Ingen elfråga, bara en fråga om hur man bäst lägger belysningen.

Vi kommer att inreda ett badrum på övervåningen i ett 1.5 plans hus. Storleken är ca 9 m2 och det kommer att ha snedtak.

Vi vill ha spottar i taket, samt spottar i badrumsskåpet. Frågan är vad som är mest praktiskt, att man har en dimmer till all belysning, eller om man kopplar en dimmer till taket och en vanlig strömbrytare till badrumsskåpet?

Risken är att det blir många dosor vid dörren, en för taket, en för skåpet och en till golvvärmen. Kanske kan sätta golvvärmen på andra sidan dörren? Ljusknappen vill vi ha på höger sida innanför dörren som det är i alla andra rum.

Lite förslag? Vad för sorts spottar går att ha i taket? Ska de spridas homogent elelr ska man koncentrera ljuset vid vilssa ställen? DÅ det är snedtak är det inte så jättemycket takyta.

Kommentarer, funderingar och svar tages tacksamt emot.

MVH
Henrik & Fei

Hej,

Bodde på hotell förra helgen där de hade spotar i badrummet. Det vi konsterade då var att de satt alldeles för nära spegel så det blev väldigt dumt ljus när man skulle spegla sig. Vi bygger nu nytt och vi planerar att ha spottarna lite längre bakom sig vid spegeln. De ska gå att dimma förstås. Vid spegeln vill jag absolut ha två sidolampor så att jag slipper få ljuset ovanifrån från någon ramplist över spegeln. Sidoljus ger bättre arbetsljus.

Hej!

Ska defintivt ha infällda spottar. Det finns ju ganska gott om utrymme, från takbjälken till nocken är det ca 80 cm. Och det vi gör är ju att spika reglar, därefter isolera och sen på med ångspärr och sen takgips. Så uppåt finns det ju hur mycket utrymme som helst, i alla fall för några små spottar. Som kanske behöver 15-20 cm runt sig för att inte isoleringen ska fatta eld

Men man behöver ju definitvt göra hål i isoleringen och ångspärren, det är just detta moment vi är lite osäkra på hur man gör för att få tätt.

Vilket är bäst, 12 volts eller 220 volts? Hur ska man välja här?

Som sagt, det praktiska momenten kring detta är vi mest osäkra på.

MVH
henrik

Håller med Rrrr om brytare för spegel och dimmer för takbelysning.

Att montera infällda halogenspottar är kneppigt att göra rätt. Man måste ta hänsyn till värmeutveckling och om det är tak mot vind även fuktvandring. Lämplig plats för trafo ....

I mitt badrum med delvis snedtak monterade jag 30 grader vinklingsbara halogenspottar, 12V, IP 44. Idag sitter det 20 W halogen i dessa. Armaturen är godkänd för 50 W, men detta vet jag blir för varmt.

Utvecklingen av LED går fort, det finns redan LED-lampor jag kan stoppa i mina armaturer, men då blir det också till att byta åtminsonne trafo. Kan bli av i framtiden kanske.

Det finns mycket info om spottar, diffspärr och snedtak använder sökfunktionen.
Ex.
http://www.byggahus.se/forum/el/81428-spottar-downlights-i-badrumstak.html
http://www.byggahus.se/forum/badrum/65095-snedtak-och-taetskikt.html
http://www.byggahus.se/forum/badrum/110817-spottar-och-diffspaerr.html

Tackar nu vet jag tillräckligt!

MVH
Henrik

Hej en ytterligare fråga, då själva taket där det är rakt inte är bredare än 50 cm, bör man montera alla spottar på en rad eller ska man gå i sick sack? Och vilket avstånd bör man hålla? Jag ska skaffa vinklingsbara spottar så man kan vrida dem mot snedtaksdelen så att det blir belyst även där.

Vitt kakel i väggar, mörkt golv.

Badrummet är ca 9 m2, avlångt längs med snedtaket

MVH
Henrik

Detta är lite efter tycke och smak. Jag har på ca 11 m2, 7 x 20 W i taket + 7 x 10 W nedåtriktade spottar vid spegel/handfat.

Du bör ta hänsyn tll möbelringen.

Jag höll ut lite för spegeln, där fanns ju redan ljus, satten en som läsbelyning vid toan och spred resten "på lämpligt sätt". Det finns framdraget för en åttonde 20 W i duschen, bara att borra hål i taket. Även om IP44 i normalfallet är OK i taket på duschen, så har jag ännu inte sett den som nödvändig.har en armatur liggande i det fall jag skulle ändra mig.

Vitt kakel och grått golv. Det är inget överflöd av ljus men helt OK.

Undvik att sätta spottarna för nära vägg. I släpljus kan fogarna bli mycker framträdande. Ett sätt att hantera detta är att låta överkanten på varje platta rå en aning över nederkanten på plattan ovanför, eller i vart fall undvika att det blir tvärt om.

Hej

Har du möjligtvis lite bilder?

Eftersom badrummet är ganska avlångt samt att det är 4 spottar i badrumsskåpet som sitter på den enda fullhöjdsväggen så kanske det blir overkill om man sätter spottar hela vägen från dörr till fönster.

Något vi funderade på är att sätta spottar på snedväggen, och vinkla dem så de lyser neråt. Kan det vara något? FÖrdelen är att vi kan sprida ljuset mera, men ljuset på golv blir ju mera fokuserat då dessa sitter kanske 3 dm närmre golvet. Vet inte om det märks.

Vi är inte så bekanta med konstruktioner för snedtak, ingen av oss har bott i 1 1/2plans hus förut.

Får höra med snickarna, kanske de vet. Hade varit kul med tips från nån som har inrett ett badrum med snedtak och satt in spottar i taket.

MVH
Henrik & Fei

Ingen som har varit i ett badrum med snedtak eller byggt ett själv och har lite ideér?? Det börjar närma sig och vi har ingen aning egentligen. Just nu lutar det åt en plafond i taket samt badrumsskåp med 5 spottar. Badkaret har ju belysning också... fast hjälper ju inte så mycket.

Badrummet är ca 8 m2 och har snedtak på ena långsidan.

MVH
H & F

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.