänken om den inte redan stod under en av ramperna.
Jag drog upp 5 stora dubbelarmaturer i min 25kvm stora verkstad. Iofs behöver jag riktigt bra belysning till det jag jobbar med. Dessutom har jag två stora fönster. Håller du liks på med elen så är det väl bara att sätta upp i överkant med dosor. Det kostar ju inget. Sedan kan du bara sätta täcklock på de som du känner blev 'för mycket'.
Liknande trådar
-
Bygga om verkstad/lada till hobbyrum
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Verkstad/hobbyrum på markskruv. Kommer bjälklaget svikta?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ny LEDbelysning till verkstad?
Belysning -
Belysning i verkstad
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Belysning i eran verkstad?
Verktyg, Maskiner & Fordon