Hej,
Nu kommer det massor av frågor, behöver era råd o tips.

Vi ska ha glas som stänkskydd i köket.
I förra lägenheten köpte vi en fiffig list från Ikea men nu finns inte detta kvar så vi måste hitta på en annan lösning. Har läst lite gamla trådar.
Jag litar förresten inte på inte helt på att väggen är plant.

Aluminiumprofil U nertill, räcker det med att jag kör silikonfog mot framsidan?

Om man tar aluminiumprofil upptill, hur fäster man den då?
Om jag sikikonar på den, tar väggen skada vid ev nedmontering? Hur nedmonterar man om man inte kommer loss att skära i silikonet?
Vi kommer inte att ha glas hela vägen upp vid fläktkåpan utan i linje med nederkanten på fläkten. Funderar på att ta alu-list bara där och vara utan list på fria väggen. Hur förhindrar man att damm åter ner där ?

Om jag fäster med smyglist upptill, hur sätts den fast mot väggen? (se min skiss)
Skiss av stänkskyddsinstallation med aluminiumprofiler och frågetecken som markerar osäkerhet om montering.

Tack på förhand!

Du använder en sån här list:
A

• Gilla
OskarL
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Du använder en sån här list:
[bild]
Tack för svaret. Jag har sett såndär kakellist i affären men tyckte de var så breda 6-10cm. Har jag letat på fel ställe? På köket i jobbet används en smal smyglist på ca 1.5cm som ligger på glaset men vet inte om de ligger som den vänstra skissen eller om det är en urfasad som bilden du visar. (och på jobbet ingen u-profil, utan direkt) Läste om smyglist i gammalt träd, undrar om någon som läser använder det?

• Gilla
OskarL
  • Laddar…
N
Vill du ha list ? Har monterat många glas i kök och har inte ännu använt list. Man ställer glaset på ett par små klossar och sedan drar man en silikon fog runt på yttre sidan av glaset. Om man vill byta skär man bara upp silikonet och tar bort glaset.

Om man inte vill dra silikon så kan man sätta en liten list i övre skåpen som håller glaset på plats. I nedre kant behöver du ju ändå silikon.

Har inte glasmästaren som du köper glasen ifrån något system för att montera sådana glas?

N Niq skrev:
Man ställer glaset på ett par små klossar och sedan drar man en silikon fog runt på yttre sidan av glaset.
Det känns lite läskigt med bara silikon men det orkar hålla det uppe menar du?
Jag vet inte om jag vlll ha en list men jag har dekorlist så man borde inte se så mycket hur glaset är monterat upptill, om det är smal smyglist.

kundtjänsten på glasmästeriet där jag kommer beställa sa "silikon" bara.

• Gilla
SimonThn
  • Laddar…
N
Silikon räcker bra. En fog på utsidan längs med kanterna räcker bra.

Annars så kan man spika eller skruva en tunn liten list i undersidan på överskåpen.

Det kommer ju ingen belastning på glasen. Tänk på att välja silikon som går ihop med färgen på ytan där silikonet kommer. Ofärgad silikon gulnar alltid med tiden. Om du ska ha en bit av glaskanten synlig så behöver du ingen list där om du ser till att få slipade kanter på glaset så är glaskanten snygg. Slipade kanter bör du ha ändå.
Om du tycker det ser bättre ut med list så ska du förstås använda det

Tack för förtydligande om min fog-fråga!

N Niq skrev:
Silikon räcker bra. En fog på utsidan längs med kanterna räcker bra.
Jag har hörneluttag så kag kanske inte behöver list ens. Två sådanna borde hålla dem på plats. så fog förstås.

Jag har läst att man "pallar upp" glasen nertill med tex tändstickor o för en silikonrand.
Dp jag är nolla på detta behöver jag få detta förklarat för mig. Ska tändstickorna vara vinkelräta mot väggen och jag "rycker ut" stickorna på något sätt när det är färdigfogat? eller ska det vara längs med väggen och därmed ligga med hela sin längd under glaset? (bryta av spetsen antar jag).

N
Om du använder tändstickor som kilar under så bryt av spetsen och lägg dom längs med. Dom ska bli kvar efter att du fogat. Använd 2 per glas minst 5 cm in från kanten. Det är inte så noga var men inte längst ut i hörnen.

Tycker att du borde få med kilar med glasen. Om du ska använda klar silikon så kan man använda genomskinliga plastkilar som inte syns så mycket.

Om du har urtag i glaset för eluttag så är inre hörnet alltid en svag punkt så var extra försiktig där när du monterar.

Tack snälla för svaret !
Jag blev lite förvånad att du skrev två per glas. Varför inte fler?
Mina glas är 140 samt 170 långa och jag (nybörjare) trodde att det skulle vara tändstockor överallt.

Glaset är beställd och kommer om ca två veckor så måste plugga på nu!

N
Man har 2 kilar per glas för att med flera så kan det uppstå spänningar som kan söndra glaset om dom rör sig olika.

Vad är det för glas du ska ha som tar 2 veckor att få ?

Om du inte vet hur man gör en snygg silikonfog så är det dags att läsa på.

N Niq skrev:
Vad är det för glas du ska ha som tar 2 veckor att få ?
Om du inte vet hur man gör en snygg silikonfog så är det dags att läsa på.
Jag har beställt härdat glas, trodde det var standard att det tog 2-3 veckor iaf när jag hörde runt.
Jag förstår inte hur flera kilar i form av tändstickor då den borde vila på två som "ligger högst"? Snygg silikonfog,,,,teori och praktik är tyvärr inte samma sak....
Glaset har kommit så ska montera imorgon!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.