Byggahus.se
Hej! Har någon råd gällande belysning i ett garage. Det är ca 6*7 meter, skall rymma förvaring i bakänden och annars mestadels rymma ett pingisbord. Gällande fönstersättningen har vi gjort det så "huslikt" som möjligt, och jag skulle gärna vilja ha annan belysning än lysrör. Min man tycker lysrör är superpraktiskt. Jag får bara vibbar av gamla skolor och tråkiga lokaler. Har någon rekommendation på vad man skulle kunna sätta upp i stället? (vi har installerat 3 st uttag i taket). Och om man måste ha lysrör, finns det några som är snygga och som inte ser ut som de gjort förr?
 
Eftersom det är ett garage och eftersom ni ska spela pingis (kräver bra belysning) så tycker jag inte det finns några seriösa alternativ till lysrör. Dom är billiga och ger väldigt mycket ljus. Dessutom ekonomiska i drift (många lumen/watt).

Jag tycker det passar och är snyggt med lite industriarmatur-känsla i ett garage, men visst finns det designlysrörsarmaturer också. Har tyvärr inga bra tips på några sådana.

Ett alternativ är ju att sätta så diskreta lysrörsarmaturer som möjligt men att också ha valfria "snygg" lampor för lite mer dämpad mysbelysning. Kräver naturligtvis separat tändning.
 
  • Gilla
JessieNo
  • Laddar…
  • Gilla
JessieNo
  • Laddar…
Mikael_L
Ja lysrör vinner ju på de flesta punkter, såsom jämnhet i belysningen, ljusstyrkan, installationskostnad och driftskostnad.
Det är väl bara i design som dom inte är givet vinnare.

På LED-fronten händer det mycket, idag leder till exempel inte lysrör så väldigt mycket över LED vad det gäller ljusutbyte, lysrör är bara dubbelt så effektiva, och t.o.m lite mindre än så idag.

Men jag tycker inte att det än så länge har dykt upp så mycket i LED som kan ersätta lysrör som bra och jämn och stark allmänbelysning, i alla fall till rimlig kostnad. Men jag är säker på att det kommer under de närmaste åren.


Det finns en del LED-plafonder som är designade för att ligga i nedpendlade tak, man byter ut en akustikplatta som är 600x600mm eller 1200x600mm mot en LED-armatur.
Ungefär något sådant här:
1200x300__82523_zoom.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://ledlichtpanel.com/products/3-x-Weiss-1200x300-mm.html
(Jag hittar inte just nu den produkt jag råkade stöta på, på en svensk sida)

Men det är ju ohyggligt dyrt än så länge, och dessa produkter är ju avsedda för montage i nedpendlade tak så det kanske är en del trix för att få till det bra och snyggt i andra slags tak.
 
  • Gilla
JessieNo
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla råd ovan! Jag skall titta på detta med ledpaneler, annars låter det som om jag behöver vänja mig vid lysrörstanken men titta på några som inte bygger så mycket och som syns så lite som möjligt.
 
Fördelen med lysrör kan ju vara att du nu kan sätta i varmvita lysrör för att få lite mer "huskänsla" för att sedan om garaget någon gång i framtiden ska användas för att meka eller liknande byt till kallvita (840?) som kanske är trevligare då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.