Håller på att dra nätverk hemma. Behöver tips på patchpanel samt trådad router.

Nätverket är cat6, det blir inte så stort, 16 portar kommer att räcka och bli över i patchpanelen.

Jag har försökt surfa runt och hitta routers, men inte haft något tur. Änvänder folk wifirouters även för trådade nät....? Vad har du för trådad router att tipsa om?

Nästan alla konsumentroutrar har wifi. Bara att stänga av om man inte vill ha det......gissar att det blir omotiverat dyrt att köpa något icke trådlöst bara för att slippa stänga av det....

Ok, då var det bekräftat :)

Jag kan rekommendera Ubiquiti Edge Router Lite 3 (fritt ur minnet). Det är bara en router, inget annat. En port för wan, och två portar för olika lan. Jag använder bara ena lan-porten just nu. Den kräver att du kan lite om nätverk för att få iordning, men det var inte blodigt svårt. Har för mig att jag gav runt 1200:- för den. Den hör till "prosumer"-klassen och är grymt snabb. Bortsett från denna tyckte jag också det var svårt att hitta något vettigt.

• Gilla
Lundstroem
  • Laddar…
Jag köpte min patchpanel obestyckad från direktronik.se. Mycket nöjd med den också.

tommib
Hur mycket vill du pilla själv? Jag har en Mikrotik RB750GL som fungerar utmärkt. Bra mycket fler inställningar än en normal konsumentrouter.... men det kräver också att man läser på ordentligt. Funderar på att uppgradera till en RB2011 för att få den rackmonterad.

Patchpanel skulle jag köpa keystone utan tvekan. Jag har en panel nu från kjelle där ett antal av uttagen gått sönder pga omkontaktering två (2!) gånger. De är obrukbara. I en keystonepanel tar man bara bort det trasiga uttaget och sätter i ett nytt. Kjelle säljer även såna. Direktronik har jag tittat på och kommer nog beställa deras 32-portars vad det lider...

• Gilla
Lundstroem
  • Laddar…
Är det alltså en router (brandvägg, NAT, etc) du är ute efter och inte en enkel switch bara då?

Yaken skrev:
Är det alltså en router (brandvägg, NAT, etc) du är ute efter och inte en enkel switch bara då?
Ja, precis. Routern ska vara gränssnittet mellan WAN och LAN.

bakterie skrev:
Jag kan rekommendera Ubiquiti Edge Router Lite 3 (fritt ur minnet). Det är bara en router, inget annat. En port för wan, och två portar för olika lan. Jag använder bara ena lan-porten just nu. Den kräver att du kan lite om nätverk för att få iordning, men det var inte blodigt svårt. Har för mig att jag gav runt 1200:- för den. Den hör till "prosumer"-klassen och är grymt snabb. Bortsett från denna tyckte jag också det var svårt att hitta något vettigt.
https://www.senetic.se/product/ERLITE-3?gclid=CLfCt7jlj8oCFQLecgodfiEBtA ser ju trevlig ut. Är dock lite osäker på vilka förkunskaper som krävs för att administrera den......

Jag är inte totalt inkompetent kring nätverk, men å andra sidan har jag bara använt konsumentprodukter tidigare. Nu har jag en Asus RT-AC68U med Merlin. Eller, jag bytte till Asus FW eftersom det var problem med Merlin (troligen en dålig skrivning till minnet på något sätt). Så där står jag idag.

Har inte så stora krav på nätverket. DHCP, enklare QoS, IP-telefoni, ev åtkomst från WAN (men inte just nu)...

Redigerat:
Japp, det är precis en sådan jag har. Det finns guider på nätet som beskriver hur man konfigurerar den för typisk hemanvändning. Kolla på någon sådan och se om det är något du fixar. Många guider beskriver cli-gränssnittet, men om du börjar med att uppdatera till senaste firmware är det webbgränssnitt som är enklast.

bakterie skrev:
Japp, det är precis en sådan jag har. Det finns guider på nätet som beskriver hur man konfigurerar den för typisk hemanvändning. Kolla på någon sådan och se om det är något du fixar. Många guider beskriver cli-gränssnittet, men om du börjar med att uppdatera till senaste firmware är det webbgränssnitt som är enklast.
Tips på forum/site där likasinnade lägger ut guider...? :)

Jag har köpt Gigamedia Cat6-kabel + verktygsfria vägguttag. Kommer den typen av kabel att funka till den patchpanel och de uttagen på direktronik.se som du använder..? Eller är det olika diametrar eller andra förutsättningar som kan ställa till det...?

I princip är det den kombinationen jag har. Mina modularjack ser inte likadana ut, men det kan vara att de utgått och ersatts av de du länkar till. Bifogar bild på min nätverksutrustning.
20160104_101405.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggracket är köpt på kjell. Utöver switch och router syns också min iptelefoni-dosa.

• Gilla
dunderbagge och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! Ska läsa på lite....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.