Hej!
Vatten har droppat från kylskåpet, antagligen för att matvaror tryckt bak och täckt avrinningshålet. Därefter har vattnet letat sig in under droppbrickan och just nu ser det ut som på bilden.

Behöver man öppna upp för att se om det finns fukt under golvet? Eller kan man inte avgöra det genom att titta på bilden?

Konstruktionen är platta på mark och under golvet finns ventilerad platonmatta.

• Trägolv med mörka fläckar och eventuell vattenskada nära en vägg, orsakat av vattenläckage från ett kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ser ut som rätt små vattenskador så utifrån det skulle jag tro att det inte finns vatten på platonmattan. Känns golvet stadigt eller har det blivit mjukt eller svampigt?
För i så fall ändrar jag mig.

Slutar platonmattan mot väggen på ett sånt sätt att det är risk för att det rinner ner vatten under platonmattan?

• Gilla
Shea_1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som rätt små vattenskador så utifrån det skulle jag tro att det inte finns vatten på platonmattan. Känns golvet stadigt eller har det blivit mjukt eller svampigt?
För i så fall ändrar jag mig.

Slutar platonmattan mot väggen på ett sånt sätt att det är risk för att det rinner ner vatten under platonmattan?
Golvet är inte svampigt alls.

Vad gäller platonmattan vet jag tyvärr inte riktigt.

Min första tanke var att det nog inte är någon fara och att det bara är ytan som påverkats men sen blev jag så osäker.

BirgitS
Du skulle kunna ringa försäkringsbolaget och fråga om de kan skicka ut någon som mäter om det är höga fukthalter.

• Gilla
Shea_1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du skulle kunna ringa försäkringsbolaget och fråga om de kan skicka ut någon som mäter om det är höga fukthalter.
Jag ringde idag, men det var inte så det gick till enligt kvinnan jag pratade med. Jag kunde få namn på en byggfirma för att öppna och byta golvet, men att bara åka ut för att mäta gjorde de inte. Hon hänvisade mig till Anticimex eller liknande besiktningsföretag.
Jag gissar att det smidigaste är att öppna själv och mäta.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
BirgitS
Det går att mäta fukt i själva parkettgolvet utan att öppna det.

• Gilla
Shea_1 och 1 till
  • Laddar…
Om du ändå ska ha kylskåp där så är det (högst troligen) ganska lätt att såga ur en ruta där kylskåpet stått. Kontrollera och lägg sedan dit samma golv eller liknande. Om det ska stå kylskåp på kommer det knappast synas.

• Gilla
Shea_1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.